Strategie marketingowe

Jak poprawić wizerunek firmy po kryzysie?

Firmy mające za sobą etap zwalczania kryzysu, muszą się zmierzyć z kolejnym. Jest to odbudowa wizerunku firmy. Aby nie pozostawić na sobie złej opinii, firmy muszą podejmować różne strategie marketingowe mające na celu ratowanie swojej pozycji na rynku. To, czy uda się odbudować markę firmy, zależeć będzie od przychylnego nastawienia klientów oraz ich oceny.
1
Geneza badań reputacji firm.

Po sytuacji kryzysowej następuje tzw. sanacja, czyli krótko mówiąc - odbudowa wizerunku firmy, przedsiębiorstwa lub instytucji. Po zakończeniu kryzysu firma musi oszacować ile straciła na kryzysie. Jak dalece idący jest uszczerbek reputacji firmy po kryzysie, można zmierzyć w praktyce, jeśli tylko firma ma swoje udziały na giełdzie. Z badań firm ds. odbudowy wizerunku przedsiębiorstw wynika, że w pierwszym tygodniu kryzysu wartość rynkowa firmy spada o ok. 8 procent. Po 10 tygodniach spadek się normuje do 5,5 proc. W przypadku małych firm, szanse na jakikolwiek powrót na rynek są znikome, zazwyczaj przedsiębiorstwa te upadają. Specjaliści, którzy są przeciwnikami tych badań, twierdzą, że nie da się uchwycić i oszacować strat regułami rynkowymi.
2
Sanacje wizerunku firmy. Trzy role w jakich mogą się obsadzić organizacje:

1. Strategia ofiary:

Ma na celu odwrócenie sytuacji i uwagi mediów. Firma wszelkimi sposobami stara się ukazać ogromne straty jakie wyrządził jej kryzys. Strategia ma również na celu zatrzymać klientów. Organizacje, które przyjmują strategię ofiary, zabiegają o troskę i współczucie opinii publicznej. Niestety często zdarza się, że firmy stosując tą strategię dopuszczają się kłamstw i przeinaczeń fachowo nazywanych brudnym, czyszczącym PR-em.
3
2. Strategia pilny uczeń:

Firma, która została ciężko potraktowana przez kryzys, może podzielić się wiedzą i zdobytym doświadczeniem z innymi przedsiębiorstwami. Organizacja jako pilny uczeń gorliwie zapewnia, że wyniesie naukę z sytuacji kryzysowej. Poszkodowane firmy zapraszają kontrahentów na kontrolę wewnętrzną (działanie mające pokazać: my nie mamy nic do ukrycia). Pilny uczeń to firma konsekwentna, wynosząca naukę z popełnionych błędów. Firma stara się informować media i opinię publiczną o każdym kroku zapobiegawczym. Jest to strategia najbardziej korzystna, ponieważ przyznanie się do błędów pozwala utrzymać wiarygodność firmy.
4
3. Strategia zmiany marki:

Nie trudno się domyślić o co w tej strategii chodzi. Rewitalizacja marki ma na celu odciąć się od przeszłości. Firma walczy o zmianę tożsamości, zmienia opakowania produktów, by nie kojarzyły się z poprzednimi – dotkniętymi nazwami. Głównym zadaniem tej strategii jest nadanie i wyeksponowanie nowych znaczeń i skojarzeń dla firmy.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

większa sprzedaż
przykładowe loga
budowanie marki

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

bluem
24.05.2015
Dodatkowym atutem może być content marketing, jeśli będzie to wartościowa, poszukiwana treść, firma przestanie się kojarzyć z kryzysem. Taka forma reklamy nie będzie drażniła uwrażliwionych już i tak użytkowników a z czasem zacznie kojarzyć się z pozytywnym źródłem informacji, taki content może stworzyć LeadBullet, nie jest to łatwe zadanie i warto postawić na doświadczenie i znajomość rynku.