Sałata w ogrodzie

Sadzenie sałaty

Sooonia - specjalista Tipy.pl
Za sprowadzenie sałaty do Polski najprawdopodobniej odpowiada Królowa Bona Sforza, żona Zygmunta Starego. Chyba każdy doskonale wie, ze sałata jest źródłem wielu witamin i mikroelementów i ma zbawienny wpływa na nasze zdrowie. Kruche listki są idealnym dodatkiem do kanapek, możemy wcinać je również zamiast chipsów. Wbrew pozorom sadzenie sałaty wcale nie jest trudne i nie wymaga wiele wysiłku. Poniżej znajdziecie wskazówki, które niewątpliwie ułatwią wam to zadanie.
1
Sadzenie wewnątrz albo w szklarni.

Jeżeli nie posiadasz podgrzewanej szklarni, a chcesz szybko zacząć, możesz zasadzić sałatę w domu. Szybko urośnie, więc możesz chcieć uniknąć przesadzania ich z małych pojemniczków i od razu bezpośrednio zasadzić je w małych doniczkach. Upewnij się po prostu, że używasz pojemników, które są wystarczająco duże dla młodych roślin, aby mogły uzyskać ogrodowe rozmiary bez potrzeby ich przesadzania.

2
Wypełnij pojemnik lub kontener mieszanką gleby i nasion, tak aby sięgała do wysokości 1,5 cm krawędzi, przyklepując ją po bokach. Jeżeli używasz doniczek, umieść kilka nasion w każdej z nich, następnie delikatnie przykryj kompostem, przyklepując go nieco na nasionach. Jeżeli używasz większego kontenera, delikatnie i równomiernie rozprowadź nasiona po całym pojemniku, tak aby na każde 2,5 cm przypadało jakieś 5 nasion. Kiedy to zrobisz, przykryj nasiona kompostem i podlej. Oznacz kontener datą zasadzenia i umieść go w przykrytym miejscu, upewniając się, że jest tam dobry przepływ powietrza.
3
Pozostaw sadzonki w jasnym, ciepłym pokoju, z dala od bezpośredniego światła słonecznego. Im więcej światła będzie docierać do Twoich sadzonek, tym lepiej będą kiełkować. Kiedy sadzonki osiągną wzrost około 5 cm, oddziel i wyrwij wszystkie, które wyglądają na słabe. Te zasadzone w dużym kontenerze można wyrwać z ziemi i zasadzić w małej doniczce, w standardowej mieszance gleby. Te, które już były zasadzone w doniczkach można wzmocnić, wynosząc je na zewnątrz.
4
Sałata w skrzynce
Jeżeli Twoje sadzonki rosły w szklarni, również będą potrzebowały wzmocnienia, zanim zostaną przeniesione na zewnątrz. Umieść je w inspekcie, ale utrzymuj pokrywę zamkniętą przez kilka tygodni. Później pokrywa może zostać otworzona w suche dni bez przymrozków, ale pamiętaj, żeby zamykać ją na noc. Po tygodniu, kiedy przymrozki już miną, pozostawiaj pokrywę otwartą, zarówno w ciągu dnia jak i nocy, przez około tydzień, zanim przesadzisz je na zewnątrz.
5
Aby wzmocnić sadzonki, które były zasadzone wewnątrz, w podgrzewanym pomieszczeniu, przenieś je do jasnego chłodnego pokoju, pozostawiając je tam na kilka tygodni zanim przeniesiesz je do przyspiesznika, czy też zostawisz na zewnątrz w ciągu dnia. Nigdy nie pozostawiaj sadzonek na zewnątrz podczas nocy, i trzymaj je w środku jeżeli szaleją silne zimne wiatry, a temperatura spada poniżej 6 stopni Celsjusza. Trzymaj je w taki sposób przez tydzień, a kiedy nie będzie już nagłego zagrożenia przymrozków, możesz całkowicie przenieść sadzonki na zewnątrz.
6
Sadzenie na zewnątrz.

Sałata wymaga gleby bogatej w próchnicę, która będzie utrzymywała dobre nawilżenie w okresie letnim. Aby zapobiec popularnej fizjologicznej przypadłości, jaką jest przypalenie końcówek, której można doświadczyć w przypadku niektórych typów gleb, możesz chcieć dodać do gleby trochę wapna, zanim zaczniesz sadzenie. Przygotowując się do sadzenia, wykop glebę i dodaj dużo kompostu w okresie jesiennym lub wczesno-zimowym. Następnie na tydzień przed rozpoczęciem sadzenia nasion sałaty, przekop glebę i dodaj trochę nawozu.

7
Pomimo tego, że sałata lubi dużo światła, nie toleruje ona ekstremalnych temperatur, gdyż one również mogą zakończyć się przypaleniem końcówek liści. Mimo, że Twoje wcześnie zasadzone roślinki powinny być w porządku, to jednak doradza się, aby zasadzić swoje letnie zbiory, w delikatnie zacienionym miejscu.
8
Kiedy sadzisz sałatę bezpośrednio na zewnątrz, poczekaj aż najgorsze przymrozki przeminą. Wybierz słoneczne miejsce, ale przez to, że sadzisz nasiona wcześnie, może to wymagać zrobienia małego tunelu, który je ochroni. Jeżeli sadzisz sałatę na grządce, sadź nasiona ok. 1,5 cm głębokości i pozostawiaj ok. 15 cm odstępu pomiędzy poszczególnymi rzędami. Aby uniknąć zbyt dużej ilości sałaty i aby upewnić się, że zbiory będą regularne, sadź nasiona co tydzień lub dwa, w zależności od tego jak dużą ilość sałaty planujesz zużyć. W zależności od rodzaju sałaty, od momentu zasadzenia nasion do chwili zbiorów, może upłynąć czas od 6 do 14 tygodni, więc jeżeli używasz paczkowanych nasion, zawsze czytaj ulotkę.
9
Kiedy sadzonki osiągną ok. 5 cm wysokości, mogą zostać rozrzedzone, po to aby pozostawić lukę na około 15 - 30 cm pomiędzy każdą z roślin, w zależności od tego jaki rozmiar może osiągnąć dany gatunek sałaty. Jeżeli planujesz przeniesienie sadzonek, zasadzonych w pomieszczeniu na otwartą przestrzeń, jest to idealny moment, aby to zrobić.
Strona 1 z 3

Powiązane porady

Szczypiorek
Kukurydza
Sadzenie chrzanu

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane