Gryzące dziecko

Jak oduczyć dziecko gryzienia?

Sooonia - specjalista Tipy.pl
Dlaczego dzieci gryzą? Zrozumienie powodu, dla którego dzieci gryzą jest kluczem do rozwiązania problemu. Nie wszystkie dzieci gryzą ze złości albo żeby zrobić innemu dziecku krzywdę - w zasadzie małe dzieci nie do końca zdają sobie sprawę, że sprawiają komuś ból. Musisz zapytać sama siebie, co Twoje dziecko osiąga poprzez gryzienie. Zastanów się jaką otrzymuje za to nagrodę, czy ściągą w ten sposób na siebie Twoją uwagę? Eksperci doradzają rodzicom, aby spróbowali popatrzeć na gryzienie jako na sposób komunikacji, bardziej niż na złe zachowanie - kiedy to uczynimy, będziemy wiedzieć jak zareagować. Zwróć uwagę kogo dzieci gryzą, kiedy gryzą i w jakich sytuacjach się to dzieje. Lepiej popatrzeć na problem indywidualnie, niż uogólniać.
1
Wyrażanie emocji.

Mimo, że wydaje się to dziwne, małe dzieci mogą gryźć, gdyż chcą okazać miłość. Dzieci bardzo często odczuwają bardzo silne emocje, ale nie wiedzą jeszcze jak je okazywać. Mamy bardzo często nie mogą zrozumieć dlaczego to właśnie one są najczęściej gryzione, podczas gdy właśnie gryzienie może być sposobem na wyrażenie uczuć.

2
Eksperymentowanie.

Małe dzieci dowiadują się jak działa ich ciało- wkładają do ust różne rzeczy i czasami podgryzają. Takie zachowanie jest wynikiem impulsu i dziecko nie ma zamiaru sprawiać bólu. Często zdarza się, że dziecko gryzie podczas ząbkowania albo w momencie kiedy jest mocno podekscytowane.

3
Obrona.

Twoje dzieci uczą się gryźć w formie obrony, zwłaszcza kiedy jeszcze nie potrafią mówić. Gryzą kiedy czują się zagrożone lub coś je zdenerwuje. Gryzienie pozwala im ustalić bezpieczną strefę - kiedy gryziesz, twoja ofiara się odsuwa - czyż to nie doskonała obrona?

4
Kontrolowanie.

Niektóre dzieci zdają sobie sprawę z tego, że gryząc mogą zmusić inne dzieci albo swoich rodziców, do zrobienia tego czego od nich chcą. Nie zawsze jednak robią to świadomie. Może się to zdarzyć w sytuacji kiedy grupa dzieci walczy o przywództwo. Czasami najmłodsze dziecko w rodzinie gryzie, aby zdobyć władzę i jak każde dziecko, które kiedykolwiek spróbowało gryzienia, dowie się, że jest to wspaniały sposób zwracania na siebie uwagi, i nieważne, że złej.

5
Frustracja lub irytacja.

Twoje dziecko chce odzyskać zabawkę, chce dostać ciastko lub zdobyć uwagę dorosłego, albo nie może sobie poradzić z sytuacją. Dzieci mogą nie rozumieć procesu wymieniania się czymś albo dzielenia się. Może w domu zaszły jakieś poważne zmiany albo dziecko czuje się zestresowane. Twoje dziecko niekoniecznie chce spowodować ból, czasami po prostu nie może znaleźć słów, aby wyrazić swoje emocje.

6

Jak zatem oduczyć gryzienia?

We wszystkich przypadkach reaguj szybko i zachowaj spokój. Nigdy, przenigdy nie gryź dziecka w rewanżu ani go nie bij, ponieważ odwet może być niebezpieczny w skutkach - nauczysz dziecko jedynie tego, że przemoc rodzi przemoc. Nie unikaj jednak zmierzenia się z problemem, dzieci od razu muszą wiedzieć, że to co robią jest złe.

  • Interweniuj. Otwórz oczy - zwróć uwagę jak silne i jak częste są ataki gryzienia oraz w jakich sytuacjach zachodzą. Jedną z najlepszych metod jest działać, zanim jeszcze Twoje dziecko będzie miało okazję zatopić w kimś zęby. Dzieci często zaciskają zęby zanim przystąpią do gryzienia, jest to nieomylny znak. Najlepiej jeśli zabierzesz dziecko w jakieś spokojne miejsce, aby ochłonęło. Jeżeli Twoje dziecko ząbkuje i efektem tego jest gryzienie, znajdź dla niego zabawki, które będzie mogło żuć i podgryzać.

  • Naucz dziecko, że to co robi jest złe. Kiedy dziecko gryzie, mów do niego prosto o zwięźle. Spróbuj czegoś w stylu ‘Nie gryź, nie wolno’ albo po prostu powiedz głośno ‘Nie’. Jeżeli znajdujesz się z dzieckiem w większej grupie, po prostu je z niej zabierz i wytłumacz, że gryzienie sprawia innym ból i dlaczego nie chcesz, żeby Twoje dziecko to robiło.

  • Naucz dziecko wyrażać emocje. Kiedy sytuacja się uspokoi, spróbuj pomóc swojemu dziecku znaleźć inny, mniej bolesny sposób na okazywanie uczuć. Jest to skuteczna metoda, w przypadku dzieci gryzących, w celu okazania miłości. Jeżeli Twoje dziecko gryzie, bo chce pokazać jak bardzo Cię kocha, wytłumacz mu, że lepszym sposobem na to jest np. przytulanie. Podobnie postępuj w przypadku, kiedy gryzienie u Twojego dziecka ma charakter samoobrony. Wytłumacz dziecku, że są inne sposoby na to, żeby ktoś się do niego nie zbliżał (np. zrobienie ręką znaku ‘STOP’ lub nawet lekkie odepchnięcie kogoś, gdyż nie sprawia takiego bólu, a jednocześnie przekazuje jasną informację). Możesz też nauczyć dziecko, aby przychodziło do Ciebie w chwili, kiedy jest bardzo zdenerwowane.

  • Zredukuj efektywność gryzienia: Kiedy dzieci gryzą, aby zwrócić na siebie uwagę, poradzenie sobie z problemem jest nieco trudniejsze. Po tym jak przeprowadzisz z dzieckiem pierwszą, poważną rozmowę, nie próbuj nadal sobie tego tłumaczyć. Głośno powiedz ‘Nie’ i rozdziel gryzącego i jego ofiarę.

7
Okaż współczucie osobie pogryzionej, a tym samym gryzącemu wyślij jasny sygnał, że to co zrobił jest bezsensowną próbą zwrócenia na siebie uwagi.

Jeżeli Twoją sprawdzoną metodą jest chwila odosobnienia, teraz jest najlepsza pora żeby ją zastosować. Jeżeli sytuacja z gryzieniem wynikła z powodu jakiejś zabawki czy innej rzeczy, zabierz ją dziecku na chwilę. Jeżeli maluch będzie próbował przejąć kontrolę gryząc Cię, przytrzymaj jego ciało na odległość, tak aby nie mogło się do Ciebie dostać.

  • Nagradzaj dziecko za dobre zachowanie. Kiedy zauważysz, że maluch dobrze się zachowuje, nie gryzie rodzeństwa, ładnie bawi się w grupie, nie używa gryzienia jako sposobu na uzyskanie korzyści, pochwal je bardzo mocno. Zamiast zwrotu ‘Dobry chłopiec/Dobra dziewczynka’ (który spłynie po dziecku jak po kaczce), mów rzeczy bardziej w stylu: ‘Zobacz jak ładnie potrafisz się bawić’ albo ‘Zobacz jaki jesteś miły i delikatny dla swojego braciszka’.

8
Jeżeli nic nie działa.

Jest kilka powodów, które mogą sprawiać, że powyższe metody nie działają. Może to być coś co stoi na przeszkodzie szybkiego uczenia się u Twojego dziecka, jak np. lęk. Niektóre dzieci uczą się w różnym tempie i nie załapią wszystkiego od razu. Będziesz więc musiała być bardziej cierpliwa i ciągle powtarzać, że to co robi Twoje dziecko jest złe.

  • Trzymaj się planu działania, mimo że może się to wydawać trudne. Potrzebujesz uwagi, energii, wytrwałości i wsparcia. Powyższe metody nie działają jak za pomocą czarodziejskiej różdżki, wymagają zaplanowania i determinacji. Upewnij się, że cała Twoja rodzina i bliscy są po tej samej stronie - różne sygnały sprawiają, że dzieci ulegają dezorientacji. Stwórz plan działania wspólnie z opiekunką.

  • Dawaj jasne polecenia i bądź pozytywna: małe dzieci nie rozumieją zwrotów negatywnych. Próbuj nie podnosić głosu, ale jednocześnie mówić jasno. Nie przesadzaj z długimi wyjaśnieniami, ponieważ pierwsze ugryzienie zazwyczaj jest przejawem impulsu, ale dziecko szybko uczy się, że może w ten sposób pozyskać Twoją uwagę. Jednym z największych popełnianych błędów, jest ciągłe powtarzanie ostrzeżeń.

  • Kiedy należy zgłosić się po pomoc: Nie spiesz się z wizytą u terapeuty, najpierw poszukaj rad u swoich przyjaciół, rodziców lub nauczycieli i opiekunek, którzy także mogą pchnąć Cię we właściwym kierunku.

Strona 1 z 5

Powiązane porady

rozmowa z dzieckiem
agresywne dziecko
dziecko

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane