krwotok z nosa

Co robić w przypadku krwotoku z nosa?

Krwawienie z nosa to częsta i niezbyt groźna przypadłość. Zwłaszcza w dzieciństwie mało ostrożne zabawy i biegi sprawiają, że maluchy często wracają do domu z czerwoną chusteczką przy nosie. Zatamowanie krwotoku z nosa nie jest niby trudnym zadaniem, jednak wbrew pozorom często popełnimy przy tym błędy. Warto więc przypomnieć sobie podstawy pierwszej pomocy, ponieważ z krwawieniem z nosa z pewnością spotkamy się jeszcze nieraz.
1
Najczęstszymi przyczynami krwotoku są: nadciśnienie tętnicze, zbyt duży wysiłek fizyczny, uderzenia w nos, zapalenie zatok lub intensywny katar. Inne przyczyny to: polipy nosa, miażdżyca naczyń krwionośnych, leki zaburzające krzepniecie krwi (np. aspiryna), choroby wątroby, hemofilia itd.
Ogólnie, krwawienie oznacza uszkodzenie naczyń żylnych jamy nosowej, w wyniku czego krew wydobywa się na zewnątrz.
2
Jak powinno się prawidłowo postępować przy krwotoku? Sadzamy osobę poszkodowaną z lekko pochylona głową, najlepiej nad miską lub zlewem. Poszkodowany powinien delikatnie, ale starannie wydmuchać nos, aby pozbyć się z niego wszystkich skrzepów krwi. Na karku układamy mu chłodne okłady, np. ze zwilżonego wodą ręcznika. Następnie należy ścisnąć płatki nosa, tak aby zatamować drogę krwi. Skrzydełka nosa najłatwiej uciskać palcem wskazującym i kciukiem.
3
Krew, gdy ma zatamowaną drogę odpływu, może zacząć się zbierać w ustach. Nie powinniśmy się tego przestraszyć, tylko regularnie wypluwać ją do miski. Pamiętajmy przy tym, aby regularnie zmieniać okład na karku, powinien on cały czas być zimny. Po ok. 10-15 minutach objawy powinny ustąpić.
4
Najpopularniejsza pozycja z odchylaniem głowy do tyłu lub leżeniem z nogami opartymi na wyższym poziomie niż głowa, jest raczej błędna, ponieważ krew spływa przez gardło aż do żołądka i mogą się tam tworzyć skrzepy, co jest oczywiście niekorzystne dla zdrowia.
5
Po ustaniu krwawienia należy zimną wodą przemyć nos z resztek krwi i osuszyć go dobrze czystym ręcznikiem. Najlepiej dodatkowo położyć się na kwadrans w chłodnym, przewietrzonym pokoju, aby odpocząć. Jeśli zbyt szybko wrócimy do przerwanej pracy, krwawienie może się nawrócić.
6
Jeśli krwotoku nie można zahamować, a u poszkodowanego występują mocne bóle głowy, zaburzenia świadomości lub wymioty, należy natychmiast udać się na pogotowie i zasięgnąć pomocy specjalistów.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Dziecko w basenie
dziecko z nadwagą
Pływające dziecko

Komentarze (0)

* Pola wymagane