Świerk

Jak sadzić świerk?
Boorka - specjalista Tipy.pl

Najprostszym sposobem na zdobycie świerku, jest znalezienie zaszczepki mającej od 2,5 do 90 cm wysokości. Możesz je wziąć od siebie z ogrodu lub poprosić innego ogrodnika o jedną. Jeżeli jednak chcesz zasadzić świerk z nasiona, poniżej możesz znaleźć wszystkie czynności jakie należy wykonać.
1
Nasiona szyszek
W pierwszej połowie września zbierz nowe szyszki i umieść je w papierowej torbie. Pozostaw je na miesiąc lub dwa do wyschnięcia. Możesz sprawdzić czy są gotowe potrząsając torebką w celu wytrącenia z nich nasion.
2
Umieść wysuszone nasiona w szczelnej plastikowej torbie i włóż je do zamrażarki.
3
Początkiem kwietnia namocz nasiona pozostawiając je na ok. dobę w wodzie.
4
Umieść nasiona obwinięte mokrym ręcznikiem kuchennym w plastikowej torbie i włóż je na ok. 6 tygodni do lodówki - nie do zamrażarki.
5
Wyciągnij nasiona z torebki wyłóż je na płaskim talerzu i zalej wodą, aby tylko przykryć dno talerza. Nasiona powinny być wilgotne jednak nie pokryte całkowicie wodą. Przykryj naczynie plastikową pokrywką, aby utrzymać w środku wilgoć.
6
Obserwuj kiełkowanie nasion, które rozpocznie się po ok. 5 dniach i będzie trwało ok. 15 kolejnych dni.
7
Za pomocą pęsety umieść wykiełkowane nasiona w doniczkach mających ok. 9 litrów ziemi. Następnie umieść 6 mm warstwę grubego piasku. Nie przykrywaj nasion ziemią.
8
Umieść doniczkę w pobliżu okna i podlewaj dwa razy na dzień.
9

Kiedy sadzonki osiągną ok. 2,5 cm zacznij je nawozić 2 razy w tygodniu używając zrównoważonego nawozu, kierując się wskazówkami zamieszczonymi na opakowaniu. Po wykonaniu tej czynności umyj dobrze liście czystą wodą. W połowie lipca przerzuć się na nawóz azotowy, lub w ogóle przerwij stosowanie nawozów.

Zwróć uwagę, iż nawozy przeznaczone dla drzew różnią się od tych przeznaczonych dla nasion. Stosowanie zbyt dużej ilości nawozu może uszkodzić sadzonki.

10
W okresie letnim kiedy sadzonki mają minimum 2,5 cm wysokości mogą być przeniesione na zewnątrz. Uodparniaj powoli swoje sadzonki umieszczając je na jakiś czas w cieniu w miejscu bezwietrznym i stopniowo zwiększając wynoszenie na dwór.
11
Sadzonki powinny być pozostawione na zewnątrz przez zimę. Wypełnij delikatnie donicę ziemią, aby uzyskały przykrycie.
12
Sadzonki można umieścić w gruncie kiedy osiągną 25 – 30 cm wysokości.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (5)

* Pola wymagane

www.treesplant.pl
04.11.2016
Nie lepiej kupić gotowe sadzonki? ceny za 25-40 cm drzewka to 1-2 zł
krzysztof
11.07.2016
Posadziłem kilka świerków 30 lat temu ,dziś mam problem !
pol
14.04.2016
moj mąż podsypał 4 letni świerk ok.20 cm ziemią na pień, berberysy i tuje rownież ze wygląda to jakby wyrastały z kopców-czy to nie zaszkodzi roślinom?
bor
07.05.2015
Świerk, sosna dość dobrze kiełkuje bez specjalnych zabiegów. Gorzej z modrzewiem. Po zbiorze i wysuszeniu szyszek wytrzepać nasiona w papierowej torbie i w niej przechowywać je do wiosny. Wysiać do wilgotnej ziemi , kiełkują długo. Po wschodach rosną do chwili kiedy zaatakuje je mączniak czy inna choroba. Dlatego warto skontaktować się z leśniczym od szkółek i zapytać o opryski. Oczywiste że podane zabiegi pomogą w selekcji nasion i przyśpieszyć kiełkowanie. Sadzonki zwykłych świerków,sosen są bardzo tanie w szkółkach leśnych warto je chociażby odwiedzić i porozmawiać na temat pielęgnacji tych drzewek.
jak
23.04.2015
Coto jest