karaluch

Jak pozbyć się karaluchów?

karaluch
1 z 9
Karaluchy lub spokrewnione z nimi prusaki mogą się okazać prawdziwą zmorą w wielu mieszkaniach. Insekty te najczęściej gromadzą się w wilgotnych miejscach, szczelinach, a także tam, gdzie przechowywane są produkty żywnościowe. Nie wszyscy wiedzą, że ci odstraszający już samym wyglądem niechciani lokatorzy mogą być też nosicielami różnych groźnych chorób. Te paskudne stworzenia potrafią mnożyć się w szybkim tempie, dlatego tak ważne, ale jednocześnie niestety często dość trudne, jest pozbycie się ich raz na zawsze. Nie wszyscy wiedzą, że ci odstraszający już samym wyglądem niechciani lokatorzy mogą być też nosicielami różnych groźnych chorób. Przeczytaj artykuł i poznaj szereg sposobów na walkę z karaluchami.
1
karaluch
Kwas borowy

Skutecznym środkiem przeciwko karaluchom jest kwas borowy. Można go kupić w każdej aptece. Do jego zalet należy też fakt, iż jest wyjątkowo tani.

Sposób 1
Ciasto z kwasem borowym

Rzeczy, których potrzebujesz:
100 g kwasu borowego,
3 jajka,
2 duże ziemniaki

Jajka ugotuj na twardo i wydobądź z nich żółtka (tylko one będą ci potrzebne). Ziemniaki ugotuj jak zwykle. Ugotowane żółtka oraz ziemniaki rozdrobnij widelcem, po czym dodaj do nich kwas borowy i zagnieć ciasto. Z ciasta uformuj kulki, które umieścisz w kratkach wentylacyjnych i w tych wszystkich miejscach, gdzie karaluchy pojawiają się u ciebie najczęściej. Zabieg ten warto powtórzyć po ok. 2 miesiącach od wytępienia ohydnego robactwa.

Sposób 2
Kwas borowy z cukrem

kwas borowy,
cukier

Zmieszaj kwas borowy z cukrem w równych proporcjach. Tak przygotowaną mieszankę rozsyp w miejscach odwiedzanych przez karaluchy. Cukier przyciągnie owady, a kwas borny zrobi swoje.
2
lep na owady
Lep na muchy

Do zwalczania prusaków może przydać się też lep na muchy, który kupisz w każdym sklepie ogrodniczym. Zamiast powiesić go - jak w instrukcji - wystarczy pociąć taki lep na kawałki. Fragmenty lepu rozłóż w miejscach, które są odwiedzane przez karaluchy. Niestety, w ten sposób pozbędziesz się karaluchów najprawdopodobniej tylko na jakiś czas.
3
kawa
Kawa

Rzeczy, których potrzebujesz:
kawa fusiasta,
woda,
słoik bądź inne naczynie,
kartka papieru

Zaparz kawę, używając do tego sporej ilości fusów. Kiedy kawa się już zaparzy, wylej płyn, pozostałe fusy przesyp natomiast do przygotowanego wcześniej naczynia. Ustaw słoik w rejonie, w którym karaluchy pojawiają się najczęściej. Do brzegu naczynia przymocuj kartkę papieru. Będzie ona pełnić funkcję drabinki, dzięki której karaluchy trafią do środka słoika. Przyciągnie ich tam zapach kawy, którą podobno uwielbiają. Śliskie ścianki słoika uniemożliwią im wydostanie się z naczynia.
4
piwo
Piwo

Rzeczy, których potrzebujesz:
piwo,
stare tkaniny lub słoik + kartka papieru

Karaluchy zwabia nie tylko cukier czy kawa, ale także piwo. Wystarczy nasączyć nim kawałki materiału i rozłożyć je w miejscach, w których spotykasz karaluchy. Piwo możesz też wlać do słoika i postąpić identycznie, jak w przypadku metody z kawą, która przedstawiona jest w poprzednim kroku.
5
spray na karaluchy
Gotowe preparaty w proszku, sprayu lub żelu

Możesz zdecydować się na gotowe preparaty w proszku, żelu lub sprayu dostępne w sklepach. Szczególnie zachwalane są takie specyfiki jak Getos, Bros Spray, Boric Acid Roach Killer oraz rosyjski Kapkan. Zagraniczne preparaty bez problemu kupisz przez Internet.
6
płyta owadobójcza
Płyta owadobójcza

Innym pomysłem jest zakup specjalnej płyty owadobójczej (kratki). Karaluchy powinien odstraszyć już sam jej zapach. Pozbędziesz się w ten sposób nie tylko karaluchów, ale także much czy komarów.
7
profesjonalna dezynfekcja
Profesjonalna dezynfekcja

Sporo osób decyduje się też na profesjonalną dezynfekcję. Jeśli mieszkasz w bloku, warto zawalczyć o to, by przeprowadzona została ona w całym budynku, i to nie tylko we wszystkich mieszkaniach, ale także w piwnicy czy na klatce schodowej. Chodzi o to, że pozbycie się karaluchów jedynie we własnym mieszkaniu nie da trwałych rezultatów. Gdy twój sąsiad nic nie robi w celu ich zwalczenia, insekty powrócą do twojego lokum przez rury czy kratki wentylacyjne. Niestety ciężko namówić wszystkich mieszkańców na opłacenie takiej usługi. Warto jednak zareagować i zgłosić fakt administratorowi budynku.
8
uszczelnianie otworów i szczelin
Zabezpieczenie szczelin i otworów

W przypadku, gdy nie uda ci się przeforsować pomysłu profesjonalnej dezynfekcji całego budynku, zabezpiecz lub zaklej wszelkie szczeliny czy dziury w podłodze oraz inne otwory, którymi karaluchy mogą się przedostawać do twojego mieszkania. Pamiętaj tylko o tym, by nie zatykać całkowicie kratek wentylacyjnych! Dobrym pomysłem jest tutaj posłużenie się specjalną siateczką. Nie będzie ona utrudniała wentylacji, a karaluchy przez nią się nie przedostaną. Dodatkowym środkiem odstraszającym może być opisywana wcześniej płytka owadobójcza.
Strona 1 z 9

Powiązane porady

przędziorki
rybik
patyczak

Podobne porady

Komentarze (16)

* Pola wymagane

Paula
14.09.2016
pisałam tu wczoraj o myciu kuchni.. tak też zrobiliśmy, zakleiliśmy też wszystkie otwory. zadeptaliśmy pełno robaków, część już nie żyła dzięki kratce przeciw owadom. 3h później po chlebaku zasuwał wielki robal. jutro w południe mamy dezynfekcję.
Paula
13.09.2016
ja pół godziny temu weszłam do mieszkania i zobaczyłam ich pełno na blacie... na szczęście kuchnię mamy niewielką... i jutro zostanie rozkręcona i wymyta, razem z podłogą pod szafkami, gdzie pewnie te france siedzą... zakleimy też wszystkie dziury wokół liczników i wkleimy siatkę do wentylacji. obok licznika i pod szafki wrzucę pułapki na karaluchy i kratki przeciw owadom. to jest jedyne co mogę zrobić...
MaGa
12.07.2016
Ja wytępiłam prusaki za pomocą kulek wielkości orzecha włoskiego uformowanych z ugotowanych w mundurkach ziemniaków i kwasu bornego, rozłożonych w strategicznych miejscach. Trzeba torobić co najmniej 2-3 miesiące, ale efekt jest
anita
04.03.2016
czy chodzi o kwas borowy w płynie?bo taki kupiłam w aptece
dfds
08.04.2015
textu trzy wersy, ale na dziewięciu stronach - wysoki poziom, nie ma co
dezino
11.12.2014
akurat :))
anucha
11.12.2014
Kochani długa walczyłam z problemem, wielona sposobami i przez przypadek znalazłam na allegro pułapkę na karaluchy i prusaki firmy Vaco, polecam! Jest bezpieczna dla dzieci i ekologiczna, bo nie zawiera chemii, a problem zniknął!
pogromca
24.11.2014
polecam kwas borowy...i po klaruchach
ana
17.10.2014
Słyszałam że to robactwo to jedyne istnienie które jest w stanie przetrwać koniec świata.
dezino
16.10.2014
Szanowna Pani, karaluchy oczywiście nie przesypiają okresu zimowego, bo i po co miałyby to robić? Mieszkają razem z nami w ogrzewanych domach gdzie znajdują wszystko co do życia jest im potrzebne: jedzenie, picie, schronienie. Proszę dobrze ich poszukać a na pewno uda się Pani je znaleźć :) Proszę również upewnić się czy był to rzeczywiście któryś z karaluchów. Tu są opisy i zdjęcia: KARACZAN PRUSAK http://dezino.pl/karczan_prusak.html , KARACZAN WSCHODNI http://dezino.pl/karczan_wschodni.html. Pozdrawiam