Mała głębia ostrości

Jak uzyskać płytką głębię ostrości?
Boorka - specjalista Tipy.pl

Płytka (mała) głębia ostrości jest bardzo ważna na zdjęciach portretowych, zdjęciach jedzenia jak i na innych zdjęciach artystycznych, gdyż uwydatnia fotografowany obiekt na tle otoczenia. Zdjęcia o płytkiej głębi ostrości charakteryzują się ostrością fotografowanego elementu i rozmazanym tłem. Poniżej dowiesz się jak krok po kroku ustawić płytką (małą) głębię ostrości na zdjęciach.
1
Ustawianie obiektu.

Jednym z najprostszych sposobów na uzyskanie płytkiej głębi ostrości jest ustawienie osób fotografowanych z dala od innych przedmiotów znajdujących się za nimi. Jeśli stoją tuż przed ścianą, efektem będzie duża głębia ostrości, mimo wszelkich starań, aby temu zapobiec. Jeśli jednak ustawisz osoby 100 m od tej samej ściany, uzyskasz tło bardziej rozmyte. Naturalnie, ta jedyna opcja nie jest receptą na sukces, dlatego dla lepszego efektu zapoznaj się również z resztą metod.

2
Tryb portretowy.

Większość lustrzanek ma na górze małe pokrętło z dużą ilości ikonek. Jedna z nich przedstawia malutki zarys głowy, co oznacza opcję zdjęcia portretowego, która wybiera wyższą przesłonę (mniejsze wartości f), dzięki czemu zmniejszy się głębia ostrości.

3
Opcja przysłony.

Jeżeli czujesz się na siłach, aby podjąć większe wyzwanie przejdź do opcji „A” lub „Av, gdzie manualnie nastawiasz wartość przysłony, natomiast pozostałe wartości wybierze za ciebie aparat. Ta pół-automatyczna opcja jest doskonałym sposobem na kontrolę głębi ostrości, przy automatycznym czasie naświetlenia. Dla płytszej głębi ostrości ustaw szerszy otwór przesłony, czyli mniejsze wartości f. Na początku wykonaj kilka zdjęć z różnymi wartościami i wybierz te które najlepiej współgrają z tłem. Jest to najlepszy sposób na naukę i uzyskanie kontroli nad ujęciami.

4
Obiektywy z zoomem.

Maksymalna wielkość przesłony nie zawsze jest taka sama w każdym obiektywie. Na przykład jeśli ogniskowa ma 18-55mm najwyższa wartość przysłony na 18mm będzie wynosić f3.5, natomiast na 55mm już f5.6. Większość uważa, że najwyższa wartość przysłony na 18mm to najlepsze rozwiązanie na rozmycie tła, jednak 18mm to szeroki kąt, dlatego, aby zrobić portret należy podejść blisko, co może uwydatnić nie zawsze pożądane szczegóły na twarzy. Zamiast tego najlepiej jest ustawić najwyższą wartość przysłony przy 55mm, gdzie masz możliwość małego oddalenia się od osoby fotografowanej.

5
Nowy obiektyw.

W pewnym znaczeniu jest to proste rozwiązanie, jedynym utrudnieniem mogą być pieniądze. Różne obiektywy posiadają różne wartości maksymalne przysłony. Te z większymi wartościami nazywane są „szybkimi” i dzięki nim uzyskasz płytszą głębię ostrości, a także można robić zdjęcia w słabszym oświetleniu, bez konieczności użycia lampy błyskowej.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane