Gra Makao

Jak gra się w makao?

Poznanie wszystkich zasad i tajników gry karcianej „makao” jest bardzo proste. Wystarczy zapoznać się z ogólnymi elementami rządzącymi całą rozgrywką. Gra w makao jest bardzo popularna, zwłaszcza wśród starszych osób. Gra wymaga zdolności logicznego myślenia i ciągłego przewidywania. Makao jest znakomitą rozrywką towarzyską, dlatego polecam ją wszystkim amatorom, pasjonatom i miłośnikom gier karcianych.
1
Podstawy i punktacja.

Gra dla dowolnej liczby osób. Potrzebna będzie cała talia 52 kart. Hierarchia kart: od asa do dwójki. Kolor atutowy jest zmienny. Grę wygrywa osoba, która zdobyła największą liczbę punktów w zapisie.
2
Rozdawanie kart.

Przez losowanie najstarszej karty wyznacza się pierwszego rozdającego. W następnych rozgrywkach gracze rozdają karty kolejno. W pierwszej rozgrywce rozdaje się po jednej karcie, odkrywając kolejną, jedną kartę wyznaczającą kolor atutowy dla tej rozgrywki. W drugiej rozgrywce rozdaje się po 2 karty, analogicznie wyznaczając kolor atutowy, w trzeciej po 3 karty, w czwartej po 4 itd., aż do momentu, kiedy wszystkie karty zostaną podzielone między grających. W ostatnim rozdaniu nie odkrywa się kart. Nie pozostawia się karty wyznaczającej kolor atutowy.
3
Rozgrywka.

Każde rozdanie składa się z zapowiedzi i rozgrywki.
W zapowiedzi gracze kolejno deklarują liczbę lew, które zobowiązują się wziąć w danym rozdaniu. Można zgłosić również zobowiązanie nie wzięcia żadnej lewy (zero). W pierwszej rozgrywce, w której rozdano po jednej karcie, mogą istnieć tylko dwie zapowiedzi – zero lew lub jedna. Karta odkryta „wyznaczająca” i reszta kart nie rozdanych nie bierze udziału w rozgrywce.
Kolor atutowy wyznaczony przez odkrytą kartę jest kolorem przebijającym inne kolory i karty, niezależnie od tego jakiej są wartości. Rozgrywkę rozpoczyna gracz siedzący po lewej stronie rozdającego. W rozgrywce obowiązuje dokładanie kart do koloru. Nie ma obowiązku przebijania kartą w kolorze atutowym w przypadku nieposiadania koloru wyjścia.
4
Zapis.

Po zakończeniu każdej rozgrywki oblicza się zdobyte punkty i zapisuje je. Graczowi, który ściśle wykonał swoją zapowiedź, zapisuje się równowartość ogłoszonych lew plus 10 pkt premii. Przykładowo zadeklarowano 5 lew, wzięto 5 lew, zapisujemy 15 pkt tj. 5 + 10.

Grę najlepiej opanować przyglądając się początkowo zawodnikom już wprawionym. Potem możemy już sami zasiąść do stołu i pomału poznawać tajniki makao.

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

maciej
07.06.2014
Trochę słaby poradnik. Kiedy wykładasz czwórkę to kolejny gracz czeka a jak dwójkę to kolejny bierze 2 karty. Poza tym przy dobieraniu karty jak pasuje to można odrazu położyć.