decoupage

Na czym polega technika decoupage?

Decoupage jest ostatnio bardzo modne, zwłaszcza w środowisku gospodyń domowych. Panie, gdy tylko znajdą wolną chwilę, z przyjemnością oddają się temu odprężającemu zajęciu. Efekty rękodzieła są bardzo ładne i mogą być wykorzystywane do ozdoby kuchni. Ozdobę można wykonać właściwie na każdym materiale, czyli sprawdzi się: drewno, ceramika, szkło, plastik itp. Gdy nabierzemy wprawy, możemy w ten sposób przywrócić drugie życie np. starej komodzie, która dzięki naszym zabiegom zmieni się nie do poznania. Jednak zacząć należy od rzeczy mniejszych.
1
Do wykonania będą nam potrzebne:
- przedmiot do ozdoby – np. doniczka, świeczka, deseczka, właściwie cokolwiek
- papierowe serwetki lub wydrukowane obrazki
- farby akrylowe
- lakier akrylowy
- pędzle
- klej – może to być nawet roztrzepane białko jaja kurzego
2
Możemy zacząć pracę: wybrany element, który będziemy ozdabiać, np. doniczkę, malujemy na wybrany kolor farbami. Kolor zależy od nas, może on być jednolity lub składać się z kilku innych. Najważniejsze, aby poczekać, aż przedmiot dobrze wyschnie.
Niektórzy na farbę nakładają lakier powodujący pęknięcia na kolejnej warstwie farby. Zabieg ten malowniczo postarza ozdabiany przedmiot i wygląda bardzo ciekawie, jednak jego użycie wymaga nieco doświadczenia i wprawy. Jeśli jest to więc nasz pierwszy przedmiot, dajmy sobie na razie z tym spokój i pozostawmy gładkie tło.
3
Teraz należy przygotować obrazy, które będziemy nakładać. Najczęściej do tego celu używa się ozdobnych papierowych serwetek. Są one bardzo kolorowe i możemy wybierać wśród całej gamy wzorów. Wybrany element wycinamy z chusteczki lub, jeśli wolimy bardziej artystyczne efekty, wydzieramy. Warto zrobić to starannie. Następnie bardzo delikatnie rozwarstwiamy chusteczkę i zostawiamy tę warstwę, na której znajduje się nadruk.
4
Przychodzi moment na najtrudniejsze, czyli przyklejenie serwetki. Najpierw przykładamy ją do doniczki, a kiedy już wybierzemy odpowiednie miejsce, przytrzymujemy obrazek palcami i przyklejamy go. Przyklejenie polega na bardzo delikatnym smarowaniu serwetki z zewnątrz klejem, który najłatwiej nałożyć pędzelkiem. Klej szybko przenika przez cienki materiał i przykleja go. Trzeba jednak bardzo uważać, aby serwetka się nie pomarszczyła i nie podarła.
5
Nasza praca właściwie wygląda już na skończoną. Jedyne, co nam pozostało to użycie bezbarwnego lakieru, aby utrwalić wszystko i zniwelować różnicę w strukturze między obrazkiem, a resztą doniczki. W razie potrzeby pokrywamy całość kilkoma warstwami lakieru, za każdym razem czekając, aż poprzednia warstwa dokładnie wyschnie.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

abażur ze sznurka
jesienne liście w ramkach
dynia z papieru

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

arimor
06.01.2013
Poza serwetkami do ozdabiania drewnianych przedmiotów, takich jak np. szkatułki, można również użyć ładnych obrazków lub haseł powycinanych z czasopism. W ten sposób technikę decoupage połączyć możemy z kolażem, a także uczynić nasze dzieło znacznie bardziej oryginalnym i wyjątkowym (wzory serwetek niestety się powtarzają). Wycięte z magazynów zabawne hasła mogą nadać naszym wyrobom charakteru, a nawet uczynić z nich małe dzieła, które można różnie interpretować. Jest to ponadto ciekawa forma działania recyklingowego, korzystna dla środowiska. Należy jedynie pamiętać, aby wycinać obrazki/zdjęcia/hasła z czasopism, a nie z cienkich, makulaturowych gazet- zbyt delikatny papier rozmięka i się rwie, a na dodatek brzydko zmienia odcień.