Fiołek alpejski

Jak dbać o fiołek alpejski?

Boorka - specjalista Tipy.pl
Fiołki alpejskie (cyklameny) są jednymi z najpiękniejszych kwiatów doniczkowych kwitnących również zimą. Poniżej znajdziesz informacje na temat pielęgnacji fiołka alpejskiego.
1
Światło.

Fiołek alpejski jest przystosowany do otwartych lasów, co oznacza, że lubi jasne oświetlenie, jednak filtrowane. Bezpośrednie narażenie na słońce może zniszczyć jego delikatną strukturę liści. Fiołki alpejskie wspaniale sobie radzą na parapecie przy oświetleniu słońca o poranku lub podczas późnych godzin popołudniowych.

2
Temperatura.

Optymalna temperaturą dla fiołka alpejskiego w ciągu dnia waha się pomiędzy 15 i 18 stopni C, natomiast w nocy między 12 i 15 stopni C. W przegrzanym pomieszczeniu kwiaty i liście rośliny szybko opadną.

3
Wilgoć.

W celu uniknięcia wysuszenia rośliny, trzymaj ją z dala od źródła ciepła i nie narażaj na wyższe temperatury. Możesz zwiększyć wilgotność w otoczeniu rośliny poprzez umieszczenie doniczki w wilgotnym żwirze, upewniając się przy tym, iż doniczka nie stoi bezpośrednio w wodzie.

4
Podlewanie.

Fiołek alpejski jest bardzo wrażliwy na podlewanie zbyt dużą ilością wody, co czyni go trudnym w utrzymaniu. Zbyt mokra oraz zbyt sucha gleba przyczyni się do gnicia bulw, więdnięcia liści oraz opadania kwiatów. Podlewanie rośliny od góry w jej centralnej części lub utrzymywanie bulw zbyt wilgotnych spowoduje zgnicie rośliny.

Najlepiej jest podlewać fiołka od spodu, poprzez wypełnienie letnią wodą podstawki, a następnie usunięcie jej nadmiaru po kilku minutach. Pozwól ziemi na wyschnięcie przed kolejnym podlaniem, nie dopuszczając do zwiędnięcia rośliny. Okazjonalnie może być konieczne podlewanie fiołka z góry w celu wypłukania soli mineralnych z powierzchni ziemi, uważając przy tym, aby woda nie dostała się bezpośrednio do bulwy.

5
Nawożenie.

Dodawaj do rośliny zrównoważony nawóz na przemian z tym o większej ilości potasu wówczas, gdy jest ona w pełni wzrostu, czyli kiedy zaczną pojawiać się nowe liście i kwiaty. Bardzo dobrze wpłynie na roślinę specjalny nawóz do bratków i fiołków. Możesz nawozić fiołka co drugi tydzień, wtedy gdy podlewasz roślinę. Unikaj jednak zbyt dużej ilości nawozu, szczególnie tego o wysokiej zawartości azotu, ponieważ powoduje wzrost liści kosztem kwiatów.

6
Fiołek alpejski (cyklamen)
Pielęgnacja.

Fiołek alpejski to cudowna roślina kwitnąca. Aby zachęcić ją do produkcji nowych pąków kwiatowych, należy usunąć kwiaty, które przekwitły i wszelkie żółte liście. Przy pozbywaniu się liści i kwiatów ważne jest, aby usunąć całość przekwitniętych części trzymając delikatnie podstawę rośliny. Każdy fragment, który pozostanie, przyczyni się do zgnicia rośliny.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Słonecznik
Lilie w ogrodzie
Róże miniaturowe

Podobne porady

Komentarze (10)

* Pola wymagane

piotr
09.03.2017
Cyklamen Perski to NIE fiołek alpejski. Fiołek ma kwiaty podobne do skrętnika. Cyklamen to zupełnie inna roślina, Panowie Fachowcy.
Maria
09.03.2016
Ja mam fiołka Alpejskiego juz 6 lat i cały rok na okrągło kwitnie stoji w pojemniku gdzie dużo wody wlewam i jakoś mu to nie szkodzi:)
Ala
21.05.2015
Ja mam fiołka już 2 lata i dopiero weszłam na stronę aby sprawdzić co to za kwiat:) Zawsze podlewam go od góry, po paru dniach sobie przypominam że mam kwiatka i podlewam ponownie. Wiele przeszedł bywało tak, ze po 2 tyg urlopie wróciłam do 1 listka (już 2 takie wyjazdy) za każdym razem wstał. Obecnie ma dużo liści i 2 kwiatki :) ale bywał że miał ich z 10 :) także trzymajcie go nawet w trudniejszych chwilach, podlejcie i spokojnie czekajcie :)
Czikach
27.10.2014
Fiołek, bardzo piękna roślina. Aby go zasadzić wystarczy urwać listek z kawałkiem łodygi i trzymać go aż do puszczenia korzonków w wodzie (tydzień/2 tygodnie)
Magda
13.03.2014
Mieszkam w Anglii, moj fiolek stoi na balkonie, noca ma temperature nawet bliska 0 stopni, najczesciej okolo 5-6 stopni. Deszcze sa czesto i teraz mi kwitnie. Widzialam w parku fiolki, gdzie wody jest sporo w okresie jesiennym i kwitna calymi polaciami. W mieszkaniu mi marnial, taki dziwolag.
Magda
13.03.2014
marpo17
10.05.2012
Ja też mam przykre doświadczenia z fijołkiem. Częsty go kupuję ale niestety szybko ginie. Teraz mam takiego bezpośrednio po kwitnieniu. Poobcinałam zwiędłe kwiaty i liście. Roślinka wygląda ładnie tylko co zrobić żeby znów zakwitła? Widać takie łodyżki na górze z pączkami tylko nie wiem czy się rozwiną. Proszę o radę. Pozdrawiam
Sylwia
15.04.2012
Fiołki alpejskie potrzebują dużo światła, więc najlepiej jeśli stoją na oknie lecz nigdy w słońcu. Należy je bardzo regularnie podlewać zawsze w podstawek, nadmiar wody który zostaje w podstawku (zwrócić uwagę po jakieś godzinie) należy wylać ponieważ fiołki nie lobią trzymać korzeni w wodzie, nigdy nie lejemy wody do ziemi aby nie moczyć cebuli. Jeśli liście i kwiaty zaczynają robić się miękkie i opadać na dół (później jest zółknięcie) to już jest znak o braku podlania. Na cebuli nigdy nie mogą zostać żadne pozostałości po osuniętych liściach ani kwiatach, bo cebula będzie gniła. Nigdy nie zraszamy liści ani kwiatów. Moje fiołki stoją po kilka lat, kwitnąc 12 miesięcy w roku. Kwiaty te bardzo lubią dobrą pielęgnację pięknie się odwdzięczając.Karolina życzę powodzenia. Na pewno się uda :)
Karolina
19.03.2012
Moja mama dostała fiołka alpejskiego na urodziny, jednak jak zwykle - wszystkie liście i kwiaty opadły - da się go jeszcze odratować? czy lepiej sobie darować? Ponieważ tak się dzieje z każdym jej fiołkiem postanowiłam w końcu interweniować :D
WoNusKosmadeuS
19.02.2012
ladna roslinka