progeCAD

Jak pracować z obrazkami w aplikacji progeCAD?
progecadpl - specjalista Tipy.pl

Artykuł wskazany jest dla wszystkich tych, którzy mają choć minimalne doświadczenia z programami typu CAD. Dużo użytkowników nie do końca wie, jakie nasuwają się możliwości przy rysowaniu, korzystając z obrazków. Przedstawionych będzie kilka rad, wszystko na podstawie wybranego CAD programu progeCAD Professional.
1
Niewiele CAD aplikacji wspiera wstawianie obrazków z takimi możliwościami, jakimi właśnie progeCAD Professional dysponuje.

Większość firm, korzystających z CAD, wstawia do rysunków swe logo lub obrazki różnego rodzaju. Według ilości wstawianych obrazków można wybrać sposób, w jaki wprowadzać je do rysunku. W przypadku wstawiania jednego obrazka nie ma łatwiejszego sposobu od wykorzystania "Dodaj obrazek rastra" w menu "Obrazek".
2
Następną całkiem fajną funkcją jest wsparcie wielkiej ilości znanych (GIF, JPG, BMP, PNG) i nieznanych (KAP, MEM, FST, ERS) formatów obrazków. Razem progeCAD oferuje całkiem 60 różnych rodzajów. Użytkownik nie musi troszczyć się o format, w jakim zapisuje się wklejony obrazek. Jest bowiem ustawiony uniwersalny wstęp do wspieranych rodzajów po otwarciu okna przeglądania.

W oknie ustawień można wybrać zaawansowane ustawienia obrazka, niespodzianką nie będzie, że wstawianie przebiega analogicznie do wstawiania wyżej wymienionych bloków. Czyli najpierw należy podać punkt referencyjny obrazka, skalę osi X i Y i kąt obrotu.

Można to zrobić wprost w przestrzeni roboczej albo dokładnie definiować dane w poszczególnych poleceniach.
3
Należy zwrócić uwagę również na pola wyboru. Dla użytkowników stosunkowo zdradliwym poleceniem może być wyświetlanie ramki uchwytu.

Obrazek jest wprawdzie definiowany i wklejony do rysunku, ale na tym praca z nim się kończy. Nie można go w nijaki sposób uchwycić i dalej z nim manipulować. W specjalnych wypadkach i umieszczeniach może ramka obrazka naruszać cały koncept, jej wyświetlanie i ukrywanie jest polecane tylko wtedy, jeżeli użytkownik nie będzie dalej z obiektem manipulował.

Ten problem można pominąć oznaczeniem pola "Wyświetlaj granicę uchwytu". W wypadku, że ramka nie będzie widoczna, należy wykonać poprawę działania. Bądź krokiem cofnij z ponownym ładowaniem obrazka, albo wywołaniem polecenia z menu "Obrazek" a następnie "Wyświetlaj ramkę obrazka".

Dla tych bardziej zaawansowanych, którzy lepiej orientują się w poleceniach pisanych, nasuwa się opcja angielskiego polecenia "_imageframe". Dla poprawnego funkcjonowania jest konieczne pisać przed poleceniem podkreślnik. Polecenie daje do wyboru pomiędzy trzema wartościami. Pierwsze dwie działają w sposób dwójkowy, 0 oznacza "nie" (nie wyświetla się i nie drukuje), natomiast 1 oznacza "tak" (wyświetla się i drukuje). Trzecie z kolei polecenie oznaczone cyfrą 2 wprawdzie umożliwia wizualizację ramki w przestrzeni modelu, ale nie wydrukuje ramki w wykresie.

Jeżeli pieczątka rysunku będzie składała się z obrazka, jest możliwe usunięcie ramki bez straty lub zniszczenia powierzchni obrazka. To jednak dotyczy już bloków. Ponieważ obrazek posiada podobne charakterystyki jako dwuwymiarowy obiekt, można go w ten sposób też traktować. Dopuszczalne są polecenia kopii, zwierciedlenia, przesunięcia. Nie można używać klasycznego cięcia albo zaokrąglania krawędzi krzywej, chociaż są wspierane.
?

Wskazówki
* W razie potrzeby ładowania większej ilości obrazków nasuwa się wykorzystanie menedżera obrazków, który umożliwia pracę z pojedynczymi plikami. Jeżeli w rysunku już jakieś obrazki istnieją, istnieją również w menedżerze z możliwością dalszej manipulacji, chociaż w przestrzeni roboczej są mocno ustawione. Prócz podstawowych ustawień obrazka przy wstawianiu do rysunku, menedżer pozwala dodatkowo ustawić trwały lub zmienny stosunek ścian (które de facto mogą zastąpić funkcję skali osi X i Y) lub strojenie obrazku, jasność, kontrast i blaknięcie.
* Każdego na pewno zaciekawi plik z 4 przyciskami obok listy obrazków. Przycisk "Dodaj...." wskazuje na pierwszą metodę wstawiania obrazków, drugi przycisk "Dołącz..." odnosi się wprost do plików, które będą do listy naładowane, proces wstawiania jest jednakowy z pierwszą metodą.
* Menedżer obrazków rozpoznaje kopie jednakowych plików, w nawiasie za każdym z nich pojawi się numer porządkowy. Przycisk "Odłącz" w zasadzie usunie (ukryje) obrazek z rysunku i z menedżera obrazków. Użytkownika może zaniepokoić kliknięcie na pierwszy lub drugi poziom obrazka. Jeżeli obrazek jest w rysunku wykorzystany tylko raz, różnicy w nim praktycznie nie będzie. Polecenie "Wyładuj" spowoduje tylko zniknięcie obrazka z rysunku, ale w menedżerze nadal będzie istniała możliwość następnego użycia. Jest tak na przypadek, gdyby użytkownik chciał na tło obrazka wstawić jakiś obiekt. Po tym kroku wystarczy tylko kliknąć na z koleji piąty przycisk "Naładuj" i obrazek znów pojawi się w domyślnym miejscu. Należy jednak uważać na lekkomyślne operacje z wyładowanymi plikami. Po wyładowaniu obrazek w rysunku zostawi swój ślad w postaci ramki w warstwie, do której został przyporządkowany (zazwyczaj warstwa 0). Ostatni przycisk "Widok" wyświetla plik w przeglądarce użytkownika w pełnej rozdzielczości. Jest wskazane zostawić ustawienie rysunku w pierwotnej wartości. Oznaczona "Ramka rysunku" w zasadzie wyświetla i usuwa ramkę w sposób opisany wcześniej. Wysoka jakość obrazka przeprowadza wygładzenie, które jest zależne od rozdzielczości obrazka i zapewnia wartościowy druk w rysunku.

!

Uwaga!
* Teoretycznie już wszystko wiemy, teraz należy uruchomić progeCAD i wszystko wypróbować. Program do pobrania na stronach www.progecad.pl.

Strona 1 z 2

Komentarze (0)

* Pola wymagane