Zasadzony por

Jak sadzić pora?

Sooonia - specjalista Tipy.pl
Pory preferują nasłonecznione, osłonięte miejsca, z dobrze przepuszczalną glebą. Ponieważ są to warzywa, które długo pozostają w ziemi, są one idealne dla upraw działkowych, chociaż wiele z nich ma również niepowtarzalne liście, które czyni je idealnym warzyw do uprawy wśród grządek kwiatowych lub ozdobnych donicach.
1
Przygotowanie gleby.     

  • Wybierz nasłonecznione, osłonięte miejsce, z dobrze przepuszczalną glebą.    

  • Jeśli to możliwe, przygotuj glebę do sadzenia w zimie. Dobrze przekop miejsce, usuwając chwasty i wprowadzając do gleby duże ilości dobrze rozłożonego obornika, aby poprawić zdolność gleby do zatrzymywania wody.    

  • Pory mogą być sadzone w ciężkiej glebie, ale popraw odprowadzanie wody poprzez wmieszanie w glebę trochę ogrodniczego piasku.    

  • Por jest rośliną, wymagającą dużej ilości składników odżywczych, dlatego rozprowadź standardowy, dobrze zbilansowany nawóz na ziemi tydzień przed siewem. Ilość 60g na metr kwadratowy będzie idealna.

2
Jak siać?    

Najprostszą metodą jest siać bezpośrednio do gleby w marcu i kwietniu. Alternatywnie, można trochę oszukać i kupić gotowe już sadzonki, wiele szkółek oferuje sadzonki dobrej jakości. Poprzez staranny dobór odmian, możesz pozyskać duży zapas porów, które będziesz zbierać od połowy lata aż do następnej wiosny.     

Na działce, nasiona najlepiej sadzić w rzędach, 30cm od siebie. Zaznacz prostą linię i wykorzystując róg grabi, zrób płytki rowek w ziemi, o głębokości około 1 cm. Siej nasiona w małych odległościach wzdłuż rowu, pokryj je glebą, podlej i oznacz. Gdy sadzonki mają po trzy liście każda, ok. 4 do 5 tygodni później, rozmieść rośliny co 15 cm od siebie - sadzonki, które usuwasz mogą być wykorzystane do wypełnienia luk gdzie indziej.

Alternatywnie, możesz kupić gotowe do uprawy rośliny. Są to młode sadzonki, które będą gotowe do uprawy od razu, już w maju i czerwcu. Aby to zrobić, wykonaj otwory za pomocą sadzaka, o głębokości 20 cm, wkładając sadzonkę do każdego z nich. Korzystając z konewki, wypełnij dziurę wodą i pozostaw do wchłonięcia – dzięki temu uzyskasz wystarczającą ilość gleby przykrywającą korzenie rośliny, które wyprodukują wspaniałe łodygi, podczas wzrostu porów. Należy dobrze podlewać rośliny, zwłaszcza podczas suszy i zbiorów, począwszy od lata.

3
Opieka     

Gołe gleby są otwartym zaproszeniem dla chwastów, dlatego starannie usuwaj obumarłe sadzonki, niezbędne jest zaznaczenie wyraźnych rządków, aby podczas usuwania chwastów, nie wyrwać przez przypadek młodego pora. Należy dobrze podlewać rośliny, zwłaszcza w czasie suszy - chochoł przyczyni się do zatrzymywania wilgoci w okresie letnim.

4
Żniwa.     

W zależności od odmiany, Twoje pory będą gotowe do zbioru od lata, ale najbardziej przydatne są te rodzaje, które mogą być zebrane w okresie zimowym, kiedy w ogrodzie jest nieco mniej warzyw. Zbieraj pory, unosząc je ostrożnie, tak aby uniknąć uszkodzenia roślin sąsiadujących.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Sadzonki cebuli
Kwitnąca fasola
Szparagi

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane