Jak wyzerować dysk twardy?

Jak wyzerować dysk twardy?
TomekL - specjalista Tipy.pl

Zerowanie dysku to najprościej mówiąc zapisanie sektorów zerami. Zerowanie powoduje bezpowrotne (w przeciwieństwie do formatowania po, którym większość danych można odzyskać) usunięcie danych, zerowanie może również naprawić tzw. logiczne bad sektory (nie usuwa fizycznych bad sektorów). Zerowanie dysku można wykonać z pod systemu operacyjnego (system operacyjny musi być na innym dysku), lub z poziomu DOS-a. Zerowanie dysku można wykonać np. za pomocą programu MHDD lub Kill Disk. Poniżej znajdują się wskazówki, które pomogą Ci wyzerować dysk z poziomu DOS-a
P

* Program MHDD (obraz .iso do pobrania za darmo z Internetu) lub programu Kill Disk obraz .iso również do pobrania za darmo ze strony www.killdisk.com.
* Bootowanie musi być ustawione na CD/DVD.
* Chwilę wolnego czasu.

1
Zerowanie dysku Kill Disk
Zerowanie dysku przy pomocy programu Kill Disk.

Uruchom komputer z bootowalnej płyty CD z nagranym programem, po załadowaniu programu ukaże się główne okno programu.

2
Zerowanie dysku Kill Disk 2

Za pomocą strzałek wybierz Active@ KILLDISK [FREE] i wciśnij enter (Zostanie wyświetlona informacja, że używasz darmowej wersji), zatwierdź wybierając OK.

3
Zerowanie dysku Kill Disk 3

Wybierz partycję do wyzerowania i wciśnij F10, w polu Erase Method: pozostaw ustawienia domyślne czyli One Pass Zeros (1 pass) i wciśnij F10.

4
Zerowanie dysku Kill Disk 4

W kolejnym oknie zostaniesz poproszony o wpisanie w puste pole ERASE-ALL-DATA, po wpisaniu tekstu wciśnij enter.

5
Zerowanie dysku Kill Disk 5
Zerowanie się rozpocznie, czas pozostały do wyzerowania jest wyświetlany w prawym dolnym rogu ekranu (może to zająć nawet kilka godzin), długość tego procesu zależy między innymi od wielkości dysku i jego szybkości.
6
Zerowanie dysku Kill Disk 6
Po zakończeniu zerowania zostanie wyświetlony raport.
7

Wciśnij ESC odczekaj chwilę i jeszcze raz ESC potwierdź wyłączenie programu wybierając YES i wciskając enter. Wyjmij płytę z napędu optycznego i uruchom komputer ponownie. Możesz już przejść do instalacji nowego systemu i założenia nowych partycji.

8
Zerowanie dysku MHDD
Zerowanie dysku za pomocą programu MHDD

Uruchom program z bootowalnej płyty. Po uruchomieniu ukaże się główne okno programu. Program wykryje dyski, wybierz dysk do wyzerowania wybierając z klawiatury odpowiednią cyfrę i wciśnij enter.

9
Zerowanie dysku MHDD 2

Program oprócz zerowania posiada wiele innych funkcji potrafi np. sprawdzić powierzchnię dysku, aby to zrobić wciśnij dwukrotnie F4. Po zakończeniu skanowania zostanie wyświetlona graficzna ilustracja dysku twardego, z prawej strony znajduje się legenda, która pomoże Ci zinterpretować wyniki.

10

Aby wyzerować dysk w wierszu poleceń należy wydać polecenie ERASE po wpisaniu polecenia należy dwukrotnie wcisnąć enter i potwierdzić chęć wyzerowania dysku wciskając y. Zerowanie dysku się rozpocznie, długość tego procesu zależy od rozmiaru dysku oraz od jego szybkości.

11
Zerowanie dysku MHDD 3

Po zakończeniu zerowania należy wykonać mapowanie dysku, aby to zrobić należy wcisnąć F4 i za pomocą strzałek wybrać Remap, wcisnąć enter i F4.

?

Wskazówki
* Pamiętaj, że zerowanie dysku bezpowrotnie usunie wszystkie dane z dysku, że jest w stanie naprawiać tylko logiczne błędy (nie fizyczne uszkodzenia). Zerowanie dysku trwa dosyć długo i warto mieć pewność, że w trakcie zerowania dysku nie nastąpi przerwa w dostawie prądu. Przerwa w dostawie prądu w trakcie zerowania może (nie musi) spowodować uszkodzenie dysku. Należy pamiętać również o tym, że zostaną usunięte wszystkie partycje dlatego konieczne będzie założenie nowych partycji.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

bolo
01.01.2016
A DOS to nie jest przypadkiem system operacyjny¿
wacpan
01.01.2016
js test error