Słonecznik

Jak sadzić słonecznik?

Boorka - specjalista Tipy.pl
Słonecznik
1 z 5

Zarówno dzieci jak i dorośli uwielbiają rosnące słoneczniki. Więc nie powinno dziwić, iż nasiona słonecznika można znaleźć w prawie każdym sklepie ogrodniczym oraz w każdym katalogu dla ogrodników. Jeśli masz swój własny ogród, warto jest pomyśleć o własnej uprawie słoneczników. Wymagają bezproblemowej i stosunkowo łatwej pielęgnacji. Ponadto oprócz pięknej dekoracji na działce, kiedy dojrzeją będzie można się cieszyć również ich smakiem. Pomyśl jak wiele kwiatów może dać Ci obie te przyjemności. Poniżej znajdują się wskazówki dotyczące tego jak rosną słoneczniki, co należy wziąć pod uwagę podczas ich uprawy i na co należy uważać. Przeczytaj uważnie, po czym zaplanuj swój letni ogród wypełniony słonecznikami.

1
Sadzonki słoneczników
Kiełkowanie.

Po pierwsze, aby uzyskać dobre wyniki w uprawie, zapamiętaj, że nie można tak po prostu wrzucić nasion do ziemi i oczekiwać rezultatów. Dla niewielkiej uprawy możesz wypróbować małej selekcji naturalnej nasion słonecznika, aby zobaczyć, które mają największy potencjał wzrostu.

Późną wiosną, tydzień lub dwa przed planowanym zasadzeniem nasion w ogrodzie, umieść kilka z nich pomiędzy wilgotnymi kawałkami ręcznika papierowego, aby zainicjować kiełkowanie. Pamiętaj, żeby ręcznik nie był mokry, jedynie wilgotny, ponieważ zbyt namoczony może zmniejszyć jakiekolwiek szanse na sukces. Pozostaw nasiona w papierze na kilka dni, od czasu do czasu sprawdzając postępy wzrostu.

Te nasiona, które zaczną kiełkować, są gotowe do zasadzenia. Możesz je umieścić bezpośrednio w ziemi lub pielęgnować w doniczkach, jednak maksymalnie przez tydzień, po czym zasadź je w gruncie. Pamiętaj, że długie przebywanie w pomieszczeniach nie służy słonecznikom, ich pędy mogą stać się osłabione, a wzrost korzeni, które zazwyczaj są długie i mocne, może zostać zahamowany.

Dlatego bez obaw, kiedy tylko ryzyko przymrozków minie, można posadzić nasiona bezpośrednio do gleby. Ta metoda jest zalecana kiedy masz zamiar posadzić dużą liczbę słoneczników oraz kiedy osiągają one duże rozmiary. Posadź je w odległości ok. 30 cm od siebie i jeżeli sadzisz je w rzędach, oddziel je o ok. 2 lub 3 metry. Sadzonek możesz się spodziewać po ok. 5 – 10 dniach.

2
słoneczniki w ogrodzie
Rozmieszczenie.

Dość częstym widokiem u innych są słoneczniki rosnące obok ściany domu lub innej struktury wspierającej, jednak nie przynosi to takich korzyści jak otwarta przestrzeń. Słoneczniki przede wszystkim potrzebują miejsca dobrze nasłonecznionego, co najmniej 6 – 8 godzin dziennie. Oznacza to, że pobliże południowej ściany domu jest wystarczające, choć jak wspomniano wcześniej otwarta przestrzeń jest znacznie lepsza.

3
Uprawa słoneczników.

Słoneczniki będą wyższe i silniejsze jeśli odpowiednio przygotujesz glebę. Najlepiej wykop otwór na ok. 60 – 90 cm w miejscu, gdzie zamierzasz posadzić słoneczniki i wypełnij go kompostem lub nawozem.

Gleba musi być na tyle luźna, aby zapewnić roślinom dobry drenaż, ale również na tyle mocna, aby utrzymać chwiejące się podczas wiatru słoneczniki.

Mimo, iż słoneczniki uwielbiają wodę, nie powinno się podlewać ich zbyt obficie, ponieważ może się to przyczynić do gnicia korzeni i do poluzowania gleby, a w konsekwencji do przewrócenia słonecznika.

Od momentu kiedy słoneczniki potrafią zadbać same o siebie, nie musisz się już martwić o nawożenie gleby. Jeśli jednak chcesz, możesz używać płynnych nawozów raz na dwa tygodnie starając się rozlać roztwór wokół słonecznika, a nie bezpośrednio na łodygę.

Słoneczniki mają to do siebie, że są w stanie rozwijać się w glebach ubogich, jednak ogólnie osiągają najlepszy rozkwit rosnąc w glebie przeciętnej.

4
Dojrzałe słoneczniki
Zbiory.

Jeśli chcesz korzystać z owoców swojej pracy, musisz poznać kilka wskazówek dotyczących zbiorów słoneczników. Kiedy tylna część głowy słonecznika zmienia kolor na żółty należy zacząć ochraniać rośliny przed ptakami, wiewiórkami i innymi zwierzętami, które lubią spożywać jego nasiona. Najlepszym rozwiązaniem jest nałożenie na nie zwykłej brązowej, papierowej torby. I kiedy kolor z żółtego zmieni się na brązowy, jest to znak, iż czas na zbiory. Tak więc odetnij głowę słonecznika zaraz przy łączeniu z łodygą. Następnie jedyne co musisz zrobić to pocierać ją za pomocą ręki, a nasiona po kolei zaczną odpadać.

?

Wskazówki
* Nasiona słonecznika to najlepsze co powstaje podczas uprawy tych roślin i mogą być używane w różnorakich daniach lub spożywane jako zdrowa przekąska.

Strona 1 z 5

Powiązane porady

Datura
Magnolia
Begonie

Podobne porady

Komentarze (4)

* Pola wymagane

ehe
12.09.2016
Do kaka -ciekawa propozycja, z pewnością sprawdzę po najbliższych zbiorach
Pozdrawiam cieplutko
kaka
29.08.2014
do barteczek, tak kolego możesz sobie taką łodyge np. w dpue wsadzić
daria16rog
05.03.2013
Uwielbiam słoneczniki w tym roku na pewno zasadzę je u siebie.
bartekteczek
12.08.2012
co robicie z łodygami słoneczników? mozna z nich cos zrobic?