sos słodko-kwaśny

Jak zrobić sos słodko-kwaśny?

Masz dość sosów z torebki czy ze słoika? Ilość konserwantów, jaką spożywasz, śni ci się po nocach? A może masz ochotę zadziwić znajomych i zrobić sos własnej roboty? Nic prostszego! Sosy w istocie nie są trudne do wykonania. Przyrządzone przez nas osobiście będą z pewnością lepsze i zdrowsze od tych, które kupimy. W tym artykule podamy dwa przepisy na sos słodko-kwaśny. Jeden z nich opiera się na jogurcie lub majonezie (jogurt jest zdrowszy i równie dobry) i może służyć jako dodatek do przystawek. Drugi przepis jest już trochę bardziej zaawansowany (ale niewiele) i wiąże się z gotowaniem. Przyrządzony w ten sposób sos nadaje się do polania ryżu, czy kurczaka na obiad. Mamy nadzieję, iż któraś z wersji (a może nawet obie) przypadną wam do gustu i wspólnie obalimy lobby producentów sosów! Do dzieła!
P

* jogurt/majonez
* ketchup
* cukier
* ocet
* ananas z puszki
* kukurydza z puszki
* marchewka
* przyprawy

1
Do pierwszej, prostszej wersji potrzebujemy niedużej miseczki. Nalewamy do niej gęstego jogurtu naturalnego lub majonezu (można też połączyć obie opcje). Następnie dodajemy dużą ilość ketchupu i mieszamy (sos powinien mieć barwę pomarańczową). Do tego dodajemy łyżkę octu (nada on odpowiedni aromat sosowi, więc jeżeli trzeba, można dodać trochę więcej). Następnie sok z ananasa i kukurydzy oraz cukier (jest to opcjonalne, możemy dodać równie dobrze sam cukier). Mieszamy dodajemy przyprawy: sól, pieprz, oregano, zioła prowansalskie, imbir, cynamon itp. - to, co lubimy. Mieszamy. Sos jest gotowy - można go podać np. z nuggetsami jako przystawkę.
2
Druga opcja wymaga pokrojenia lub starcia marchewki. Wrzucamy ją razem z kukurydzą (i sokiem z kukurydzy) do niedużego garnka. Dodajemy ketchupu i octu. Następnie możemy dodać cukru i ananasa + soku z ananasa (alternatywnie można dodać samego cukru lub samego ananasa). Gotujemy wszystko na małym ogniu dokładnie mieszając. Następnie doprawiamy: solą, pierzem, bazylią, oregano, majerankiem, imbirem, generalnie tym, co nam pasuje i co lubimy. Gotujemy sos na wolnym ogniu przez parę minut. Potem odstawiamy go na chwilę, by smaki się "przegryzły" i możemy się zabrać do przyrządzania obiadu.
3
Oto przepisy na dwa sosy słodko-kwaśne. Pierwszy z nich opiera się na jogurcie lub majonezie i podaje się go na zimno do przystawek typu nuggetsy, kanapki, chipsy.
Drugi podaje się na ciepło, nie dodaje się do niego ani majonezu, ani jogurtu i jest to typowy sos do kurczaka, ryby czy ryżu.
Życzymy smacznego!

Powiązane porady

sos czosnkowy
Szpinak ze śmietaną
sos do sałatki greckiej

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

cynamonowy brak
04.09.2012
cy można zastąpić czymś cynamon?