Jak zrobić domowe kopytka?

Kopytka, inaczej nazywane są szagówkami, to pokrojone na rąby delikatne kluski z gotowanych ziemniaków. Jest to danie proste, żeby nie powiedzieć chłopskie. Trudno jednak znaleźć kogoś, komu nie smakowałyby prawdziwe kopytka.
1
Tradycyjny przepis na składa się z:

- 1 kg ziemniaków
- 1 kg mąki
- 2 jaja
- olej, sól
2
Ziemniaki należy dobrze wyszorować i ugotować w mundurkach, po czym je obieramy i tłuczemy.

Gdy kartofle staną się już gładką masą, dodajemy do nich jaja i znowu mieszamy. Teraz dodajemy mąkę, robimy to stopniowo cały czas mieszając.

Na koniec dodajemy sól i wyrabiamy ciasto do czasu, aż przestanie przyklejać się do rąk. Ciasto dzielimy na małe kulki i formujemy z nich grube wałeczki o ok. 2 cm przekroju, następnie kroimy je nieco na ukos.

Aby kawałki nie przyklejały się do noża, co jakiś czas posypujmy go mąką. W ogóle dbajmy o dostateczną ilość mąki, aby nasze kluski się nie sklejały, później obsypujmy jej nadmiar z klusek, poprzez użycie sitka.

W dużym garnku gotujemy wodę z dodatkiem oleju i wrzucamy kopytka na wrzątek. Właściwie zaraz po wypłynięciu wyławiamy je i podajemy.

Nie należy gotować klusek zbyt długo, bo twarde kopytka tracą cały swój urok. Kopytka podajemy na słono (z roztopionym masłem, tartą bułką lub sosem grzybowym) lub na słodko (z masłem i cukrem lub śmietaną i cukrem).
3
Nieco bardziej nowatorski przepis może przypaść do gustu wielu osobom. Różnica polega na tym, że kluseczki smażymy i nie gotujemy, skład cista również jest inny niż poprzednio, ale danie nadal nazywamy kopytkami.

Składniki:

- 3 duże ziemniaki
- 2 szklanki startego żółtego sera
- 3 duże łyżki mąki ziemniaczanej
- 1 mała cebula
- sól, pieprz, oliwa
4
Ponownie ziemniaki szorujemy i gotujemy w mundurkach, ugotowane tradycyjnie też się nadadzą, ale nie będą już miały tej charakterystycznej nutki smakowej.

Ugotowane i obrane ziemniaki należy utłuc, po czym dodajemy do nich żółty ser, jajko, sól, pieprz i dobrze mieszamy.

Dorzucamy do mieszanki posiekaną cebulę. Dodajemy mąkę ziemniaczaną i zaczynamy wyrabiać ciasto, a w razie potrzeby dodajemy więcej mąki – ciasto powinno swobodnie odklejać się od palców.

Ciasto dzielimy na mniejsze porcje i formujemy z niego wałeczki, które kroimy na nieco dłuższe niż poprzednio kawałki. Kluseczki smażymy na oliwie, dopóki nie przybiorą złocistego koloru i danie gotowe!

Można je podawać do mięs, jako dodatek lub zjadać same. Dla lubiących miksy smakowe, polecam polać kluski kwaśną śmietaną.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

spaghetti bolognese
zapiekany makaron z serem
Spaghetti z mięsem mielonym

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane