Zdjęcie grupowe

Jak robić zdjęcia grupowe?
Boorka - specjalista Tipy.pl

Jednym z najbardziej powszechnych rodzajów fotografii cyfrowej jest zdjęcie grupowe. Takie fotografie mają miejsce wszędzie: na weselach, obozach, przyjęciach, spotkaniach sportowych, w szkołach itp. Niestety jednak nie wszyscy posiadają wiedzę na temat, tego jak wykonywać takie zdjęcia.
1
Przygotowanie.

Nie ma nic bardziej gorszego od braku przygotowania na robienie zdjęcia. Musisz pamiętać, że ludzie nie lubią czekać długo w jednej pozycji, dlatego pomyśl o najważniejszych aspektach w przygotowaniu:

  • Wybierz wcześniej lokalizację zdjęcia.

  • Pomyśl z wyprzedzeniem o tym jak ustawić ludzi oraz co zawrzeć w kadrze.

  • Powiadom z wyprzedzeniem wszystkich, których chcesz uwiecznić, o planowanym zdjęciu.

  • Upewnij się, że masz włączony aparat i naładowaną baterię.

2
Wesołe zdjęcie weselne
Lokalizacja.

Miejsce, w którym ma stanąć grupa jest bardzo ważne w wykonywaniu zdjęć z wielu powodów. Może narzucić kontekst do zdjęcia, a także otoczenie może odrywać wzrok od grupy. Wybierz miejsce z wystarczającą ilością światła i do którego dana grupa ludzi będzie pasować. Unikaj również zdjęć na wprost okien, które mogą odbić światło i zepsuć zdjęcie.

3
Więcej niż jedno zdjęcie.

Jednym z najlepszych sposobów na uniknięcie problemów jest zrobienie serii zdjęć w małych odstępach czasu. Często okazuje się, że pierwsze zdjęcie nie należy do udanych, natomiast kolejne ukazują już osoby bardziej zrelaksowane. Podobnie można wykonać serię zdjęć zanim wszyscy się ustawią, ponieważ organizacja grupy wygląda komicznie. Spróbuj także zmieniać delikatnie formułę zdjęć robiąc przybliżenia i oddalenia.

4
Dzieci na zdjęciu
Przybliżenie.

Postaraj się tak zbliżyć do grupy, jak to tylko możliwe, uważaj jednak, aby nie uciąć żadnego z obiektów. Im bliżej będziesz, tym jesteś w stanie wyłapać więcej szczegółów na twarzach. Jeśli grupa jest nieliczna, spróbuj uchwycić same twarze i ramiona. Jednym ze sposobów na ujęcie małej grupy jest ułożenie twarzy w jednej linii. Jeśli chcesz urozmaicić zdjęcie możesz ustawić niektóre osoby z przodu zaś inne z tyłu.

5
Zdjęcie grupowe
Ustawianie.

W większości przypadków grupa ustawi się do zdjęcia całkiem naturalnie. Osoby wyższe przejdą do tyłu, mniejsze na przód. Jest jednak kilka innych aspektów, o których należy pamiętać podczas robienia zdjęcia:

  • Jeśli uroczystość jest skupiona na jednej lub dwóch osobach (na przykład wesele lub urodziny), ustaw ich w punkcie centralnym, czyli samym środku grupy.

  • Możesz zróżnicować efekt zdjęć, kierując wzrok grupy na aparat, bądź na solenizanta lub parę młodą.

  • Do formalnych zdjęć grupowych ustaw wyższe osoby nie tylko z tyłu, ale także po bokach.

  • Staraj się nie tworzyć zbyt głębokiej grupy, tzn. zachowaj jak najmniejszą odległość pomiędzy osobami z przodu a tymi z tyłu. Jeśli jednak grupa jest głęboka użyj większej głębi ostrości.

  • Powiedz wszystkim, aby unieśli delikatnie swoje brody, a będą Ci dziękować kiedy zobaczą zdjęcia bez podwójnego podbródka.

6
Czas na ujęcie.

Moment na robienie zdjęcia wybieraj z ostrożnością. Staraj się go dopasować do atmosfery wydarzenia. Możesz zacząć na początku przyjęcia, kiedy wszyscy wyglądają najlepiej i nikt nie jest pod wpływem alkoholu.

7
Zdjęcie dzieci
Oświetlenie.

W celu uzyskania wystarczającej ilości szczegółów potrzebne Ci będzie dobre oświetlenie. Wszystko oczywiście zależy od sytuacji, jednak jeśli grupa jest nieliczna warto używać lampy błyskowej, szczególnie jeśli inne źródło światła znajduje się za grupą. W słoneczny dzień unikaj ustawiania obiektów naprzeciw naturalnego światła, gdyż efektem będą przymrużone oczy.

8
Kontrola.

Kontrola na grupą jest bardzo ważna. Niestety łatwo jest ją stracić, poprzez bycie zbyt wolnym lub brakiem komunikacji z zainteresowanymi. Należy utrzymywać kontakt z grupą, mówić im o swoich planach, motywować do uśmiechu, a także podtrzymywać na duchu mówiąc, że wyglądają wspaniale.

Ważne jest również, aby podać powód robienia zdjęć osobom pozującym do zdjęcia np. „Państwo Młodzi poprosili mnie o wykonanie kilku zdjęć grupowych” czy na wydarzeniu sportowym - „Zróbmy kilka zdjęć, aby uwiecznić nasze zwycięstwo”. Kiedy podasz powód robienia zdjęcia to ludzie będą znacznie bardziej skłonni do poświęcenia kilku minut na pozowanie.

Jeśli chcesz uwiecznić na zdjęciach wszystkie zdjęcia to poproś, aby każdy stanął tak, aby widział aparat. Jeśli będziesz widzieć aparat, to aparat będzie widział ciebie.

Jeśli na przyjęciu poza Tobą jest jeszcze kilku innych fotografów, poczekaj na swoją kolej, następnie zdobądź uwagę całej grupy, w przeciwnym wypadku efektem będą osoby patrzące w różnych kierunkach.

Pamiętaj, aby nie przedobrzyć z kontrolą nad osobami pozującymi, gdyż na zdjęciach mogą pojawić się zdenerwowane twarze.

9
Zdjęcie weselne
Liczne grupy.

Większe grupy osób mogą być bardzo trudne do uchwycenia, gdyż ciężko jest zapanować nad wizualną stroną w krótkim czasie. Postaraj się jednak w tym odnaleźć. W takich sytuacjach należy poszukać podestu lub innego podwyższenia, z którego znacznie łatwiej będzie uchwycić całość. Dzięki temu pomieścisz w kadrze więcej osób, a mimo wszystko nadal będziesz blisko grupy.

10
Statyw.

Istnieje wiele powodów, dla których statyw podczas robienia zdjęć może być użyteczny. Po pierwsze statyw informuje ludzie, iż jesteś profesjonalistą, dzięki czemu możesz uzyskać zainteresowanie. Po drugie daje Ci to więcej swobody w ustawianiu grupy. Ustaw opcje aparatu stosunkowo wcześniej, następnie poczekaj na odpowiedni moment i zrób zdjęcie.

11
Asystent.

Jeśli masz sfotografować liczną grupę, asystent może okazać się bardzo przydatny w organizacji. Pomoże Ci również uchwycić w tym samym czasie inne osoby pozujące. Dzięki temu możesz być pewien, że nikogo nie pomijasz.

12
Uśmiech.

Zawsze należy pamiętać o uśmiechu. Nie ma nic gorszego niż humorzasty fotograf. Baw się dobrze i ciesz się nowymi ujęciami, dzięki czemu grupa pozująca to odczuje i sama zareaguje tym samym.

Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

dora524
09.01.2015
uwielbiam właśnie takie sesje. my zresztą na naszą sesję z fotoziemka zabraliśmy najbliższych, którzy pojawili się na paru fotografiach. extra pamiątka