ADHD

Jak postępować z dziećmi z ADHD?

ADHD, czyli zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, jest to zaburzenie, które w dzisiejszych czasach występuje coraz częściej. Choroba ta może pojawić się zarówno u dzieci, jak i u dorosłych. Jej skutki utrudniają życie przeważnie osobom znajdującym się w najbliższym otoczeniu chorego. Rodzice takiego dziecka muszą mieć nieograniczone pokłady cierpliwości i spokoju. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej jest określany jako choroba o podłożu genetycznym. Zaburzenia genetyczne przyczyniają się do pojawienia się cech takich jak: impulsywność, trudności z koncentracją uwagi, czy też nadpobudliwość ruchowa. Wiąże się to z zakłóceniami między układem dopaminowym i noradrenalinowym w centralnym układzie nerwowym. W poniższym artykule znajdziesz informacje o sposobach radzenia sobie z dziećmi, u których stwierdzono ADHD.
1
Po pierwsze zajmijmy się charakterystyką tej choroby. Jak już wcześniej wspomniano, osoby cierpiące na ADHD nie są w stanie skupić uwagi na jednej rzeczy przez dłuższy czas. Ich zdolności percepcyjne są ograniczone. Często mają tak zwany „słomiany zapał”. W jednej chwili zajmują się rysowaniem, a w następnej skaczą po łóżku rzucając poduszkami. W związku z ich nadpobudliwością często mają problemy z nauką. Dodatkowo mogą pojawić się konflikty z rówieśnikami.
2
Jak sobie z tym wszystkim radzić? Po pierwsze musisz zdać sobie sprawę, że dziecko z ADHD nie zdaje sobie sprawy ze swojej dolegliwości. Jednak jeśli ty będziesz zdawać sobie z tego sprawę, łatwiej będzie ci pokonywać trudności. Będziesz mieć więcej cierpliwości i wyrozumiałości, ponieważ łatwiej zrozumiesz, że za większość rzeczy jest odpowiedzialny zespół nadpobudliwości psychoruchowej, a nie twoje dziecko.
3
Jak postępować z tego typu dziećmi? Należy angażować dzieci w czynności, które są dość łatwe do osiągnięcia oraz można je wykonać w dość krótkim czasie. Dlaczego? Ponieważ dzieci z ADHD są niecierpliwe. Często podejmują się różnych zadań, a następnie nie kończą ich. Skończenie czynności musi znajdować się w granicach możliwości dziecka.
4
Rola rodziców nie ogranicza się jedynie do powyższych rad. Rodzice powinni kontrolować proces nauki dziecka, a tym samym przypominać o jego obowiązkach. Pamiętajmy jednak, żeby nie przesadzać z zadaniami dla dziecka. Powinny być one dostosowane do jego możliwości. Rodzice powinni również wspierać dziecko, pomagać mu w czytaniu i pisaniu.
5
Ważną rzeczą jest unikanie agresji słownej i fizycznej. Jest to kluczowa wskazówka. Tego typu sytuacje mogą jedynie dodatkowo pobudzić dziecko oraz wywołać nerwowe tiki. Pamiętaj, że nie możesz pozwolić dziecku dać się zdominować. Dlatego też do wychowania dzieci z ADHD jest potrzeba anielska cierpliwość oraz niezwykła mądrość.

Powiązane porady

leczenie ADHD
Dziecko z ADHD
adhd problemy

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane