Ważka

Jak zrobić ostre zdjęcie?
Boorka - specjalista Tipy.pl

Uzyskiwanie zdjęć o idealnej ostrości to coś, czego większość fotografów pragnie, jednak obrazy czyste, wyraźne i ostre mogą być trudne do osiągnięcia.
1
Zanim poznasz sposoby na ostrość zdjęć, dowiedz się jakie mogą być powody jej braku:

  • Słaba ostrość to najbardziej oczywisty powód uzyskania mało czytelnych zdjęć. Może to wynikać ze skupienia się na niewłaściwej części obrazu, zbyt małego dystansu do obiektu fotografowanego, niskiej głębi ostrości lub robienia zdjęć w pośpiechu, bez sprawdzania na czym skupia się ostrość.

  • Ruch obiektu jest kolejną z podstawowych przyczyn nieostrości. Na ogół wiąże się to ze zbyt powolnym otwarciem migawki.

  • Potrząsanie aparatem, podobnie jak wyżej, jednak w tym wypadku to fotograf generuje ruchy podczas robienia zdjęcia, co odnosi się to często do czasu otwarcia migawki, a także stabilnego położenia aparatu.

  • Szum, bierze się ze zdjęć, na których widoczne są piksele i duża liczba małych kropek. (Spróbuj zbliżyć się do telewizora, a uzyskasz podobny efekt).

 Lista 11 podstawowych rzeczy, które warto wykorzystać, aby uzyskać ostre zdjęcia:

2
Trzymaj prawidłowo aparat.

W większości powodem rozmycia zdjęcia jest poruszanie aparatem. Najlepszym rozwiązaniem tego problemu jest używanie statywu. Jeśli jednak robisz zdjęcia pojedyncze, może okazać się to niepraktyczne, dlatego pamiętaj, aby zawsze trzymać aparat obiema rękami blisko siebie, oprzyj się o ścianę, drzewo lub inny obiekt.

3
Statywy.

Idealnie nadają się do wykonywania zdjęć czystych i bez poruszenia. Czasami jednak mogą stać się niepraktyczne, w szczególności jeśli nie planujesz dłuższych sesji zdjęciowych.

4
Czas otwarcia migawki.

Być może jedną z najważniejszych rzeczy do przemyślenia w tym względzie jest ustawienie szybkości otwarcia migawki. Naturalnie, im szybszy czas migawki, tym mniejszy wpływ drgań na zdjęcia, dzięki czemu będą one wyraźne. W efekcie za jednych zamachem zmniejsza się prawdopodobieństwo dwóch głównych rodzajów rozmycia: ruchu obiektu oraz ruchu aparatu.

Istnieje żelazna zasada, która mówi, iż czas otwarcia migawki powinien przekraczać długość ogniskowej obiektywu. Tak więc, jeśli Twoja soczewka ma długość 50mm, nie ustawiaj migawki na wolniejszy czas niż 1/16 sekundy, jeśli natomiast masz obiektyw o ogniskowej 100mm ustaw migawkę na minimum 1/125 sekundy. Przy ogniskowej 200mm poleca się ustawienie migawki co najmniej na 1/250 sekundy. Zapamiętaj, iż im szybszy jest czas otwarcia migawki, tym przesłona musi być szerzej ustawiona, co oznacza mniejszą głębię ostrości, a tym samym większe wyzwanie dla ostrości.

5
Przesłona.

Przesłona ma wpływ na głębię ostrości, czyli strefę, która jest wyostrzona. Zmniejszenie otworu, czyli zwiększenie liczby np. do f/20, zwiększy głębię ostrości strefy, co oznacza, że zarówno przednie jak i tylne obiekty będą ostre. Robiąc odwrotnie, czyli ustawiając przysłonę na f/4, uzyskasz plan pierwszy jak i tło mniej wyostrzone, dzięki czemu będzie można się skoncentrować na wybranym obiekcie, aby go uwydatnić.

6
ISO.

Trzecim elementem trójkąta ekspozycji jest ISO, który ma bezpośredni wpływ na poziom szumu na zdjęciach. Kiedy ustawisz większe ISO będziesz w stanie korzystać z krótszych czasów otwarcia migawki oraz mniejszych wartości przesłony, jednak do zdjęć wprowadzisz więcej szumu. W zależności od aparatu i tego jak bardzo chcesz powiększać zdjęcia, prawdopodobnie będzie można obejść się używając ISO do 400 lub w niektórych przypadkach nawet 800.

7
Stabilizacja obrazu (IS).

Wiele aparatów, a także obiektywów z różnymi formami stabilizacji obrazu zostało obecnie wypuszczonych na rynek, które nie eliminują ruchów aparatu, jednak pomagają ograniczyć wpływ drgań. Należy pamiętać, że ta opcja jest przydatna w ruchu aparatu, a nie obiektu, ponieważ pozwala na użycie dłuższego czasu otwarcia migawki, co nie jest dobre dla poruszających się obiektów.

8
Focus (ostrość).

Być może najbardziej oczywistą techniką podczas robienia ostrych zdjęć jest focus. Większość z nas używa opcji Auto Focus, jednak nie powinno się zakładać, iż aparat zrobi to za nas lepiej. Zawsze kontroluj wzrokowo jaka część obrazu jest ustawiona na ostrości zanim zrobisz zdjęcie i jeśli nie jest w prawidłowych punktach spróbuj ponownie lub ustaw na opcję manualną. Jest to istotne jeśli robisz zdjęcia z szeroko rozstawioną przesłoną, czyli małą głębią ostrości.

9
Dobrej jakości obiektywy.

W aparatach lustrzanych zawsze lepiej jest zainwestować nieco większe pieniądze w dobrej jakości obiektywy, ponieważ mogą one mieć bardzo duży wpływ na ostrość zdjęć.

10
Badanie wzroku.

Większość ludzi nie jest świadomych tego, iż wada wzroku może znacznie pogorszyć efekty robienia zdjęć. Dlatego też jeśli widzisz problem z ostrością swoich obrazów, wykonaj badanie wzroku i w razie wady, zacznij używać okularów.

11
Czysty sprzęt.

Czyszczenie obiektywu aparatu można swobodnie porównać do czyszczenia okien, jest ono niezbędne do uzyskania większej przejrzystości oraz większej ilości światła. Pozwoli Ci to na wyeliminowanie smug, kurzu i brudu, które mają negatywny wpływ na zdjęcia. Podobnie czysty sensor obrazu daje niesamowite efekty, jeśli posiadasz lustrzankę, osad kurzu może być widoczny na zdjęciach w postaci plam.

12
Najlepsza jakość i ostrość zdjęć.

Obiektywy posiadają ułożenie w zakresie przysłony, w którym jest lepsza ostrość. W wielu przypadkach takie miejsca to jeden lub dwa punkty od maksymalnie ustawionej przysłony. Zamiast robić zdjęcia na przysłonie maksymalnie otwartej, czyli kiedy liczby są najmniejsze, cofnij ustawienie o jeden lub dwa punkty.

Strona 1 z 5

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane