Orzech włoski

Jak sadzić orzech włoski?

Boorka - specjalista Tipy.pl
Orzech włoski należy do bardzo atrakcyjnych drzew liściastych, które możemy znaleźć w wielu miejscach świata. Charakteryzuje go gęste listowie i spora wysokość oraz łatwość sadzenia z nasion.
1
Sadzenie orzecha włoskiego z nasiona (owocu).

Zbierz dojrzałe owoce, które spadły z drzewa i je dokładnie osusz. Wysuszone owoce zakop na głębokości ok. 20 cm pod powierzchnią ziemi. Należy zakopać większą ilość owoców, ponieważ część z nich zgnije, część zostanie zjedzona przez nornice, a inne nie wykiełkują. W przypadku gdy urośnie więcej drzewek, będzie je można przesadzić.

Na pierwsze owoce będziesz musiał czekać około 7-10 lat. Pełnię owocowania drzewko uzyska dopiero po 30 latach. Owoce drzewa "dziecka" będą gorszej jakości od owoców drzewa macierzystego. Z tego powodu lepiej zasadzić drzewka szczepione ze szkółki, które będą wysokiej jakości, a drzewko będzie owocować już po 2-3 latach.

2
Sadzenie drzewka orzecha włoskiego

Drzewka orzecha włoskiego można kupić w większości sklepów ogrodniczych oraz w szkółkach. Wybierz drzewko o zdrowych i dużych korzeniach.

Miejsce i rodzaj ziemi

Orzech włoski najlepiej rośnie na żyznych i przepuszczalnych glebach, których odczyn jest obojętny (pH 7). Jeśli masz inną ziemię, wówczas należy rok przed planowanym zasadzeniem drzewka przygotować ją poprzez zmieszanie jej z nawozami wapniowymi i próchnicą.

3
Kiedy sadzić orzech włoski?

Orzech włoski najlepiej jest sadzić jesienią, jednak w ostateczności można to też zrobić wiosną.

4
Dołek

Dołek pod orzech włoski powinien być o 10 cm głębszy, niż wynosi długość korzeni drzewka. Po wykopaniu dołka zasypujemy jego dno próchnicą, na której rozkładamy korzenie drzewka, a następnie przysypujemy je ziemią i dokładnie podlewamy.

Jeśli zamierzasz posadzić kilka orzechów, wówczas sadź je w odległości 8-10 m od siebie.

5
Zabezpieczenie przed mrozem

Jeśli drzewko sadzimy jesienią, wówczas należy pamiętać o odpowiednim jego zabezpieczeniu przed mrozami. W tym celu należy podsypać pień drzewa dodatkową warstwą ziemi i podsypujemy korą, tekturą lub sianem.

?

Wskazówki
* Orzech pobiera z ziemi bardzo dużo składników mineralnych zaś jego korona mocno zacienia teren. Dlatego należy mieć na uwadze, że obok orzecha raczej nic już więcej nie urośnie.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Bratki w donicach
maliny
Świerk

Komentarze (1)

* Pola wymagane

czytacz
05.11.2012
orzech u mojej babci ma srednice ponad 10m i to tylko dlatego ze z jednej strony za blisko posadzono czeresnie wiec odbil z konarami w inna strone. posadzenie go w odleglosci 5 metrow od sasiedniego poskutkuje zachodzeniem na siebie koron i korzenie. pamietajcie ze korzen orzecha moze byc nawet wiekszy od korony.