Jabłoń

Jak sadzić jabłonie?

Sooonia - specjalista Tipy.pl
Z tego artykułu krok po kroku dowiesz się jak zasadzić swoją własną jabłoń. Drzewo to zasadzone od ziarenka, zapewni zarówno dorosłym jak i dzieciom wielką ogrodniczą satysfakcję.
1
Za każdym razem gdy jesz jabłko, zachowaj trochę pestek albo po prostu kup ich nieco w sklepie lub poproś sąsiada.
2
Weź pestki i odłóż je na kilka dni, aby wyschły. Będą gotowe, kiedy na skorupce nie będzie już zauważalna wilgoć.
3
Kiedy nasiona będą suche, przykryj je wilgotnym ręcznikiem i umieść w lodówce. Sprawdzaj bardzo często, czy ręcznik jest wystarczająco mokry. Kiedy minie miesiąc odkąd nasiona są w lodówce, powinny już one zacząć kiełkować.
4
Umieść nasiona w małym kubeczku lub doniczce, wypełnionej ziemią i pamiętaj, aby podlewać je każdego dnia (w przeciwnym razie gleba będzie sucha i krucha). Teraz musisz czekać.
5
Kiedy otrzymasz już małą sadzonkę, przesadź ją do większej doniczki i codziennie podlewaj. Jeżeli zależy Ci na całkowicie naturalnych jabłkach nie dodawaj, zakupionego w sklepie nawozu (zamiast tego możesz użyć ściółki z liści albo kompostu).
6
Dół na drzewko jabłoni
Wybierz miejsce dla swojego drzewka. Najlepsze będzie miejsce z całkowitym dostępem do słońca oraz na tyle duże, aby zapewnić drzewku swobodny rozwój (innymi słowy, takie, aby żadne zgniłe jabłka nie wylądowały w ogrodzie Twoich sąsiadów). Jeżeli będziesz przycinać drzewko, możesz się spodziewać, że osiągnie ono w końcu rozmiary ok. 6 metrów.
7
Młode drzewko jabłoni
Kiedy Twoje małe drzewko będzie już na tyle duże, że nikt na nie nie nadepnie albo nie pomyśli, że to chwast, ostrożnie przesadź je, tak aby nie uszkodzić żadnych korzeni. Wykop dołek dla rośliny, tak aby był znacznie większy niż korzenie, po to żeby pozwolić im swobodnie rosnąć. Podlej drzewko porządnie, żeby wyeliminować pęcherzyki powietrza w glebie, a następnie w okolicy 90 cm dookoła drzewa rozprowadź ściółkę zawierającą ścinki twardego drewna albo dość grube siano. To pomoże Ci zatrzymać wilgoć i sprawi, że trawa nie będzie rosnąć przy pniu drzewa, rywalizując z młodymi korzeniami drzewa o wodę i składniki odżywcze. A skoro o tym mowa, nie dodawaj do gleby żadnych źródeł azotu (nawóz, niedojrzały kompost) podczas sadzenia drzewa. Odczekaj miesiąc lub dwa, zanim zdecydujesz się dodać niewielkie źródło azotu do gleby.
8
Pozwól naturze zająć się resztą. Po pierwszym roku, możesz przestać podlewać drzewko. Ilość 2,5 do 5 cm wody na tydzień w pierwszym roku będzie idealna - upewnij się, że woda wsiąknie w glebę, a nie jedynie opryska drzewko.
9
Strzeż się saren! Jeżeli mieszkasz w okolicy, w której zamieszkują sarny i jelenie, musisz chronić swoje młode drzewko. Jelenie uwielbiają wyszukiwać pąki na jabłoniach, czasami potrafią one nawet całkowicie zniszczyć pień drzewa. Płotek nieco większy, niż drzewko, powinien spisać się doskonale w większości przypadków, można również próbować spryskiwać drzewko specjalnymi sprayami odstraszającymi.
10
Przez pierwsze kilka lat, przycinaj drzewko jak najrzadziej, tak aby nie przeciągać momentu, w którym drzewko wyda owoce. Jabłoń musi uzyskać spory wzrost zanim zdecyduje się wytworzyć owoc, dlatego pozwól jej się rozwijać do momentu, aż obrodzi w owoce.
11
Hodowla jabłoni będzie wymagać przycinania, przerzedzania, i utrzymywania zdala wszelkich chorób i insektów. Jest wiele dobrych książek i źródeł, które wskażą Ci odpowiednie postępowanie.
Strona 1 z 3

Powiązane porady

Świerk
przycinanie drzewek
Śliwa

Podobne porady

Komentarze (10)

* Pola wymagane

Marek
07.06.2013
Ja wrzucilem 3 pestki po jablkach z Argentyny do dolka, i po 2 tygodniach juz mam okolo 1,5cm nad ziemia, tylko problem w tym, ze wyrosly dwie z trzech pestek i teraz male drzewka sa w odleglosci 1 centymetra od siebie, wiec sie zastanawiam, ktore wyrwac a ktore zostawic, bo jak bym chcial przesadzic z korzeniami to bym musial oba odkopac a to moglo by spowodowac zniszczenie obu, czego mi szkoda
Ola
14.05.2013
A jak kiełkujące nasiona znalazłam... w jabłku i to całkiem spore kiełki już. Mam je, jak przeczytałam, od razu do ziemi już wsadzić czy na wodzie potrzymać jeszcze. Na jaką głębokość do ziemi?
Justyna306
09.03.2013
My posadziliśmy jabłonke już jako młode drzewko. Niestety nasza gleba jest mieszanką gruzu i gliny, Mimo to drzewko sie przyjęło. W pierwszym roku stała goła i wesoła, ale w zeszłym roku juz była wysypana liśćmi i kwiatami. Moze w tym roku uda sie zobaczyć pierwsze owoce (choć nie wydaje mi się hehe). Czasami lepiej wydać pieniążka na drzewko i mieć owoce a niżeli narobić sobie (a co gorsze dzieciom) ochoty na piękne smaczne owoce, co nie zawsze sie udaje.
mika
10.02.2013
ja posadzilam pestke jedna obralam z oslonki tej bronzowej i posadzilam w donice gdzie juz mam kwiatka tera tylko czekac, jak myslicie ile bende czekac ?? odp prosze
czytacz
05.11.2012
ale co Wam wyrosnie z nieszczepionego drzewa. naczekacie sie te pare lat zanim wyda owoce, a pozniej okaze sie ze sa male i nie smaczne. taka samosieje trzeba zaszczepic, a to juz wymaga troche pracy i szczescia bo nie zawsze sie udaje
claudia1103
07.05.2012
Mam dokładnie to samo. Wcześniej jeszcze szybko rosła, ale teraz jakoś przestała i boję się, że nic z tego nie wyjdzie...
kot
07.05.2012
hej , moje jabłonki maja już od 10 do 15 cm - wszystkie straciły dolne listki , po prostu im pousychały .... łodygi tez są brązowe wiec chyba wszystko jest ok ;-)
claudia1103
03.05.2012
No i mam pierwszy problem z drzewkiem - dolny listek zaczyna brązowieć i łodyga po części też. Co mam zrobić?
kot
26.03.2012
a ja posadzilam pestki prosto z jablka do ziemi , podlewalam codziennie i po tygodniu pojawilo sie pierwsze drzewko - teraz 3 tyg pozniej jest juz ich 7 ;-) wiec nie musialam czekac miesiaca na ich lodowkowe kielkowanie ;-)
claudia1103
19.02.2012
Narazie jestem na etapie kroku nr. 4 i jak narazie wszystko jest ok ;p