Otwieranie Windowsa

Jak rozszerzyć partycję systemową Windows 7?

TomekL - specjalista Tipy.pl

Partycja systemowa to partycja, której system Windows używa podczas uruchamiania. Zazwyczaj partycja systemowa jest partycją rozruchową zwłaszcza jeśli na komputerze zainstalowany jest tylko jeden system operacyjny. Użytkownicy zazwyczaj instalują programy z domyślnymi ustawieniami (czyli na partycji systemowej w katalogu „Program Files”), podczas aktualizowania systemu na dysku zapisywane są pliki, które umożliwiają usunięcie „dziur” w systemie operacyjnym i potrafią zająć na prawdę sporo miejsca. Zbyt mała ilość wolnego miejsca na partycji systemowej może powodować problemy przy pracy z systemem operacyjnym. Zaleca się aby ilość wolnego miejsca na dysku nie była mniejsza niż 10% rozmiaru partycji systemowej. Może okazać się, że ilość miejsca na partycji systemowej jest niewystarczająca i należy zwiększyć jej rozmiar. Windows 7 posiada wbudowany mechanizm do edycji rozmiaru partycji.

1
Zdefragmentuj dysk i utwórz kopię zapasową ważnych danych.
2
Po defragmentacji wybierz kolejno: Start -> Panel sterowania -> System zabezpieczenia -> Narzędzia administracyjne i uruchom „Zarządzanie komputerem”.
3
Kliknij dwukrotnie na „Magazyn”, później kliknij na „Zarządzanie dyskami”.
4

Aby zwiększyć rozmiar partycji systemowej musisz mieć nieprzydzielone miejsce, jeżeli nie ma takiego miejsca musisz zmniejszyć inną partycję. Kliknij prawym przyciskiem myszy na partycję, którą chcesz zmniejszyć i z menu wybierz „Zmniejsz wolumin”.

5

Wprowadź ilość miejsca do zmniejszenia (MB) i kliknij „Zmniejsz”. Pojawi się nieprzydzielone miejsce o takim samym rozmiarze jaki został wybrany.

6

Kliknij prawym przyciskiem myszy na partycję systemową i z menu wybierz „Rozszerz wolumin”. Pojawia się kreator rozszerzania woluminów kliknij „Dalej”, wybieramy ilość miejsca o jaką ma być zwiększona partycja. (nie może ona przekraczać rozmiaru nieprzydzielonego miejsca), kliknij „Zakończ”.

?

Wskazówki
* Do zwiększenia rozmiaru partycji systemowej zalecana jest defragmentacja dysku, jednak w niektórych przypadkach na końcu dysku znajdują się dane które blokują dostęp do edycji partycji. Wtedy wbudowany mechanizm do edycji partycji nie daje możliwości zmiany rozmiaru partycji. Pozostaje nam wtedy użycie zewnętrznego oprogramowania np. darmowego gparted.

Powiązane porady

komputer
czyszczenie rejestru

Podobne porady

Komentarze (6)

* Pola wymagane

Jerzy
03.10.2017
Ta porada nie pokrywa się z rzeczywistością. Opcja zwiększ wolumin jest nieczynna.
jan
20.10.2016
bzdury kompletne, nie można rozszerzyć partycji systemowej
andzrej
27.11.2015
Dzięki Sebastian za podpowiedź pomogło tylko trzeba miec pustą partycję D
Sebastian
23.11.2015
Nie da się rozszerzyć, bo żeby to zrobić musimy mieć wolne miejsce bezpośrednio z prawej strony partycji którą chcemy powiększyć... tzn, jeżeli mamy partycje C,D,E to zmniejszając miejsce na partycji D utworzy nam się wolumin z wolnym miejscem.. ale za partycją D i dlatego opcja "rozszerz wolumin" na partycji C jest niedostępna. Można to obejść jak mamy wystarczającą ilość miejsca na dysku. Najpierw dzielimy partycje która przylega do partycji C z prawej strony, przykładowo partycje D i tworzymy z niej dysk np. Z (najlepiej żeby rozmiar partycji D który pozostanie, miał rozmiar który chcemy dodać do partycji C). Mamy wtedy partycje C,D,Z,E. Przenosimy pliki z partycji D na dyski Z i E tak aby nic na niej nie zostało. Potem usuwamy partycje D. Teraz mamy więc kolejno partycje C,(wolne miejsce),Z,E. I teraz dopiero możemy rozszerzyć partycje C :) Potem zmieniamy literę dysku z Z na D i znowu mamy nasze trzy partycje, C,D,E :)
Tomek
29.09.2015
Przykro mi lecz nie udało mi się rozszerzyć partycji systemowej. Zgodnie z pkt. do 5 utworzyłem wolne miejsce 80 MB lecz po kliknięciu na to wolne miejsce nie otwiera się okno z możliwoscią roszerzenia na dysku C lecz jedynie utworzenie nowego woluminu prostego. Dlaczego czy mam otworzyć inaczej.
Monika
04.08.2015
A co jeżeli to nie działa? Da się partycje systemową zmniejszyć, da się manipulować innymi, ale nie ma opcji zwiększenia, nawet gdy jest na innych sporo wolnego miejsca