studio muzyczne

Jak zrobić studio nagraniowe w domu?

Każdy amator – muzyk marzy o własnym studiu muzycznym. Nic w tym dziwnego, własne studio nagraniowe daje poczucie spełnienia i rozwoju. To coś jak azyl, gdzie można tworzyć i nagrywać swoją muzykę. Zamiast płacić pieniądze za najem studia, można w to miejsce zrobić własne gniazdko muzyczne niewielkim kosztem finansowym. Wystarczy zapał i prawdziwa chęć oraz oczywiście warunki, bez których studio nie będzie spełniać swojej funkcji.
1
Lokal (miejsce gdzie mogłoby pomieścić się studio).

Brak miejsca na zrobienie studia jest czasem największą przeszkodą do spełnienia muzycznych aspiracji. Nie ma lokalu, nie ma studia. Ale wystarczy przecież zwykły pokój w mieszkaniu, czy w domu. Jednak lepszy komfort daje wolna piwnica lub puste, niezagospodarowane pomieszczenie, gdzie mogłoby powstać studio. Jeśli z wyborem miejsca nie mamy problemu, to możemy zacząć od aranżacji takiego lokalu.
Co zatem powinno się znajdować w pomieszczeniu przeznaczonym na studio:
- duże, wygodne biurko na sprzęt muzyczny (może być również jakiś solidny stół lub rozkładana ława) w celu zapewnienia komfortu dla obsługującego sprzęt,
- miejsca na siedzenia,
- dostęp do źródła prądu (gniazdka kontaktowe).
2
Gąbki akustyczne
Akustyka pomieszczenia.

W celu zapewnienia maksymalnie dobrej jakości dźwięku, pomieszczenie studyjne powinno być wyciszone, a mianowicie chodzi o ściany dźwiękochłonne. W tym celu stosuje się specjalne gąbki akustyczne, które dla niektórych mogą okazać się niestety zbyt kosztowne. Ale spokojnie, innym wariantem są zwykłe wytłaczanki od jaj, które możemy nakleić na ściany, a które równie dobrze wyciszają. Akustyka pomieszczenia jest bardzo istotna, ponieważ przy nagrywaniu muzyki neutralizuje lub przynajmniej ogranicza niechciany efekt echa. Jeśli jest wystarczająco dużo miejsca w pomieszczeniu, możesz dodatkowo postarać się o zrobienie solidnej lub przynajmniej prowizorycznej kabiny studyjnej, w której dokonuje się nagrania wokalnego. Kabina studyjna całkowicie odizolowuje od reszty otoczenia, co daje wymierne efekty podczas wykonywania utworu.
3
sprzęt studyjny
Sprzęt muzyczny.

Zanim zaczniemy kompletować sprzęt muzyczny, sprawdźmy komputer. Pecet bądź laptop musi mieć dobre wymagania, tzn. szybki procesor, dobrą kartę muzyczną/dźwiękową, dużo GB na dysku itp. Im lepsze parametry komputera, tym większe możliwości dla tworzenia muzyki. Do robienia muzyki posłużą nam popularne programy muzyczne np.: SoundForge, Cool Edit Pro, Acid, Fruity Loops, Ableton. Każdy z nich służy do czego innego i każdy ma inne opcje. Warto więc zapoznać się ze wszystkimi, aby móc sprawdzić, który najlepiej spełnia nasze wymagania. Ponadto potrzebny będzie mikrofon. Do nagrań studyjnych polecam mikrofon pojemnościowy, ponieważ nie ściąga szumu i jest specjalnie przeznaczony do tego typu nagrań. Zwykle „pojemnościówki” są bardzo drogie, ale można sobie sprawić takie urządzenie za niewygórowaną kwotę kupując je na aukcji internetowej, np. allegro. Polecam markę MXL 990 lub jakiś inny model z tej firmy, nie tylko dlatego, że są niedrogie, ale przede wszystkim sprawdzają się w amatorskich i profesjonalnych nagraniach. Jeżeli chodzi o mikrofony estradowe, to z góry uprzedzam, że są nieefektywne. Do mikrofonu potrzebny będzie statyw (stojak na mikrofon). Można go kupić w każdym sklepie muzycznym lub zrobić swoim sposobem. Polecam statyw profesjonalny ze sklepu, taki, którego cena waha się od 50 do 100 zł w zależności, czy zachowany jest w komplecie tzw. popkiller (akustyczna ochrona na mikrofon - „pończocha”). Popkiller wycisza dźwięki z zewnątrz, co nie powoduje szumu. Jest niezbędny w celach wokalno-nagraniowych, gdyż głos nagrany na ścieżkę będzie o wiele bardziej naturalny i czysty.
Do odsłuchu przydadzą się dobre głośniki, niekoniecznie muszą to być tzw. kolumny. W zależności od tego jaki rodzaj muzyki tworzymy, możemy zaopatrzyć się we wszelkiego rodzaju instrumenty muzyczne, np.: sprzęt didżejski, keyboard, gitara elektryczna, perkusja oraz wszystko to, co pomoże nam w komponowaniu muzyki.
4
Na koniec chciałbym wszystkich zachęcić do stworzenia czegoś, co pozornie wydaje się niemożliwe. Jeśli zdecydujecie zabrać się do pracy, pamiętajcie o tym, aby zbyt łatwo się nie zniechęcać, bo jak mówi przysłowie: samo nic nie przyjdzie.
Strona 1 z 2

Podobne porady

Komentarze (22)

* Pola wymagane

peter
20.03.2017
Nie wiem kto to pisał, ale nie zna się na tym kompletnie... Mikrofon pojemnościowy zbiera szumy, a popfiltr nie niweluje szumów, tylko chroni mikrofon przed "głoskami wybuchowymi".
Poza tym komputer nie ma dobrych wymagań tylko parametry
ltt
10.11.2016
Witam. Stworzyłem sobie domowe studio nagrań i wystąpił nieoczekiwany problem a mianowicie przy nagrywaniu zamiast głosu i bitu słychać pracę wentylatora w laptopie. Jaka może być przyczyna? Słaba karta dźwiękowa czy może uszkodzona karta dźwiękowa? Mikrofon pojemnościowy mxl 990 podłączony do miksera. Wszystko działa poprawnie tylko jest problem z nagrywaniem. Z góry dzięki :) pozdrawiam
gfnbgf
26.08.2016
maty okej ale dobre studia mają troche przestrzeni i są wykończone np. cegłą która podobno dobrze tłumi i naturalnie. Do tego mata jako dodatek W sumie nie kumam moim zdaniem przestrzeń dodaje klimatu nie lubił bym śpiewać do gąbki. Chyba kwestia wyważenia jest najwazniejsza.
J.G
09.08.2016
Dzięki
Grandallf
27.05.2016
Co za ch...wy artykuł. Nie wzorujcie się na nim bo tylko zniszczycie swoje zaplecze socjalne i finansowe. Autor nie ma zielonego pojęcia o czym pisze
teho
18.02.2016
Koncze czwarty rok studiow inzynierii dzwieku w Academy of Sound w Dublinie. Ten kto napisal ten artykul nie ma pojecia o nagrywaniu i wypisuje glownie bzdury.
CH
01.02.2016
Maty akustyczne nie są potrzebne? Żart. To jest podstawa, bez dobrej akustyki pokoju nawet najlepszy mikrofon będzie nic nie warty, i te odszumiania programami to też gowno.
Guma Z Majtek
22.01.2016
MXL potrzebuje zasilanie phantom. Pozdrawiam
nk
13.04.2015
Wita ją chcę nagrywać cały zespol. I mam takie pytanie czy mixer jest potrzebny czy wystarczy interfejs najlepiej jakby kto napisał pokoleń co potrzebne
M L N
07.04.2015
Moim zdaniem nie potrzebna jest żadna kabina ani maty wyciszajace. Sam nie dawno ot tak z nudów postanowiłem nagrać piosenkę prowizoryczną. Po kilku poprawkach w odpowiednich programach nie słychać za bardzo żadnego nie chcianego efektu. Dodam że piosenkę nagrywałem na przecie takim że mógłby sie ktoś zdziwić że można tym nagrywać. Przynajmniej jak dla mnie brzmi to całkiem dobrze jak na pierwszy raz i nowicjusza. Wszystko zależy od pomieszczenia. Ja nagrywałem w pokoju dość dużym bez żadnych elementów wyciszajacych. A ten pan znawca pisze bzdury o wydmuszkach :-D . Jeśli by ktoś chciał posłuchać mojego nagrania i przekonać sie że można to na youtube wpiszcie M L N składak bez tytułu. Pozdrawiam