Dziecko rozmawia przez telefon

Jak nauczyć dziecko mówić?

Boorka - specjalista Tipy.pl
Każdy rodzić chce, aby jego dziecko jak najszybciej zaczęło mówić. Oczywiście, każde dziecko nauczy się tej sztuki prędzej czy później, jednak łatwiej jest komunikować się ze swoją pociechą kiedy już nauczy się wyrażać słowami swoje pragnienia i uczucia. Dzieci uczą się mówić po skończeniu pierwszego roku życia. Już w wieku 14 - 16 miesięcy zazwyczaj potrafi wypowiedzieć kilka słów, między innymi "mama" i "tata". Umiejętność mowy rozwija się stopniowo i na ogół w wieku 3 lat można z dzieckiem już śmiało dyskutować na większość tematów. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, które pomogą ci nauczyć swoje dziecko mówienia.
1
Reaguj na płacz dziecka.

Dziecko uczy się komunikacji nawet poprzez płacz, który w pierwszym roku życia jest podstawowym sposobem porozumiewania się. Kiedy reagujemy na płacz, dzieci zrozumieją, że mogą zostać wysłuchane oraz, że otaczający je świat jest miejscem bezpiecznym, w którym potrzeby zostają zaspakajane.

2
„Porozmawiaj” z dzieckiem.

Pierwsze umiejętności rozmowy, niemowlaki pokazują wydając dziwne dźwięki i czekając na Twoją odpowiedź, która może brzmieć podobnie. Ta prosta interakcja uczy dziecko struktury konwersacji oraz uzyskiwania odpowiedzi.

3
Przeprowadzaj normalną dyskusję.

Dzieci uczą się umiejętności językowych długo przed tym, jak zaczną mówić. Rozumieją co się do nich mówi, jeszcze zanim wypowiedzą swoje pierwsze słowo. Kiedy dorastają w otoczeniu, w którym istnieje rozwinięta konwersacja, automatycznie same nauczą się jak się porozumiewać. Łatwiej nauczą się języka, kiedy będziesz ich wysłuchiwać i z nimi regularnie rozmawiać używając poprawnych form i zwrotów.

4
Ulepszaj język i opisuj dziecku co w danym momencie robi.

To rzecz instynktowna, którą rodzice robią na każdym kroku. Wystarczy opisywać szczegółowo dziecku co się w danym momencie dzieje, na przykład gdy ktoś wchodzi do pokoju lub kiedy kot chce, aby go pogłaskać.

5
Opisuj dziecku co Ty masz zamiar zrobić.

Rozmowa z dzieckiem, które Cię nie rozumie może wydać się nieco krępująca, jednak, aby doprowadzić do tego, aby dziecko zaczęło kojarzyć fakty, należy takie sytuacje często powtarzać. Zacznij informować malucha, kiedy zamierzasz zmienić mu pieluchę, podnieść go, lub objaśniaj inne rutynowe czynności.

6
Opisuj dziecku swoje codzienne czynności.

W celu ulepszenia przyswajalności języka przez dziecko zacznij opowiadać o swoich codziennych obowiązkach, takich jak przygotowywania posiłków dla malucha itp.

7
Śpiewaj piosenki i opowiadaj historyjki.

Piosenki i opowiadania to bardzo ważne etapy podczas nauki mowy, ponieważ się powtarzają i dzięki temu dzieci mają możliwość nauki na pamięć. Piosenki, zabawy palcami, czy aktywność fizyczna dają do zrozumienia dziecku, iż istnieją pewne wskazówki fizyczne. Kiedy maluch nauczy się klaska w dłonie, następnym razem poprosi o piosenkę wykonując ten gest.

8
Czytanie dziecku ksiażek
Czytaj książeczki dla dzieci.

Na rynku jest dostępnych wiele wspaniałych książeczek przeznaczonych dla dzieci. Poszukaj tych ze zdjęciami lub obrazkami, przy tym zawierających bogaty język. Niektóre dzieci będą wykazywać zainteresowanie, inne będą się zwijać i skręcać, ponieważ nieodpowiedni wiek na czytanie książek nie istnieje. Najlepiej jest zacząć kiedy dzieci tylko wykażą zainteresowanie. Oprócz książeczek, możesz stworzyć album lub tablicę ze zdjęciami, pamiętaj jednak o przykryciu, aby uchronić je przed śliną i zębami dziecka.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

spacer z dziećmi
Nauka korzystania z nocnika
Dzieci na nocnikach

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Jacek
17.04.2014
Do dziecka nie należy mówić zdrobnieniami bo będzie sepleniło.