Portret w świetle świec

Jak robić zdjęcia w świetle świec?
Sooonia - specjalista Tipy.pl

Czy kiedykolwiek próbowałeś fotografować aparatem cyfrowym przy świetle świec? Wyniki mogą być wspaniałe z ciepłym blaskiem, migoczącymi płomieniami odbitymi od powierzchni przedmiotów (czujesz ten romantyzm?), ale fotografowanie w takim słabo oświetlonym środowisku może sprawiać pewne trudności. Oto kilka wskazówek, jak uzyskać doskonały portret w świetle świec.

1
Wyłącz flesz.

Zacznijmy od oczywistego. Wszyscy robiliśmy zdjęcia za pomocą lampy błyskowej w słabym świetle i byliśmy zawiedzeni sposobem w jaki całkowicie niszczy ona wszystkie klimatyczne ujęcia przy świecach. Jeśli chcesz uzyskać ciepły blasku świec, to koniecznie całkowicie wyłącz lampę błyskową. Jest oczywiście wyjątek - patrz punkt 15 poniżej.

2
Użyj statywu.

Po raz kolejny zacznijmy od oczywistego – robienie zdjęć przy świecach oznacza, że ​​robisz ujęcia przy bardzo małej ilości światła, co z kolei oznacza, że ​​w zasadzie na pewno będziesz robić zdjęcie przy dłuższym czasie otwarcia migawki, który zwiększa możliwość poruszenia aparatu na zdjęciu. Upewnij się, że aparat jest tak dobrze zabezpieczony, jak tylko to możliwe i podczas robienia zdjęć, używaj statywu oraz rozważ wykorzystanie zdalnego spustu migawki, aby uniknąć wszelkich wibracji, spowodowanych naciśnięciem migawki.

3
Dodatkowe świece.

Największym wyzwaniem przy fotografowaniu przy świecach jest brak światła, z którym musisz sobie poradzić. Wykorzystanie większej ilości świec, zapewni Ci oczywiście więcej światła, co z kolei da Ci nieco więcej swobody, jeśli chodzi o czas otwarcia migawki, ISO i ustawienia przysłony.

4
Rozstaw świece.

Używając jednej świecy lub rozmieszczając wiele świec blisko siebie w jednej pozycji, spowoduje, że pojawią się ostrzejsze cienie na twarzach fotografowanych osób. Może to być ujęcie o jakie Ci chodzi, jednak w większości przypadków będziesz chciał bardziej równomierne rozłożyć światło na twarzach. Można to osiągnąć jedynie poprzez lekkie rozłożenie świec.

5
Naturalne "odblaski"

Robiąc zdjęcia przy świecach możesz zauważyć, że wtedy kiedy fotografujesz kogoś, kto siedzi w blasku świec i przy stole nakrytym białym obrusem, zdjęcie będzie lepsze, niż gdyby obrusu nie było na stole. Oczywiście obrus odbija światło z powrotem na twarz fotografowanej osoby. Podobnie działanie mogą mieć również białe ściany i strop (wszystko może pomóc podczas fotografowania w sytuacjach kiedy światło jest tak słabe).

6
Szybki obiektyw.

Jeśli robisz zdjęcia lustrzankami cyfrowymi i masz wiele obiektywów do wyboru, wybierz ten "najszybszy" który posiadasz, gdyż pozwoli on na wykorzystanie większej przysłony i wydobędzie więcej światła. Do tego typu ujęć polecamy obiektyw 50mm (f/1.8 lub f/1.4). Najlepiej wtedy robić zdjęcia przy najszybszych ustawieniach przysłony jakie tylko są możliwe, które umożliwią szybsze działanie migawki i niższe ISO. Pamiętaj jednak, że im większa przysłona tym mniejsza głębia ostrości.

7
Zoomy i przysłona.

Należy pamiętać, że kiedy fotografujesz z wielu obiektywów, maksymalna przysłona różni się w stosunku do blokady ogniskowej, czyli np. robienie zdjęć przy najszerszym ustawieniu i wielu zoomach, daje większą przysłonę, niż kiedy się przybliżasz do obiektu. W efekcie lepszym rozwiązaniem może być, podejście do fotografowanego obiektu z szerszym kątem zakresu ogniskowej, niż korzystanie z funkcji zoom.

8
Kontekst i tło. 

Kompozycyjnie najlepiej jest utrzymywać tego typu zdjęcia jak najbardziej czytelnymi i prostymi, jak to możliwe. Generalnie najlepiej jest robić ujęcia na białym tle i przy minimalnym zestawie rekwizytów. Być może warto byłoby włączyć do zdjęcia lampkę wina, jeśli masz zamiar fotografować kogoś przy stole – ale im mniej rozpraszaczy masz w kadrze, tym lepiej.

9
Prędkość migawki.

Oczywistym sposobem na wydobycie większej ilości światła jest wybranie mniejszej prędkości migawki. Należy pamiętać, że zmniejszając prędkość migawki zwiększasz swoje szanse na lepsze wydobycie każdego ruchu (zarówno fotografowanego obiektu, płomieni świec, jak i ruchu aparatu). Jeżeli środowisko jest całkowicie stałe (tak, że płomienie nie migają), a obiekt zdjęcia jest najbardziej możliwie nieruchomy, możesz ustawić czas otwarcia migawki tak wolno, jak 1/15 na sekundę - ale jeśli ustawisz ją jeszcze wolniej, może się okazać, że zbyt wiele wymagasz od fotografowanego obiektu i zdjęcie będzie rozmazane.

10
Ustawienia ISO.

Innym sposobem na zrekompensowanie słabego oświetlenia otoczenia jest zwiększenie czułości ISO w aparacie. Oczywiście kompromis w tym przypadku, będzie polegał na uzyskaniu większej ilości ziarnistych zdjęć (szum). Spróbuj utrzymać ISO poniżej 400, jeśli możesz, a powinieneś otrzymać względnie czyste ujęcia. Kolejne wyższe ustawienia i zaczniesz zauważać szum na zdjęciach - zwłaszcza jeśli powiększysz zdjęcia do większych rozmiarów.

11
Ekspozycja.

Jeśli świece są w kadrze, aparat zwykle niedoświetli ujęcia, ponieważ uzna je za bardzo jasne miejsce. Możesz spróbować prześwietlenia poprzez zatrzymanie tego, co zaleca aparat. Nie przesadzaj jednak zbyt mocno z ekspozycją, ponieważ możesz skończyć z rezultatem świeczek wypalających się wprost z Twojego zdjęcia.

12
Balans bieli

Warto eksperymentować z balansem bieli podczas fotografowania przy świecach. Świece emitują bardzo "ciepłe" światło - coś, co będziemy chcieli dołączyć do zdjęć, gdyż tworzy wspaniałą atmosferę. Jednak aparat może chcieć pozbyć się tego ciepła, jeśli balans bieli będzie ustawiony na tryb automatyczny. Wypróbuj różne ustawienia, aby uzyskać odpowiedni poziom ciepła. Możesz robić ujęcia w RAW i dzięki temu będziesz mieć dużo większą elastyczność w ustawianiu balansu bieli w trakcie obróbki.

13
Modlący się mnisi
Kompozycja świec.

Istnieją dwa główne sposoby radzenia sobie z układaniem kompozycji świec - możesz je pozostawić w kadrze lub utrzymać poza nim. Obie alternatywy mogą stworzyć piękne zdjęcia, tak więc poeksperymentuj z obiema.

Jeśli pozostawiasz świece w kadrze, pamiętaj, że mają one wpływ na ustawienia aparatu, (patrz rozdział "ekspozycji" powyżej). Stworzą one także punkty orientacyjne ujęcia, które potencjalnie mogą zwrócić uwagę osób, oglądających fotografię - rywalizując z głównym tematem.

W rezultacie najlepiej ustawić pozycję obiektu w widocznym miejscu i rozważyć wprowadzenie świec w sposób, który nie będzie za bardzo rozpraszający. Jeśli świece są w kadrze, warto również upewnić się, że wyglądają one dobrze. Małe szczegóły są znaczące w fotografii portretowej i brzydko wyglądające świece mogą być mocno rozpraszające.

14
Inne źródła światła.

Czasami świece po prostu nie są w stanie wyprodukować wystarczająco dużo światła. Jeśli na tym polega problem i powyższe techniki wciąż nie wydobywają wystarczająco światła, warto dodać go trochę więcej z innego źródła. Możesz na przykład wykorzystać lampy lub inne przytłumione światła. Dla uzyskania najlepszych rezultatów spróbuj dodać do dodatkowego światła ciepłego blasku za pomocą czerwonego lub pomarańczowego materiału przełożonego nam nim (należy uważać na gorąco).

15
Korzystanie z lampy błyskowej z kolorowym żelem.

W punkcie nr 1 mówiliśmy o wyłączaniu lampy błyskowej, aby pomóc Ci wydobyć ten ciepły blask świec, a nie jedynie uzyskać jasny błysk prześwietlania obrazu. Jedynym wyjątkiem, kiedy ludzie używają lampy błyskowej do tego typu zdjęć jest zastosowanie na nią jakiegoś kolorowego i ciepłego (czerwonego lub pomarańczowego) żelu do lampy błyskowej. Osłabia on działanie flesza i daje ciepłe światło. Możesz również zmniejszyć moc lampy błyskowej ręcznie, jeśli masz nad nią kontrolę. Eksperymentuj z różnymi kolorowymi żelami, aby uzyskać idealny odcień.

Strona 1 z 5

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane