Świeża marchew

Jak sadzić marchew?
Sooonia - specjalista Tipy.pl

Przygotowanie gleby jest bardzo znaczące przy sadzeniu marchwi. To warzywo preferuje lekką glebę, która nie zawiera zbyt dużej ilości kamieni, poza tym jest bardzo łatwa do uprawiania i do pielęgnacji. Kiedy już dowiesz się jak uprawiać marchew, cała Twoja rodzina będzie cieszyć się tym wspaniałym warzywem na okrągło. Marchew jest bogata w witaminę A i wapń oraz jest idealnym źródłem błonnika dla Ciebie i Twojej rodziny. Dodatkowo smakuje pysznie zarówno na surowo, gotowana w wodzie albo na parze, a nawet wtedy, kiedy jest upieczona.
1
Szczegóły dotyczące gleby.

Marchew najlepiej rozwija się w pełnym słońcu, ale będzie tolerować również drobne zacienienie. Uprawianie marchwi w ciężkiej glebie i takiej, która będzie zbyt kamienista, spowoduje, że korzenie marchwi będą zdeformowane.

Dobrze przekopana, lekka, piaszczysta gleba jest najlepsza dla hodowli dłuższych rodzajów marchwi. Jeżeli jednak Twoja gleba jest ciężka i kamienista, zdecyduj się na typ drobnych marcheweczek.

Staraj się nie sadzić marchwi w glebie, która była ostatnio kompostowana (w okresie 12 miesięcy), ponieważ może to również spowodować deformację korzeni. Jeżeli chcesz aby gleba była nieco lżejsza, dodaj do niej trochę torfu.

Rozpocznij przygotowanie grządki na jakieś dwa tygodnie przed sadzeniem marchwi. Rozbij powierzchnię i przy pomocy grabi wprowadź do gleby nawóz.

Nie rozpaczaj, jeśli Twoja gleba nie jest odpowiednia do uprawy tego warzywa albo nie masz na nie miejsca w ogrodzie. Naucz się jak hodować marchew w doniczkach i kontenerach - użyj do tego kompostu ogrodowego zakupionego w sklepie i baw się dobrze eksperymentując z różnymi rodzajami marchwi. Sama będziesz zdziwiona tym, jak wiele można w ten sposób wyhodować.

2
Sadzenie marchewek
Nasiona.

Jeżeli zasadzisz marchew w miesiącach od lutego do lipca, będziesz się nią zajadać już od wczesnego czerwca do października. Prawidłowe przechowywanie tego warzywa, może nawet przedłużyć ten okres.

Sadź marchew gęsto, na przygotowanych wcześniej grządkach, w rządkach odległych od siebie o 6 cm. Przerzedź sadzonki jeśli są zbyt duże, by sobie z nimi poradzić, tak aby dzieliło je około 7-10 cm. Aby nie przeszkadzać pozostałym sadzonkom, najlepiej użyć pary małych nożyczek i przyciąć łodygi sadzonek, zaraz pod powierzchnią gleby.

Uważaj, szkodnik muchówka, jest przyciągany przez zapach marchewki, dlatego wszelkie pozostałości od razu zakop, spal albo wrzuć do kosza na śmieci, a następnie zakop rośliny, aby przykryć jakiekolwiek odsłonięte korzenie. Wieczór jest na to najlepszą porą.

3
Rosnąca marchew
Uprawa.

Okopywanie jest konieczne, aby zapobiec powstawaniu chwastów, ale bądź ostrożna, aby nie uszkodzić korzenia w chwili kiedy ten zaczyna rosnąć. Najlepszym wyjściem w tym czasie, będzie zaprzestanie okopywania i usuwanie chwastów ręcznie.

Jeżeli marchew nie będzie podlewana regularnie, może to spowodować podzielenie się korzenia. Nawadniaj glebę tak, aby cały czas była wilgotna.

4
Muchówka
Ochrona przed szkodnikami.

Muchówka jest największym wrogiem marchwi. Jest to mała czarna mucha, która składa swoje jaja w glebie, u podstawy rośliny. To mały robak, który wykluwa się z jajeczka, powoduje uszkodzenia rośliny. Znakami ostrzegawczymi są czerwonawe liście, które opadają przy słonecznej pogodzie.

Podczas gdy, robak zjada korzeń marchwi, liście żółkną i korzeń zaczyna gnić. Nie trzeba tego mówić, wiadomym jest, że w tym momencie sadzonki nie mogą liczyć ma żadną litość i niebawem zostaną całkowicie zniszczone. Muchówka najczęściej pojawia się w maju.

Nie ma na nią żadnego lekarstwa, więc jedynym wyjściem jest zapobieganie. Kiedy dowiadujesz się jak hodować jakieś warzywo, bardzo znaczące jest aby nauczyć się jak walczyć z jego wrogami.

  • Przykrywaj sadzonki na wiosnę.

  • Natychmiast niszcz pozostałe po obrywaniu, niepotrzebne części rośliny – zakop, spal lub wyrzucić do kosza na śmieci.

  • Jeżeli na Twoim obszarze, zarażenie muchówką jest duże, zbieraj plony wczesnych odmian, nie później niż w sierpniu i nie sadź kolejnych odmian aż do czerwca.

  • Zarażenie muchówką jest groźniejsze, kiedy gleba jest sucha, więc utrzymuj ją dobrze nawilżoną.

Wskazówką, która może być dla Ciebie pomocna przy uprawie marchwi, jest to, że musisz pamiętać o tym, że tor lotu muchówki jest niski i w prostej linii. Spróbuj zbudować mały niski płotek dookoła rzędów marchwi – o wysokości około 30 cm. Możesz go zrobić z wełny, drobnej siateczki lub czegoś podobnego.

5
Zbiory marchwi
Zbiory.

Twoje wysiłki, związane z uprawą marchwi, niebawem zostaną wynagrodzone. Zacznij wyrywanie tych pysznych o odżywczych warzyw od czerwca. Jeśli to konieczne, użyj małych grabek, aby nieco rozluźnić glebę dookoła marchewek.

Jeżeli masz zamiar przechowywać część zebranych marchewek, wtedy najlepszym miesiącem do zrobienia tego jest październik. Wyrwij warzywa, oczyść je z gleby - wykorzystuj tylko nieuszkodzone korzenie marchwi, przytnij liście na długość około 12 mm zaraz nad koroną korzenia.

W skrzynce, na warstwie piasku, ułóż marchewki, upewniając się, że nie dotykają one siebie nawzajem. Przechowuj w suchym miejscu i sprawdzaj regularnie, aby w razie czego natychmiast usunąć te, które zaczęły gnić. Powinny wytrzymać do marca.

Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (3)

* Pola wymagane

muka kaksi
20.05.2015
Sadzi się po marchwi :D
elll
31.03.2014
Od kiedy się sadzi marchew....raczej sieje.
Robert
22.04.2013
Miał być materiał o sadzeniu marchwi ,a nie o sianiu!