przedszkole

Jak przygotować dziecko do przedszkola?

Do tej pory byliście ze swoim dzieckiem właściwie nierozłączni, a teraz nadchodzi powoli czas, kiedy trzeba nieco uchylić mu swoich skrzydeł i wysłać do rówieśników i pod opiekę pań przedszkolanek. Niejednokrotnie jest to przeżycie bardziej stresujące dla samych rodziców, niż ich pociech. Dzieci są najczęściej podekscytowane wizją chodzenia do przedszkola i cieszą się na myśl o wspólnych zabawach z rówieśnikami. Warto jednak przygotować naszego malucha do tej chwili, aby umilić mu te pierwsze dni.
1
Przede wszystkim maluch już od najmłodszych lat powinien być przyzwyczajany po pozostania pod opieką kogoś innego, niż tylko rodziców. Można zaangażować babcię, ciocię lub jakąś naszą koleżankę. Chodzi o to, aby dziecko potrafiło czuć się swobodnie i pewnie, nawet jeśli mamy nie było akurat w pobliżu. Zbyt mocne przyzwyczajenie do obecności matki może poskutkować prawdziwą histerią, gdy tylko znikniesz dziecku z oczu.
2
Możecie wspólnie poczytać bajki, których bohaterowie chodzą do przedszkola i bardzo to lubią. Dzieci lubią utożsamiać się z bohaterami książkowych opowieści i dużo łatwiej jest im wtedy przełamać własne bariery.
3
Pamiętaj, aby przed posłaniem dziecka do przedszkola nauczyć je podstawowych czynności na tyle, aby potrafiło się samo najeść, załatwić w toalecie, założyć buciki na rzepy itp. Jest to dość istotne, ponieważ jeśli nie będzie np. umiało posługiwać się łyżką, może zostać wyśmiane przez kolegów i poczuć się nieco odsunięte od reszty.
4
Ciesz się razem z dzieckiem, że idzie do przedszkola. Opowiadaj mu jak sama chodziłaś do takiej placówki, jak się bawiłaś i jak przyjemne to było. Opowiadaj maluchowi swoje przedszkolne przygody, śmiejcie się z nich wspólnie, a już niedługo twoje dziecko samo zechce przeżyć coś podobnego i już nie będzie mogło doczekać się pierwszego dnia przedszkola.
5
Wytłumacz dziecku, że chodzenie do przedszkola jest niczym chodzenie do pracy, tak jak robią to tata i mama. Postaraj się, aby poczuło się duże i dorosłe. Wyjaśnij , że podobnie jak wy maluch będzie wstawał wcześnie rano i szedł do swojej „małej pracy”, a po popołudniu będziecie spotykać się w domu i opowiadać sobie jak minął dzień.
6
Poświęcaj dziecku dużo uwagi poza przedszkolem, ale nie ustępuj pod żadnym pozorem i konsekwentnie ucz dziecka dyscypliny odnośnie chodzenia do przedszkola. Jeśli dziecko zorientuje się, że mały atak paniki z tupaniem nogami i krzykiem, pozwoli mu nie iść do przedszkola, zacznie stosować ten trik namiętnie za każdym razem, kiedy przyjdzie mu na to ochota.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Sikający chłopiec
Dziecko korzysta z nocnika
Dziecko przeklina

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane