schizofrenia

Jak leczyć schizofrenię?

Schizofrenia to bardzo tajemnicza choroba. Ciężko znaleźć jej przyczyny. Jest wiele teorii na ten temat. Przeważnie, mówiąc o jej przyczynach wspomina się zaburzenia genetyczne. Diagnoza tej choroby nie jest możliwa za pomocą żadnego sprzętu laboratoryjnego. Wyróżniamy kilka rodzajów schizofrenii. Wśród nich znajduje się schizofrenia paranoidalna (najczęściej spotykana), katatoniczna, czy rezydualna. To zaburzenie upośledza głównie funkcje poznawcze. Osoby chore nie umieją radzić sobie z emocjami, co wpływa na ich odmienne zachowanie. Często tej chorobie towarzyszy również depresja, czy różnego rodzaju zaburzenia lękowe, np. manie prześladowcze, czy urojenia. W związku z tym ważne jest dobrze dobrane leczenie. W tym artykule znajdziesz wskazówki jak postępować z osobami cierpiącymi na schizofrenię, a tym samym jak ułatwić im leczenie.
1
Najpierw zacznijmy od ogólnych informacji. Czym charakteryzuje się ta choroba? Jak już wcześniej wspomniano, u schizofreników występują zaburzenia myślenia, problemy z emocjami oraz percepcją. Pociąga to za sobą zachowania aspołeczne. Osoby te potrafią rozmawiać same ze sobą, całymi dniami mogą siedzieć w zamknięciu. Często występuje też problem z utrzymaniem higieny osobistej. W tej chorobie występują różnego rodzaju urojenia.
2
Ważną rzeczą w postępowaniu ze schizofrenikami jest leczenie farmakologiczne. Może ono załagodzić objawy choroby oraz zmniejszyć częstotliwość występowania tzw. zaostrzeń choroby. Leczenie farmakologiczne (neuroleptykami) może być długoterminowe, a nawet trwać przez całe życie. W doborze leków ważne są charakterystyczne objawy. Wyróżniamy dwa typy objawów: pozytywne (tj. urojenia), bądź negatywne (np. apatia).
3
Kolejnym istotnym elementem leczenia jest terapia. Oprócz leków farmakologicznych, osoba cierpiąca na schizofrenię powinna podjąć terapię (behawioralno-poznawczą). Stosowana jest ona w celu zwiększenia świadomości chorego oraz zmniejszenia objawów choroby (podejście psychologiczne). Obecnie jest coraz więcej placówek, które są w stanie pomóc schizofrenikom. Jest to bardzo ważne, żeby każdy mógł mieć dostęp do tego typu pomocy.
4
Często stosowanym rozwiązaniem w leczeniu schizofreników jest terapia w specjalnych grupach samopomocowych. W takich warunkach osoba może zdać sobie sprawę, że nie jest sama w tej chorobie. Jest wiele osób, które cierpią tak jak ona. Jest to niezwykle ważne, ponieważ dzięki temu zwiększa się świadomość choroby, a chory może rozwijać swoje umiejętności, w szczególności dotyczące komunikowania się z innymi (trening umiejętności społecznych).
5
Niekiedy konieczna jest terapia skupiająca się na rodzinie. Jak wiadomo, gdy w rodzinie jest osoba chora na schizofrenię, pozostali członkowie odczuwają negatywne skutki choroby. Ważne jest to, żeby zarówno schizofrenik, jak i rodzina, uczestniczyli w terapii. Dzięki temu łatwiej zrozumieją chorobę, a w związku z tym będzie ona miała mniejszy wpływ na ich emocje.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane