zawał serca

Jak pomóc przy zawale serca?

ZdrowieZdrowie - specjalista Tipy.pl
Pierwsza pomoc przedmedyczna jest w wielu przypadkach jedyną szansą dla osób poszkodowanych. Zadaniem osoby, która udziela pierwszej pomocy jest przede wszystkim utrzymanie funkcji życiowych osoby poszkodowanej. Zawał serca bardzo często pojawia się nagle i jest spowodowany niedokrwieniem mięśnia sercowego. Jeżeli szybko zareagujemy możemy uratować komuś życie. Poniżej znajdziecie wskazówki dotyczące udzielenia pierwszej pomocy w przypadku zawału serca.
1
Objawami zawału serca są:
- nagły, piekący ból w okolicy mostka lub pod prawą lub lewą łopatką,
- wrażenie ciasnoty w klatce piersiowej,
- często promieniowanie bólu przez lewe ramię aż do małego palca,
- niepokój, uczucie lęku, uczucie zagrożenia, strach przed śmiercią,
- chłodna, blada skóra, zimny pot,
- czasem nudności i wymioty,
- wrażenie bezwładności rąk,
- często nieregularny puls.
2
Wezwij pomoc!
3
Jeśli osoba jest przytomna należy podać jej nitroglicerynę w tabletce bądź aerozolu. Jeśli nie dysponujemy takimi tabletkami wówczas należy podać ASPIRYNĘ. Aspiryny dzielą się na powlekane oraz niepowlekane. Jeśli dysponujemy tabletkami powlekanymi wówczas należy podać 2 do 3 tabletek, niepowlekane - wystarczy jedna.
4
Atak serca - pierwsza pomoc
Osobę podejrzaną o atak serca należy ułożyć w pozycji odciążającej serce, tzn. z lekko podwyższonym tułowiem.
5
Chory nie powinien się poruszać aby nie przeciążać mięśnia sercowego.
6
Niezwykle ważne jest ułatwienie choremu oddychania. Z tego powodu należy rozluźnić krępujące części odzieży (zdjąć krawat, rozpiąć koszulę, pasek). Jeśli chory znajduje się w pomieszczeniu należy otworzyć szeroko okno aby napłynęło świeże powietrze.
7
Masaż serca
Jeśli doszło do zatrzymania pracy serca, chorego należy reanimować poprzez wykonanie sztucznego oddychania połączonego z uciskiem klatki piersiowej.
8
Należy uspokajać chorego, ponieważ zawał serca wywołuje wielki niepokój i strach przed śmiercią, co jeszcze bardziej pogarsza jego stan.

Powiązane porady

choroby układu krążenia
serce trzydziestolatka
badanie krwi

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane