Gra w tenisa ziemnego

Jak grać w tenisa ziemnego?
Sooonia - specjalista Tipy.pl

Jak dobrze znasz zasady gry w tenisa? Chociaż wiele osób grało na lokalnych kortach tenisowych, niektóre niuanse gry gubią się lub mylą w tej nieformalnej atmosferze. Czy piłka może dotknąć siatki w trakcie serwowania? Który zestaw linii bocznych liczy się jako out? Dzięki temu szybkiemu przypomnieniu, będziesz w stanie komentować kolejny mecz w telewizji, na Wimbledonie lub US Open, jak profesjonalista.
1
Solo i debel.

W tenisa można grać na wiele różnych sposobów. Są pojedynki pojedyncze kobiet i mężczyzn, deble mężczyzn i kobiet oraz deble mieszane (jeden mężczyzna i jedna kobieta). Istnieje również tenis na wózkach inwalidzkich. Gry single, zarówno mężczyzn jak i kobiet, są najbardziej popularne w telewizji, chociaż największe turnieje zawsze obejmują jedno-i dwuosobowe gry.

Gra single skupia się bardziej na zmuszaniu partnera do biegania od boku do boku na tylnej stronie kortu. Debel polega na konkretnych uderzeniach i strategii. Debel jest także znacznie szybszy i jest grany więcej przy siatce, w przeciwieństwie do tylnej części kortu. Jedno i dwuosobowe gry mają te same zasady punktacji, ale w meczu deblowym, kort ma większe wymiary.

2
Rozmiar boiska i siatki.

Turnieje tenisowe można grać na korcie trawiastym, glinianym lub betonowym. Każdy rodzaj kortu wpływa na działanie piłki i ruchy graczy. Bieg może być znacznie trudniejszy na trawie, natomiast korty betonowe powodują szybsze tempo gry, a piłka ma tendencję do większego odbijania się od kortu. Amatorskie korty, jak te w lokalnych parkach, zazwyczaj wykonane są z betonu, aby były trwalsze i łatwiejsze w utrzymaniu.

Regularny rozmiar kortu dla singli wynosi 23,77 metrów długości i 8,23 metrów szerokości. Do gry podwójnej, kort musi mieć 23,77 metrów długości i 10,97 metrów szerokości.

Linie ustalają prawa w tenisie. Istnieją trzy podstawowe linie, które mają dokładnie 36 metrów długości, po jednej na każdym końcu kortu i jedna po środku, zaraz pod siatką. Środek linii na każdym końcu kortu ma znak hash w centrum, a gracze muszą serwować do lewej lub prawej strony tego znaku.

Istnieją dwa zestawy linii bocznych. Zewnętrzne linie boczne tyczą się gier dwuosobowych i określają, co jest poza granicami w grze deblowej. Wewnętrzne linie są liniami dotyczącymi meczy singlowych. W grze singli, wszystkie uderzenia muszą lądować między liniami.

Obszar w pobliżu siatki podzielony jest jeszcze przez dwa zestawy linii. Linia serwisowa biegnie pomiędzy liniami podstawowymi po każdej stronie kortu. Środkowa linia serwisowa przebiega pomiędzy liniami serwisowymi i linią podstawową znajdującą się pod siatką. Gdy gracz serwuje, piłka musi wylądować wewnątrz linii serwisowych po stronie przeciwległej do krzyżyka, na przykład, jeśli gracz serwuje po prawej stronie linii podstawowej, serw musi wylądować wewnątrz lewej linii serwisowej na stronie przeciwnika.

Siatka jest taka sama dla wszystkich form tenisa. Powinna mieć dokładnie 91 cm w środku i 106 cm przy palikach po obu stronach kortu.

3
Wybór pierwszego zawodnika serwującego.

Zwykle przeprowadza się rzut monetą lub rakietą w celu określenia, który z graczy w jedno lub dwuosobowej drużynie serwuje najpierw. Zwycięzca losowania, może serwować pierwszy lub pozwala przeciwnikowi rozpocząć. Jeżeli zwycięzca odmówi serwowania, może on wybrać, po której stronie kortu chce rozpocząć grę. Serwer zostanie wyłączony po meczu, a gracze zmieniają stron boiska po każdym zakończonym secie.

4
Odbijanie piłki.

Piłka odbijana jest w tę i z powrotem przez dwóch lub czterech graczy na boisku. Piłka może być uderzona tylko raz, nawet w grze podwójnej, zanim wróci za siatkę. Gracze mogą pozwolić odbić się piłce od ziemi, ale nie jest to wymagane. Jeśli piłka odbije się więcej niż raz, zostanie uderzona więcej niż raz, zatrzymana się na siatce lub wyląduje poza granicami kortu, punkt przechodzi do przeciwnika.

Jeśli jakakolwiek część piłki dotknie linii bocznej lub linii podstawowej, to jest to dopuszczalne uderzenie. W grze singlowej, piłka musi wylądować na lub wewnątrz linii bocznych. Gdy piłka została zaserwowana, gracze mają prawo do odbijania piłki z każdej części boiska.

5
Punktacja

Mecze tenisa składają się z setów, które z kolei składają się z poszczególnych gemów. Ogólnie, mecz tenisowy to dwa z trzech setów. W każdym secie, musi być co najmniej sześć gemów, ze zwycięzcą seta wygrywającym przynajmniej sześć gemów i co najmniej dwoma więcej niż przeciwnik (powszechne jest grać do siedmiu setów).

Punkty zdobywa się na zero, 15, 30 i 40. Gracz musi wygrać cztery proste partie, aby wygrać gema i gracz musi zdobyć przewagę dwóch małych punktów. Jeśli gracz prowadzi 40 do 30, jest to moment zwany punktem przełamania, ponieważ prowadzący gracz potrzebuje jeszcze tylko jednego punktu do wygranej. Jeśli gracz prowadzi przez 40 do 15, to się nazywa podwójny punkt przełamania.

Jeśli gracze mają dokładnie ten sam wynik, to następuje tak zwana ‘równowaga’. Jeden z graczy musi teraz wygrać dwa kolejne małe punkty, aby wygrać gema. Kiedy gracz zdobędzie punkt w równowadze, to gracz ten zdobywa przewagę. Jeśli przeciwnik zdobywa kolejny punkt, wynik wraca z powrotem do równowagi. Równowaga (deuce) występuje tylko wtedy, gdy obaj gracze są na etapie 40 do 40.

6
Serwowanie.

Gracz, który wygra serw będzie umieszczał piłkę w grze przez całego gema. Gdy rozpocznie się następny gem, serw przechodzi na przeciwnika, i tak gracze zmieniają się potem przez cały mecz.

Serwujący musi stać za linią z tyłu kortu i uderzać do właściwej strony krzyżyka w centrum, aby oddać serw. Po każdym punkcie następuje zmiana stron, tak więc gracz, który serwował do prawej linii, zdobywając pierwszy punkt, musi teraz serwować w lewo, aby zdobyć drugi punkt, i tak dalej.

Piłka musi przejść przez kort, przelecieć nad siatką i wylądować w polu, aby serw był uznany za prawidłowy. Serwujący musi pozostawać za linią podstawową w trakcie serwowania, jeżeli jakaś część ciała dotknie lub przekroczy linię, uważa się to za błąd.

Jeżeli piłka nie przejdzie przez siatkę lub wyląduje poza polem gry, jest to również uważane za błąd.

Jeśli serwujący ma już odkrzyknięte dwa błędy, przed umieszczeniem piłki w grze, obwoływany jest podwójny błąd i przyznaje się punkt dla przeciwnika. Przeciwnik musi pozwolić, aby piłka odbiła się raz lub serwujący dostaje punkt. Jeśli serwowanie jest poprawne, a przeciwnik zapomni odbić piłki, ogłaszany jest as, a serwujący otrzymuje punkt.

Serwis występuje wtedy, gdy piłka uderza w siatkę i odbija się legalnie w polu gry, lub jeśli gracz serwuje, zanim przeciwnik jest gotowy do wznowienia gry. W obu tych przypadkach nie obciąża się winą serwującego. W turniejach, przerwa może być zwołana przez sędziów, jeśli tłum ludzi i rzucane przedmioty rozpraszają zawodnika w trakcie serwowania.

Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

bizzz
15.07.2013
Gracze nie zmieniają się po secie. Pierwsza zmiana następuje po pierwszym gemie, natomiast kolejne po dwóch gemach.
Novson
10.06.2013
Z tymi wymiarami kortu to autora chyba troszeczke poniosło ;) Coś tam gdzieś przeczytał ale nie do końca wie co :) te wymiary się zgadzają, jest tylko jedna mała różnica. wartości tu podane powinny być w stopach a nie w metrach ;) pozdrawiam