Cebula

Jak uprawiać cebulę?
Boorka - specjalista Tipy.pl

Cebula i czosnek należą do roślin bardzo łatwych w sadzeniu. Poniżej przedstawiamy kilka porad, dzięki którym można uzyskać płodniejsze zbiory aby się zabezpieczyć na cały rok. Cebulę można sadzić z dymki lub nasion.

1
Miejsce sadzenia i warunki

Cebula lubi dużo światła więc najlepiej ją sadzić w pełnym słońcu. Jeśli cebulę uprawiamy na szczypior wówczas możemy zasadzić ją w półcieniu. Temperatura kiełkowania wynosi 5-6 stopni C, w okresie wzrostu szczypioru 12-15 stopni C zaś w czasie formowania się cebuli 16-20 stopni. Cebula ma bardzo krótkie korzenie, zatem należy pamiętać, aby ją regularnie podlewać, szczególnie w okresie wzrostu, wschodów i formowania się cebuli (czerwiec-lipiec). Cebula najlepiej udaje się na glebach żyznych, próchniczych, zachowujących wilgoć (lessy, mady średnie, czarnoziemy, czarne ziemie).

2
Nawożenie

Cebula ma bardzo płytkie korzenie zatem ma słabą możliwość pobierania składników odżywczych z gleby. Z tego powodu zalecane jest wzbogacenie ziemi pod cebulę. Należy zadbać o pH gleby, które dla cebul powinno wynosić 6,5 - 7,0. Gleby o niższym odczynie powinno się zwapnować. Ziemia pod cebulę powinna być nawożona nawozami organicznymi (obornikiem, kompostem itp). Nawozy organiczne należy stosować jesienią, aby pole było do wiosny gotowe.

3
Sadzenie cebuli

Cebulę można sadzić z siewu, z rozsady lub z dymki. Najlepiej udaje się cebula z rozsady lub z dymki.

4
Pielęgnacja cebuli

Cebulę należy regularnie odchwaszczać oraz jeśli to potrzebne to nawozić i nawadniać. Aby cebula lepiej rosła zalecane jest spulchniane międzyrzędzi na głębokość ok 3cm. Dzięki temu zabiegowi cebula ma większy dostęp powietrza oraz wody.

5
Zbiory i przechowywanie.

Jak tylko liście zaczną żółknąć i zamierają to znak, że zarówno cebula jak i czosnek są gotowe do zbiorów. W żaden sposób nie przyspieszaj tego procesu. Kiedy wyciągniesz główki umieść je w suchym i ciepłym miejscu na kilka tygodni. Jeśli szyjka cebuli jest grubsza to znak, że jest podatna na gnicie.

Zanim umieścisz cebulę w ciemnym, chodnym i suchym miejscu upewnij się, że jej liście są całkowicie suche. Czas przechowywania zależy od rodzaju cebuli, jednak zazwyczaj mieści się w okresie od 3 do 6 miesięcy.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane