napad

Co robić podczas napadu?

Mało kto z nas wie jak należy zachować się podczas napadu, czy rabunku. Jest wiele zaleceń i przeciwwskazań. Napady często połączone są z agresją, użyciem przemocy. W takiej sytuacji osoba napadnięta może być zmuszana do różnych zachowań wbrew sobie. Do napadu, rozboju zaliczamy również taką sytuację, w której sprawca doprowadza pokrzywdzonego do nieprzytomności bądź bezsilności, bez jego świadomości, np. upicie alkoholem drugą osobę bądź podanie jej środków odurzających. Napad jest to występek, za który grozi kara pozbawienia wolności od 2 do 12 lat, w zależności od stopnia szkodliwości oraz użycia broni palnej. W tym artykule znajdziesz podstawowe informacje dotyczące zachowania się podczas napadu, tak aby było to bezpieczne dla twojego życia oraz życia innych.
1
Po pierwsze, w takich sytuacjach należy zachować spokój, szczególnie wtedy gdy napastnik ma wyciągniętą broń. Nie wolno panikować. Nagłe ruchy bądź chaotyczne zachowania mogą jedynie wyprowadzić sprawcę z równowagi. Dopóki napastnik będzie czuł się bezpiecznie, nie zrobi ci krzywdy. Dlatego też, gdy napastnik cię obserwuje, miej ręce na widoku.
2
Natomiast jeśli napastnik zaatakuje cię nagle w publicznym miejscu, nie ma przy sobie broni palnej i zachowuje dystans to możesz zacząć krzyczeć. Lepiej zacząć krzyczeć „Pali się!”, niż „Złodziej!”. Dlaczego? Ponieważ ludzie będą bali się zareagować. Zrób coś, żeby zdezorientować sprawcę. Wtedy napastnik będzie zmuszony do ucieczki.
3
Wykonuj polecenia napastnika. Nie rób tego za szybko, ale także nie za wolno. Rozmawiaj z napastnikiem. Powiedz mu, że masz rodzinę, masz dla kogo żyć. Opowiedz o sobie. Niech napastnik dowie się, że jesteś człowiekiem z marzeniami, ale także ze zobowiązaniami w stosunku do innych. Jak pokazują statystyki, tego typu metody ochroniły wielu ludzi przed śmiercią.
4
Jak należy rozmawiać ze sprawcą? Na pewno spokojnie. Nie bądź fałszywy w stosunku do napastnika. Jeśli to wyczuje, może wpaść w furię, bo niepotrzebnie go rozzłościsz. Dlatego też nie staraj się mówić złodziejowi, że rozumiesz go (jeśli nie masz pojęcia jakie są jego pobudki i w jakiej sytuacji się znajduje). Staraj się zapamiętać wygląd sprawcy. Jeśli jest zamaskowany, zapamiętaj kolor oczu i budowę ciała.
5
Kiedy atakować? Atakuj tylko wtedy, gdy masz realne szanse na pokonanie napastnika, bądź na jego chwilowe ogłuszenie. Nie zgrywaj bohatera. W celu ogłuszenia napastnika możesz rzucić mu w twarz to, co masz pod ręką. Najlepiej jeśli będziesz nosić przy sobie gaz pieprzowy. Jeśli wiesz, że nie masz zbyt cennych rzeczy przy sobie, to w niektórych przypadkach lepiej oddać to co masz złodziejowi. Lepiej stracić pieniądze, niż życie.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

trzęsienie ziemi
pakowanie walizki
Pranie

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Żal
28.01.2013
"Porada" żywcem zerżnięta z amerykańskich poradników policyjnych, kompletnie nie pasująca do realiów naszego kraju. Liczba absurdów na zdanie równa bełkotowi posła na mównicy - "Dopóki napastnik będzie czuł się bezpiecznie, nie zrobi ci krzywdy" - oczywista bzdura, to właśnie bierność i uległość czynią ofiarę bardziej podatną na atak. Punkty wykluczają się wzajemnie np 2 i 3 "Zrób coś, żeby zdezorientować sprawcę." "Wykonuj polecenia napastnika." Autor nie ma pojęcia o temacie. Stosowanie się do tych wskazówek może co najwyżej wpędzić nas do grobu.