Tutaj jesteś: Moda i Uroda > Higiena Osobista > Codzienna higiena > Jak prawidłowo czyścić uszy?

Jak prawidłowo czyścić uszy?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 3.4/5 (10 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Czyszczenie uszu jest bardzo ważne w naszej higienie osobistej. Często czyścimy je byle jak, nie przywiązując do tego zbytnio uwagi. Jednak mało kto wie jak i kiedy powinniśmy czyścić uszy, żeby odpowiednio zadbać o nasz słuch. Nasze uszy powinny być w dobrym stanie, ponieważ dzięki nim nasz organizm może odbierać różnego rodzaju bodźce zewnętrzne, które mogą świadczyć o zbliżającym się niebezpieczeństwie. Dzięki temu możemy ocalić nasze życie. To właśnie ucho odbiera fale dźwiękowe, które są przetwarzane w impulsy nerwowe. Narząd słuchu odpowiada również za równowagę naszego ciała (błędnik). Dlatego tak ważna jest odpowiednia higiena naszych uszu. W tym artykule znajdziesz wskazówki jak dbać o narząd słuchu.
1
Po pierwsze trzeba wyjaśnić, jaką rolę odrywa wosk zbierający się w przewodzie słuchowym oraz dlaczego należy go usuwać. Wosk zbiera się w uszach, żeby zatrzymać głębsze rozprzestrzenianie się różnego rodzaju bakterii i brudów, które mogłyby powodować problemy ze słuchem. W związku z tym konieczne jest usuwanie go, żeby nie zakłócać pracy narządów słuchowych. Jak to robić? Czytaj dalej.
2
Należy zdać sobie sprawę z tego, że niewłaściwe czyszczenie uszu może doprowadzić do różnych stanów zapalnych, bólu oraz pogorszenia słuchu. Gdy robimy to szybo i gwałtownie, możemy uszkodzić błonę bębenkową. Nieczyszczone przez dłuższy czas uszy mogą powodować różnego rodzaju infekcje. W zależności od potrzeby czyśćmy uszy raz w tygodniu.
3
Teraz kilka słów o tradycyjnym czyszczeniu uszu. Większość z nas do czyszczenia uszu używa wacików kosmetycznych. Jednakże nie są one zalecane przez lekarzy. Dlaczego? Ponieważ podczas czyszczenia waciki czyszczą tylko boczne części kanału słuchowego wpychając pozostały wosk w głąb przewodu słuchowego. Można powiedzieć, że nie czyszczą ucha skutecznie. Osadzony w głębi ucha wosk może powodować różnego rodzaju infekcje.
Jak odetkać ucho zatkane wodą?
Domowe sposoby na zapalenie ucha zewnętrznego
Jak czyścić uszy?
Praktyczne zastosowania spirytusu salicylowego
4
Więc jak należy czyścić uszy? Najlepszą metodą jest używanie do tego ciepłej wody oraz zwiniętej w rulonik chusteczki. Chusteczka powinna być tak złożona, żeby jej rożek mógł być wprowadzony do ucha. Dzięki temu można pozbyć się więcej wosku. Nie będzie on wpychany do środka, jak w przypadku patyczków kosmetycznych. Przed tą czynnością należy opłukać ucho ciepła wodą. Czyść je delikatnie, bez gwałtownych ruchów.
5
Jeśli po takim czyszczeniu czujesz, że wosk nadal zalega w uchu, udaj się do lekarza. Może brzmi to dość radykalnie, ale nie jest to nic nieprzyjemnego, ani bolesnego. Lekarz w swoim gabinecie ma odpowiedni roztwór, który rozpuszcza wosk znajdujący się w uchu. Oczywiście należy udać się do lekarza w przypadku, gdy wosk utrudnia ci słyszenie i przeszkadza w codziennym życiu. Jest to zabieg bezpieczny i bezbolesny.
Przeczytaj teraz: Jak czyścić uszy?
 3.4/5 (10 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (8)

Łukasz - 2017-05-25
Jest takie hasło, CZĘSTE MYCIE SKRACA ŻYCIE. Jest jakieś ziarnko prawdy w nim, bo lekaże nie zalecają codziennej kąpieli. To propos komentarza MALINY
olga - 2013-09-25
@grazyna2 - calkowicie zgadzam się z Twoją opinią. Ja nie czyszczę uszu w środku i jakoś nie są brudne, ani nic się z nimi nie działo nigdy (a swoje lata już mam:-) Należy czyścić jedynie małżowinę. Oczywiście mówię tu o osobach zdrowych, bo jeśli ktoś ma jakieś choroby uszu, to prawdopodobnie lekarz zaleci jakieś płukanie czy inne mycie, ma to zastosowanie gdy z uszu wydziela się NADMIAR woskowiny. Przy normalnej jej produkcji problemu z uszami po prostu nie ma :-)
grazyna2 - 2013-07-03
Nie należy wkładać nic do uszu, a już na pewno żadnych patyczków higienicznych w celu wyciągnięcia woskowiny. Uszy same oczyszczają z nadmiaru woskowiny, ale można przemywać je ciepłą wodą z mydłem - ale nie wewnątrz, tylko tą część co wystaje z głowy...
Lookay - 2013-05-20
Ja pozbywam się nadmiaru woskowiny w podobny sposób jak lekarz ,a więc kupiłem w aptece dużą strzykawkę taką około 150/200 ml. i podczas kąpieli napełniam ją czystą letnią wodą wprowadzam delikatnie i nie głęboko końcówkę do ucha energicznie wstrzykuję wodę do niego ,.Ucho to mam skierowane oczywiście do dołu .Czynność tą wykonuję od lat i nie mam problemu ze słuchem a pracuję na hali gdzie hałas przekracza normę dźwięku dla ucha .Moim zdaniem jest to dobry sposób ale trzeba go wykonywać z dużą ostrożnością . Ja go wykonuję w zależności raz na dwa trzy miesiące.
Malina - 2013-04-25
FUUUU MYJESZ SIĘ 2 razy w tygodniu?!?!?
roso - 2013-02-26
"Wosk zbiera się w uszach, żeby zatrzymać głębsze rozprzestrzenianie się różnego rodzaju bakterii i brudów, które mogłyby powodować problemy ze słuchem. W związku z tym konieczne jest usuwanie go, żeby nie zakłócać pracy narządów słuchowych." No co za bzdura. Gdyby nie to, że żyjemy w takim społeczeństwie, w którym wymaga się higieny, to nie byłoby potrzeby czyścić uszu, gdyż ruchy rzęskowate włosków wypychają suchy wosk z wewnątrz ucha na zewnątrz. Ucho czyści się samo! Wosk zbiera bakterie, owady i kurz, tak żeby nic nie dostało się dalej, usuwając go, usuwamy zaporę przed w/w.
ta_z_problemem_001 - 2013-01-15
Fajna porada z chusteczką. Mam jednak dręczący mnie od kilku lat problem - wągry w uszach. Są bardzo widoczne, dlatego nie związuję włosów. Uszy myję po kąpieli czyli ok. 2 razy w tygodniu, na dodatek szamponem (rzadziej wodą i mydłem), chociaż czasem zdarza mi się po wieczornej toalecie umyć uszy. Te wągry naprawdę mnie denerwują Od niedawna staram się myć lub czyścić (patyczkami...) uszy codziennie, chociaż nie wychodzi mi to najlepiej, bo nie widzę gdzie mam najwięcej woskowiny. Czy jest na to jakichś bezpieczny sposób?
sylwia180793 - 2012-12-13
Mi również laryngolog powiedział, że czyszczenie uszu patyczkami kosmetycznymi jest niebezpieczne, bardzo łatwo można sobie coś uszkodzić poprzez zbyt głębokie wepchnięcie patyczka. Jeżeli wosk w uszach powoduje, że słabiej słyszymy to właśnie albo przepłucze uszy, albo wyciągnie go specjalnymi przyrządami. Zabieg ani jeden ani drugi nie boli.
 
Przyszli lub świeżo upieczeni rodzice często zastanawiają się, jak powinna wyglądać pielęgnacja maluszka. Jednym z jej...
Pielęgnacja uszu niemowlaka - najważniejsze zasady
Przyszli lub świeżo upieczeni rodzice często zastanawiają...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt