Instalacja Wine na Ubuntu

Jak zainstalować Wine na Ubuntu?

TomekL - specjalista Tipy.pl

Chociaż ilość oprogramowania dostępnego dla Ubuntu jest naprawdę spora czasami zdarza się, że trzeba uruchomić aplikację przeznaczoną dla Windows wtedy z pomocą przychodzi nam Wine. Aplikacja umożliwia uruchomienie aplikacji przeznaczonych dla Windows w środowisku unikowym (Linux, Solaris, FreeBSD). Przy standardowej konfiguracji Winie pozwala uruchomić wiele aplikacji, a po dodaniu natywnych bibliotek Windows (jest to niezgodne z licencją programu) liczba aplikacji, które można uruchomić jeszcze rośnie. Winie nie jest emulatorem środowiska Windows dlatego aplikacje w większości zachowują się tak jak w swoim standardowym środowisku bez spadku wydajności np. Adobe Adobe Photoshop CS2 . Za pomocą Winie można z powodzeniem również uruchamiać niektóre gry przeznaczone dla Windows np. Left 4 Dead, Warcraft III czy Call of Duty 4. Poniżej znajdują się wskazówki, które pokażą jak zainstalować Wine i jak za jego pomocą uruchamiać programy z Windows.

1

Na początek musisz zainstalować Winie. Przejdź na stronę „http://www.winehq.org/download/” i pobierz paczkę .deb dla Ubuntu, po pobraniu zainstaluj pobraną paczkę lub uruchom terminal i wpisz „sudo apt-get install wine”.

2

Po zainstalowaniu programu można już uruchamiać aplikację przeznaczone dla Windows wystarczy kliknąć prawym przyciskiem myszy na plik .exe i wybrać „Wine Windows Program Loader”.

3

Przy użyciu Wine można również instalować aplikacje dla Windows, wystarczy prawym przyciskiem myszy kliknąć na plik instalacyjny i wybrać „Wine Windows Program Loader”. Czasem może się zdarzyć, że plik pobrany z internetu nie ma praw do wykonywania należy wtedy w konsoli przejść do katalogu w, którym znajduje się plik i wpisać polecenie „sudo chmod 777 nazwa_pliku.exe”. Po wykonaniu tego polecenia ponownie uruchom instalator używając Wine, pojawi się instalator taki sam jak w Windows.

4

W przypadku uruchamiania programów Windowsowych zainstalowanych na Ubuntu należy kliknąć Aplikacje → Wine → Programy, tam będą wyświetlane aplikacje z Windows zainstalowane na Ubuntu.

Powiązane porady

Instalacja Ubuntu z pendrive'a
Ubuntu Linux
Sprzątanie Ubuntu

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane