trzęsienie ziemi

Co robić podczas trzęsienia ziemi?

Trzęsienie ziemi to bardzo niebezpieczne zjawisko. Demonstruje ono bezwzględne siły natury. W Polsce trzęsienia ziemi to rzadkość. Nasz kraj jest położony zasadniczo na obszarze asejsmicznym. Regionem najbardziej narażonym na trzęsienia jest Azja oraz Indonezja, min. Japonia, Chiny, Sumatra. Trzęsienie ma swoje źródło pod powierzchnią Ziemi. Ten punkt jest nazywany ogniskiem trzęsienia ziemi. Fale sejsmiczne rozchodzą się właśnie od tego punktu w kierunku powierzchni Ziemi. Punkt na powierzchni Ziemi znajdujący się nad ogniskiem trzęsienia nosi nazwę epicentrum. Tego typu zjawiska rejestruje się za pomocą specjalnych urządzeń, tzw. sejsmografów. Przeważnie siłę trzęsień określa się w skali Richtera. W tym artykule znajdziesz porady jak zachowywać się podczas trzęsienia Ziemi. Może nie przyda ci się to w Polsce, jednakże za granicą może być pomocne.
1
Po pierwsze, należy zachować spokój. Nie wolno panikować. Panika może spowodować, że nasze działania będą chaotyczne, co zmniejszy nasze szanse na przeżycie. Pamiętaj, że trzęsienie Ziemi trwa przeważnie 60 sekund, więc w tym czasie ucieczka nie jest dobrym rozwiązaniem. Najlepiej zastosować się do kilku prostych rad. Jakich? Czytaj dalej.
2
Jeśli podczas drgań sejsmicznych jesteś wewnątrz budynku, nie staraj się z niego uciec. Bezpieczniej będzie, jeśli zostaniesz wewnątrz i schowasz się. Stosuj się do zasady: „Klęknij, zasłoń, trzymaj.” Jak ją rozumieć? Klęknij, zniż się jak najszybciej na podłogę; znajdź coś pod czym możesz się schronić. Może to być biurko, bądź stół. Następnie przeczekaj tam trzęsienie ziemi. Trzymaj się mocno. Jeśli w pomieszczeniu nie ma mebla, pod którym możesz się schować, zasłoń głowę (w szczególności twarz) i przykucnij w najbliższym kącie pomieszczenia.
3
Jeśli jesteś blisko futryny drzwi, stań pod nią. Jest to dość bezpieczne miejsce w domu, ponieważ podczas trzęsień ziemi drzwi często pozostają nienaruszone. Unikaj stawania blisko szklanych drzwi i okien. Mogą cię one pokaleczyć. Równocześnie unikaj przebywania w sąsiedztwie szklanych mebli czy lamp.
4
Zostań pod biurkiem/stołem do czasu, aż trzęsienie ziemi ustanie. Dopiero wtedy możesz zacząć się ewakuować. Nie staraj się uciec podczas trwania trzęsienia. Udowodniono, że osoby próbujące przemieszczać się po budynku w trakcie drgań oraz osoby próbujące uciec z budynku podczas trzęsienia ziemi przeważnie giną. Największe szanse na przeżycie masz wtedy, gdy zostaniesz pod biurkiem.
5
Jeśli podczas trzęsienia ziemi jesteś na zewnątrz pomieszczenia, zostań tam. Oddal się jak najdalej od budynków, metalowych konstrukcji oraz linii wysokiego napięcia. Największe zagrożenie to spadające na ziemię części budynków, min. cegły, szkło itd.

Powiązane porady

rozpalenie w kominku
mysz
bezpieczny dom

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane