niewidomy

Jak zachować się w obecności osoby niewidomej?
DorotaDorota - specjalista Tipy.pl

Osoby niewidome są takimi samymi ludźmi jak osoby widzące. Jednak wiele z nas ma obawy przed interakcją z osobą niewidzącą. Nie wiemy jak się zachować, aby nie wyjść na ignorantów lub nieumiejących się zachować. Ale wcale nie musi tak być. Wystarczy, że potraktujemy te osoby jak równe sobie, no bo w końcu w czym one są od nas gorsze?
1
Człowiek niewidomy pozostaje człowiekiem. W przeciwieństwie do wielu przekonań i stereotypów osoby niewidome chcą być traktowane normalnie. To tak jakbyś siadł w nocy, przy zgaszonym świetle i rozmawiał z kimś. Jest to takie właśnie uczucie. Nie widzisz tej osoby, ale mimo wszystko rozmawiasz z nią bez żadnych problemów i bariery. Tak samo jest z osobami niewidomymi.
2
Bądź miły i nie używaj słów typu 'ułomność', 'kalectwo' czy 'inwalidztwo'. Osoba niewidoma nie chce być traktowana jako ktoś ze specjalnymi potrzebami. Przecież mózg takiej osoby funkcjonuje identycznie jak Twój, dlaczego więc ja dyskwalifikować? Jedyną różnicą między Wami jest to, że Ty widzisz, a ktoś nie. Reszta jest taka sama.
3
Osobom niewidomym często towarzyszy pies przewodnik. Nie wolno Ci tego psa rozpraszać ani drażnić. Nie zwracaj na niego większej uwagi. On potrzebuje się skupić, aby dobrze wykonać swoją pracę.
4
Nie pchaj się, żeby pomóc osobie niewidomej w wejściu po schodach czy przejściu przez ulicę, chyba że Cię o to sama poprosi. Możesz ewentualnie idąc obok nadzorować ją trochę, ale nigdy nie pomagaj na siłę.
5
Jeśli już występujesz w roli przewodnika musisz być bardzo precyzyjny. Dokładnie podawaj odległość do najbliższych schodów, najlepiej w krokach, podawaj ilość stopni, itd. Dzięki takim informacjom osoba niewidoma lepiej odnajdzie się w przestrzeni. Instrukcje typu zaraz będą schody w niczym nie pomogą, oprócz tego, że należy się ich spodziewać.
6
Jeśli widzisz osobę z białą laską nie wchodź jej w drogę i nie podkładaj nogi, ani nic z tych rzeczy. Takie zachowanie świadczyć może tylko i wyłącznie o Twoim niewychowaniu.

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane