mole

Jak wytępić mole?

Mól odzieżowy, zwany inaczej molem włosienniczkiem, bądź molem ubraniowym, jest owadem lubiącym ubrania. „Lubiącym” to mało powiedziane. Ubóstwia je, nie może bez nich żyć. Z pewnością jest zmorą wielu gospodyń domowych. Mole powodują, że nasze szafy ożywają. Stają się ciemną, tajemniczą jaskinią. Jeśli umieścisz w niej ubranie, nie masz pewności, że wyjdzie z tego miejsca w całości. Jest to niezwykle bolesne wydarzenie, ponieważ nasz ulubiony sweter może zostać pozbawiony całego blasku lub tak zwanego glamour’u. Co robić w takiej sytuacji? Oczywiście najlepszą formą obrony jest atak. W związku z tym powinniśmy odpowiednio przygotować się do wojny z molami. Może być ona długa i męcząca, jednakże musi nam przyświecać jeden cel: „Nasze ubranie nie dla moli!” W tym artykule znajdziesz wskazówki dotyczące tępienia moli.
1
Na początku przypomnijmy jak wygląda sprawca. Długość ciała: ok. 9 mm, rozpiętość skrzydeł: 12- 16 mm. Mole ubraniowe zazwyczaj są kolorystyki beżowo-żółtawej. Często z lekkim połyskiem. Są to owady, które w ciągu roku mogą dość szybko się namnożyć. Dlatego też tak ważne jest przeciwdziałanie populacji tych szkodników. Warto jeszcze wspomnieć, że mole nie tylko zamieszkują szafy. Mogą ukrywać się również w odkurzaczach czy na strychach.
2
Na wstępie należy zaznaczyć, że łatwiej jest stosować profilaktykę, niż usunąć już istniejące larwy moli ubraniowych. W związku z tym powinniśmy często wietrzyć nasze szafy oraz znajdujące się w nich ubrania. Szczególnie zwróćmy uwagę na futra, gdyż jest to ulubiony typ ubrania moli.
3
Można spróbować różnych domowych sposobów stosowanych przez nasze babcie. Do pierwszego z nich możemy zaliczyć intensywne zapachy. Mole nienawidzą intensywnych zapachów. Dlatego też w szafach powinniśmy umieszczać różnego rodzaju pachnidła, bądź suszone zioła, np. lawendę, goździki, czy miętę. Szczególnie można polecić bagno zwyczajne. Jest to roślina rosnąca na wilgotnych, bagnistych terenach. Wydziela ona specyficzny zapach, który odstrasza mole.
4
Kolejnym sposobem jest rozłożenie w szafie zwykłych gazet. Dlaczego? Ponieważ mole bardzo nie lubią zapachu farby drukarskiej. Może to skutecznie pomóc w walce z tymi insektami. Dodatkowo możesz rozłożyć w szafie kawałki mydła. Najlepiej o zapachu lawendowym, ale sprawdzi się też zwykłe mydło.
5
Jeśli powyższe metody nie zadziałają, należy skorzystać ze specjalnych środków chemicznych, które można kupić w specjalistycznych sklepach. Preparaty tego typu przeważnie nie są drogie. Środki te mają głównie formę pasków, które zawiesza się w szafie, bądź specjalnych kulek naftalinowych. Oprócz tego można dostać środki w aerozolu, które należy rozpryskiwać w szafach regularnie.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Farbowanie spodni
krochmal domowej roboty
przechowywanie odzieży

Komentarze (6)

* Pola wymagane

mjnhfgbd
04.07.2016
trzeba uważać na środki zapachowe odstraszające, te ze sklepów. one są też szkodliwe dla ludzi!
fsfs
28.12.2015
Znam podobne plastry, ale wabik w nich jest dolączony jako mala plytka. Trzeba ja przykleić na środek tego plastra.
zamyslona
18.08.2015
fajny sposób z tym lepem, musze wyprubować jak cos sie pojawi. A ja znam też stary sposób na te wstrętne moluchy liście z orzecha włoskiego, zawinąc w gazete połozyć na półke lub na dno szafy...(nie przyciskać gardrrobą.....naprawde daje skutek. POzdrawiam
nn
23.06.2014
(1) Bagno zwyczajne jest rośliną chronioną gatunkowo.
(2) Na mole nie działa. To ludowy przesąd.
BarbaraJanczykowska
19.08.2013
Uwazam ze jest to wspanialy portal!!!!
Robert
19.02.2013
A ja oprócz odstraszania, gdy zaatakowały już moje ubrania stosowałem jeszcze plastry z lepem. Łapały się w nie masakrycznie. Co któryś narodził się, to zaraz wpadał w pułapkę :). Chyba te lepy nasączone były jakimś specjalnym wabikiem. Przyklejały się i ginęły. Do kupienia w zwykłych marketach.