Fotografia piorunów

Jak fotografować burzę?
Boorka - specjalista Tipy.pl

Zdjęcia burzy i piorunów są niesamowite. Jeśli uda nam się uchwycić rozjaśnione błyskami niebo, to z pewnością będzie ono wyglądało wspaniale. Fotografia burzy wymaga jednak cierpliwości. Jeśli pioruny trzaskają bez przerwy to nie będzie to takie trudne, jednak jeśli piorun pojawia się na niebie co kilkanaście sekund to cały proces uchwycenia go może chwilę potrwać.
1
Wskazówki:

  • Podczas fotografowania każdej burzy ustawiaj ISO na 200 i przysłonę na f/1.8

  • Spróbuj poeksperymentować z wyzwalaczem lamp błyskowych.

  • W przypadku aparatów cyfrowych zaletą jest to, że można zaraz po wykonaniu zdjęcia, zobaczyć rezultat, dlatego możesz wypróbować różne czasy ekspozycji zmieniając ustawienia. Wadą jest to, iż cyfrówka jest mniej wyrozumiała na prześwietlenia niż film.

  • Chociaż piorun jest jasny i daje dużo światła, lepsze zdjęcie uzyskasz pozwalając na uzyskanie większej ilości światła. Dlatego nocą użyj niższych ustawień F. Unikaj przybliżeń, ponieważ mogą dać niezadowalające wyniki.

  • Zarówno na wieczorowe i nocne burze najlepszym rozwiązaniem jest statyw i zdalne wyzwalanie migawki. Jeśli nie posiadasz statywu, zastąp go innym dostępnym przedmiotem, takim jak stolik lub dach samochodu. Wyzwalacz zapewnia zdjęcie bez poruszenia, jeśli go nie masz, użyj samowyzwalacza.

2
Blokowanie ostrości na nieskończoność:

Nikt z nas nie chce tracić czasu na łapanie ostrości przez aparat za każdym razem, dlatego zablokuj ustawienie ostrości "na nieskończoność".

  • Cyfrówki kompaktowe
    Wszystkie aparaty kompaktowe mają opcję nieskończoności, tak więc łatwo jest ją ustawić, wystarczy tylko znaleźć w menu.

  • Lustrzanki cyfrowe
    W przypadku lustrzanek uzyskiwanie w nocy nieskończoności oraz AF (autofokusa) to bardziej skomplikowana sprawa. Aby nocą odnaleźć opcję nieskończoności skorzystaj z AF i spróbuj skupić się na odległości, gdzie znajduje się źródło światła, następnie przestaw obiektyw na opcję manualną. W większości przypadków obiektywy AF nie mają oznaczenia nieskończoności, czyli odwróconej liczby 8, lub nieskończoność tak naprawdę nią nie jest. Cała czynność wymaga metody prób i błędów.

3
Błyskawice nocą
Fotografowanie błyskawic nocą:

  • Ustaw aparat na statywie

  • Podłącz wyzwalacz migawki

  • Ustaw ostrość na nieskończoność

  • Ustaw czas otwarcia migawki na opcję bulb, w której migawka pozostanie otwarta tak długo, jak długo będziesz ją trzymać. Jeśli nie masz takiej opcji, ustaw czas otwarcia migawki na możliwie najdłuższy.

  • Ustaw przysłonę między f/2.8 a f/5.6. Poeksperymentuj z różnymi opcjami, jednak nie przekraczaj f/8, chyba, że chcesz uzyskać kilka błyskawic na jednym zdjęciu.

  • Ustaw kadr na miejsce, w którym pojawia się najwięcej błyskawic, lub w którym są najlepsze chmury.

  • Obserwuj dokładnie błyskawice zanim zrobisz zdjęcie, możesz zauważyć pewne zależności w tym zjawisku atmosferycznym. Jeśli burza będzie się zbliżać, ustaw czas otwarcia migawki na co najwyżej 15 sekund, aby uniknąć rozmazania chmur, które mogą się szybko poruszać. Kiedy się oddala i błyskawice są rzadszym widokiem ustaw naświetlenie na dłuższe, nawet do 2 minut.

Wskazówki na szybkie błyskawice:

  • Naciśnij guzik od kabla lub pilota, aby otworzyć migawkę

  • Poczekaj na błyskawicę, lub kilka błyskawic

  • Puść guzik, w celu zamknięcia migawki

Wskazówki na wolniejsze błyskawice:

  • Wykonaj tak jak powyżej, lub:

  • Poczekaj na błyskawicę.

  • Jak tylko zobaczysz piorun uruchom otwarcie migawki.

  • Zwolnij migawkę po kilku sekundach.

4
Burza z błyskawicami
Fotografowanie błyskawic późnym popołudniem lub wczesnym rankiem:

  • Ustaw aparat na statywie

  • Podłącz wyzwalacz migawki

  • Ustaw ostrość na nieskończoność

  • Jeśli chcesz kontrolować czas ekspozycji ustaw ‘Bulb’.

  • Ustaw opcję przysłony na wyższą niż w nocy, wedle uznania od f/5.6 do f/16, dzięki czemu uzyskasz dłuższy czas naświetlania, tym samym większą możliwość uchwycenia błyskawicy.

  • Poczekaj na błyskawicę, aż się pojawi i uruchom otwarcie migawki, lub uruchom ją zanim ją zobaczysz i miej nadzieje na szybkie jej ujrzenie.

  • Ustaw szybkość na automatyczną, w przeciwnym razie zwolnisz migawkę, po planowanym czasie ekspozycji.

5
Błyskawice w dzień
Fotografowanie błyskawic za dnia:

Niestety w tym wypadku nie ma za dużo wskazówek, po prostu musisz reagować szybko i skieruj aparat w dobrym kierunku. Zanim spróbujesz wykonać zdjęcie poobserwuj ruch błyskawic. Jeśli będą zbyt szybkie, nie oczekuj dobrych rezultatów.

  • Użyj normalnych ustawień z opcji krajobrazu lub ustaw naświetlenie i przesłonę wedle uznania.

  • Ustaw ostrość na nieskończoność.

  • Poczekaj na błyskawicę, jeśli zareagujesz wystarczająco szybko, jest szansa, że ją uchwycisz.

6
Inna opcja:

Istnieje również inna technika, którą możesz wykorzystać podczas robienia zdjęć błyskawicom. Jeśli Twój aparat ma opcję szybkich zdjęć seryjnych zawsze możesz zrobić taką serię i mieć nadzieje na pojawienie się piorunów. Wymaga to wiele usuniętych później zdjęć, jednak może się opłacić.

Strona 1 z 3

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Marek
27.07.2012
Pioruny telefonem