Maliny

Jak sadzić maliny?

Boorka - specjalista Tipy.pl
Malina to jedna z najpopularniejszych roślin klimatu umiarkowanego uprawianych w naszym kraju. Niektórzy uprawiają ją jedynie na własne potrzeby - nic dziwnego, nie ma to jak garść pysznych, skąpanych w słońcu malin lub zdrowy kompot czy sok malinowy własnej produkcji. Inni zajmują się towarową produkcją tych owoców. Jeśli i my chcemy zająć się uprawą tej rośliny, musimy odpowiednio przygotować glebę i wykonać szereg innych niezbędnych czynności.
1
Warunki uprawne

Efekty naszej pracy w dużej mierze zależeć będą już od samego wyboru gleby. Pamiętajmy, że malina najlepiej rośnie na średniozwięzłych, żyznych glebach, które mają uregulowane stosunki powietrzno-wodne. Najkorzystniejsze warunki pH wahają się pomiędzy 5,5 a 6,5, a więc gleba powinna mieć odczyn lekko kwaśny. Jeśli chodzi o gleby lżejsze, na nich malina również rośnie dobrze, o ile wody jest tam pod dostatkiem. Pod uprawę malin najbardziej nadają się stoki południowo-wschodnie. Pod uprawę malin najbardziej nadają się stoki południowo-wschodnie.
Nieodpowiednie są natomiast zastoiska mrozowe oraz gleby nieprzepuszczalne z poziomem wód przekraczającym 70 cm.
2
Przygotowanie gleby

Wyjątkowo korzystny przedplon dla maliny czerwonej to mieszanki roślinne, a także rośliny okopowe oraz kapustne. Jako przedplon można też wykorzystać rośliny zbożowe (np. żyto czy owies). Unikać jako przedplonu należy natomiast pomidorów, ziemniaków i malin.

Maliny stanowią uprawę wieloletnią (8-10 lat), dlatego tak istotne jest bardzo staranne przygotowanie gleby pod naszą plantację. Glebę taką trzeba przede wszystkim odchwaścić. Ma to na celu pozbycie się głównie chwastów trwałych. Zniszczyć je trzeba mechanicznie lub chemicznie, np. za pomocą środka o nazwie Roundup (4-6 l/ha). Jeśli dodamy siarczan amonu (5 kg/ha), zwiększymy skuteczność herbicydu. Zwróćmy uwagę na dawkę wody, która powinna wynosić 200-300 l/ha. Po upływie 3 tygodni od wykorzystania Roundupu, bez obaw możemy zabrać się za zabiegi uprawowe.
3
Nawożenie

Maliny dobrze reagują na nawożenie organiczne. Można zatem wykorzystać do niego obornik w dawce 40-50 t/ha. Inny sposób to wysiew “nawozów zielonych” na przyoranie.

Jeśli chodzi o nawożenie mineralne, powinno być one przygotowane pod względem zasobności gleby w dane składniki mineralne. Dlatego też najlepszym pomysłem jest wykonanie go dopiero po analizie gleby. Przeciętne dawki są następujące: 150 kg/ha K2O w postaci siarczanu potasu lub 100 kg/ha P2O5  w formie siarczanu potasu.
4
Sadzenie malin

Powodzenie naszej malinowej uprawy zależeć będzie też w dużej mierze od materiału do sadzenia. Niezależnie od tego, na jaką odmianę maliny się zdecydujemy, materiał musi być wolny od chorób, posiadać dobrze rozwinięty system korzeniowy i pochodzić ze sprawdzonego źródła, a więc kwalifikowanej szkółki.

Za sadzenia malin powinniśmy zabrać się jesienią lub wczesną wiosną. Z uwagi na korzystniejsze warunki wilgotnościowe, o wiele lepiej na termin sadzenia wybrać jesień. Rośliny sadzimy w osiadłą glebę, na głębokość o ok. 2-3 cm większą, niż ta, w której rosły w szkółce. Bardzo ważne jest, by po posadzeniu rośliny dokładnie obcisnąć glebę wokół niej.

Przejdźmy teraz do rozstawy roślin. Średnia odległość wynosić powinna 2 m x 0,5 m, lecz jeśli zdecydujemy się na prowadzenie malin w postaci szpaleru podwójnego będzie już ona wynosić 3 m x 0,5 m.
5
Przycinanie po posadzeniu

Wczesną wiosną pędy nowo posadzonych roślin musimy przyciąć tuż nad ziemią. Dzięki temu spodziewać się można lepszego przyjęcia oraz silniejszego wzrostu naszych roślin.
6
Sposoby prowadzenia krzewów

Prowadzenie malin w postaci szpaleru ułatwi nam zabiegi pielęgnacyjne, zmniejszy prawdopodobieństwo wystąpienia chorób, a także zwiększy ilość i polepszy jakość plonów. Maliny prowadzić możemy w formie szpaleru pojedynczego lub podwójnego.

Szpaler pojedynczy

W skład takiego szpaleru wchodzi średnio 10-12 pędów na 1 mb rzędu. Pędy te musimy przywiązać do drutu, który umieścimy na wysokości mniej więcej 150 cm i 80 cm od ziemi. Druty te trzeba przymocować do słupków, które wcześniej wkopaliśmy w rzędach malin. Odległości pomiędzy wkopanymi słupkami powinny wynosić ok. 5-8 m.

Rodzajem omawianego tutaj szpaleru pojedynczego jest sposób prowadzenia, który polega na usytuowaniu pędów pomiędzy dwoma drutami. Posiada on jednak zasadniczą wadę: młode pędy najprawdopodobniej będą się wyginać w kierunku międzyrzędzi. Skutkować to może tym, że mogą zostać uszkodzone podczas zbiorów.
7
szpaler podwójny, v-szpaler
Szpaler podwójny

Innym sposobem prowadzenia malin jest szpaler podwójny, czyli tzw V-szpaler (patrz: rysunek obok). W tym wypadku dzielimy krzew na dwie części i przymocowujemy pędy do dwóch położonych równolegle względem siebie drutów. Druty te powinny być rozciągnięte na wysokości mniej więcej 140 cm nad ziemią po obu stronach rzędu roślin. Jeśli chodzi o odległość między tymi drutami, to wynosić ona powinna ok. 90-100 cm. Zwróćmy uwagę na zaletę tego rodzaju szpaleru - chodzi o to, że młode pędy nie wyginają się w kierunku międzyrzędzi, ale wyrastają do środka szpaleru. Dzięki temu nie zostaną uszkodzone przy zbieraniu. Niestety metoda ta ma też wadę, jest nią zdecydowanie trudniejszy zbiór owoców z  części zewnętrznej  krzewów.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Czarna porzeczka
krzewy jagody goji

Podobne porady

Komentarze (4)

* Pola wymagane

Romualt
24.10.2016
No tak... randap srandap a potem rak srak
a skąd przecież te malinki takie ekologiczne
brawo brawo... specjalista od siedmiu boleści
psiakrwia
Warholek
03.10.2016
Ladnie pieknie opisane ale kiedy je najlepiej sadzic?
tre
28.07.2015
tre
grazyna2
14.04.2013
Maliny nie wymagają aż tak żyznej gleby. Warto pamiętać o odpowiednim przycinaniu, wtedy dobrze owocują.