Domek dla trzmieli

Jak zbudować domek dla trzmieli?

Boorka - specjalista Tipy.pl
W przeciągu ostatnich lat liczba trzmieli znacznie spadła, a to z powodu zmian wprowadzonych w rolnictwie. Jeśli chcesz stworzyć dla nich bezpieczny kąt, możesz na własną rękę zbudować gniazdo.
P

* Doniczka o średnicy 20cm
* Rura lub przewód o długości 30cm i średnicy 1.8cm
* Siatka ogrodzeniowa
* Łupek lub płytka
* Materiał do budowy gniazd

1
Budowa domku dla trzmieli 1
Zbierz dużą ilość materiału do budowy gniazd, najlepiej ze starego gniazda mysiego. Ewentualnie zetnij trochę suchej słomy, unikając wilgotnych i zgniłych części.
2
Budowa domku dla trzmieli 2
Siatkę ogrodzeniową uformuj w kolebkę, dzięki czemu gniazdo będzie suche i odpowiednio podparte. Uzupełnij ją dużą ilością materiału ściółkowego, jednak unikaj ciasnoty.
3
Budowa domku dla trzmieli 3
Za pomocą igły zrób otwory drenażowe w starym kawałku rury. Kolebkę umieść w donicy, następnie wsuń rurę do środka, tak aby końcówka tworzyła jak najmniejszy kąt z podstawą, co pozwoli trzmielom na łatwe wejście i wyjście do schronienia.
4
Budowa domku dla trzmieli 4
Wykop w ziemi otwór, na tyle głęboki, aby weszła do niego 1/3 doniczki. Będzie ona częściowo zakopana w ziemi, co pozwoli utworzyć chłodne i wilgotne warunki jakich trzmiele potrzebują.
5
Budowa domku dla trzmieli 5
Trzymając kolebkę, gniazdo i rurę, obróć delikatnie donicę do góry spodem. Następnie umieść ją w glebie i upewnij się, że nie ma żadnych załamań w rurze.
6
Budowa domku dla trzmieli 6
Umieść sypką ziemię wokół krawędzi doniczki i rury, pozostawiając końcówkę przewodu wystającą ponad powierzchnię. Na górze doniczki połóż łupek, aby zapewnić suchość schronienia.
?

Wskazówki
* Jeśli uda Ci się znaleźć stare gniazdo mysie, dodaj jego części do gniazda dla trzmieli, ponieważ na wiosnę ich zapach może przyciągnąć królowe.
* Umieść gniazdo od strony południowej, pod żywopłotem lub ogrodzeniem.

Powiązane porady

mszyce
Jeż w ogrodzie
mole odzieżowe

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

zuiaduzia
25.01.2016
Czy budowanie domkow dla czmnieli to temat na dzien 25 stycznia ? Przypomnijcie nam o tym w marcu, lub w kwietniu.
Ania z Poznania
07.05.2015
Polecam gotowe ule z żywymi trzmielami w środku - kupujesz ul z trzmielami i już następnego dnia masz je w ogrodzie!