Dwa białe misie

Jak pomóc przyjaciółce po stracie ciąży?
AgaKAgaK - specjalista Tipy.pl

Kiedy dowiadujesz się, że twoja najbliższa koleżanka zaszła w ciążę rozpiera cię ogromna radość i podniecenie, że na świat przyjdzie maleństwo, którego tak bardzo pragnęła. Niestety nie zawsze zdajemy sobie sprawę z tego, że życie czasem jest naprawdę kruche i czasem zdarza się, że umiera jeszcze zanim zobaczy świat. Jak trudne to muszą być chwile dla kobiety, która traci życie noszone we własnym łonie? W takiej sytuacji kobieta potrzebuje szczególnie pomocy, dobrego słowa i wsparcia. Mam tu kilka rad jak pomóc przyjaciółce, która straciła ciążę.
1
Bądź przy niej

Prawdziwy przyjaciel jest zawsze, nieważne czy są to dobre czy złe chwile. Nie odchodź tylko, dlatego że twój przyjaciel jest w trudnej sytuacji. Wiem, że to może być też trudne dla ciebie, bo tak naprawdę nie wiesz, co masz powiedzieć. Nie musisz nic mówić wystarczy, że będziesz.

2
Zadbaj o jej fizyczne potrzeby

Poronienie jest bolesnym doświadczeniem zarówno psychicznie jak i fizycznie. W tym stanie nie będzie mogła zrobić wielu rzeczy, czy choćby nie będzie miała do tego głowy. Pomóż jej. Zrób zakupy, posprzątaj mieszkanie, ugotuj obiad.

3
Wysłuchaj jej

Na początku na pewno zamknie się w sobie, ale przyjdzie taki moment, w którym będzie chciała wyrzucić z siebie ten ból i cierpienie. Bądź i wysłuchaj, co ma do powiedzenia. Pocieszaj ją, zapewniaj, że wszystko będzie dobrze.

4
Pomóż jej żyć dalej

Oczywiście, że potrzebuje trochę czasu, w którym zamknie się w domu i będzie opłakiwała utracone dziecko, ale nie dawaj jej go za dużo. Nie dopuść by wpadła w jakąś depresję. Zabierz ją do ludzi, idźcie razem na zakupy czy na ciekawy film do kina. Pomóż jej wrócić do życia, które wiodła przed zajściem w ciążę.

5
Daj jej trochę przestrzeni

Ty znasz najlepiej swoją przyjaciółkę, dlatego dobrze będziesz wiedziała jak z nią postępować. Nie wszyscy lubią, kiedy wokół jest dużo ludzi czy jak ktoś ciągle dopytuje „jak się czujesz”. Jeżeli wiesz, że twoja przyjaciółka potrzebuje trochę czasu dla siebie – daj jej go. Nie zostawiaj jej jednak cały czas samej. Zaglądnij choćby na kilka minut czy zadzwoń z pytaniem czy czegoś nie potrzebuje.

6
Powiedź jej, że to nie jej wina

To może wydawać się głupie, ale wiele kobiet obwinia siebie za poronienie. Boją się, że coś złego zjadły, przemęczały się za bardzo czy piły zbyt dużo kofeiny. Oczywiście to bzdury i ty w tym musisz uświadomić przyjaciółkę. Przecież zdarza się to tak wielu kobietom, a czasem bywa tak, że kobiety, które kompletnie nie dbają o ciąże paląc, pijąc alkohol rodzą zdrowe dzieci.

7
Pamiętaj o dziecku

Ten straszny dzień pozostanie w pamięci twojej przyjaciółki do końca życia. Nigdy nie zapomni tej daty i ty powinnaś zrobić to samo. Każdego roku, gdy przyjdzie ten dzień bądź przy niej. Każdego roku możecie razem zasadzać różę na pamiątkę po utraconym dziecku.

?

Wskazówki
* Nawet jak czujesz się kompletnie bezradna nie możesz opuścić swojej przyjaciółki. Bądź przy niej, niech wie, że ma na kim się oprzeć. Prawdziwy przyjaciel jest zawsze w zdrowiu czy chorobie, szczęści czy nieszczęściu. Może ty masz jakieś doświadczenie z takimi sytuacjami? Jak tak to podziel się z nami swoimi radami.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (3)

* Pola wymagane

Kira
18.11.2019
Najważniejsze jest chyba, żeby dać odczuć człowiekowi, że jest się blisko - na taki dystans, żeby człowiek mógł przeżyć prywatnie swoje cierpienie, ale żeby nie musiał iść daleko po pomoc, jeżeli zechce porozmawiać. Poza tym mi pomogła terapia - bo nie było łatwo.
#19282
30.04.2013
Polecam porozmawiać z nią i towarzyszyć jej możliwie często.Proszę powiedzieć jej , że tak się w życiu zdarza i , że to jest napewno ogromne przeżycie lecz jest jeszcze młoda i napewno doczeka się dziecka i macierzyństwa.Polecam zaprosić ją na spacer, do kina lub gdzie indziej i nie unikać tematów o ciąży.To nic nie da, a raczej pomoże jej zrozumieć, że innych także dotykają takie traumy.Polecam jej odpoczynek i po jakimś czasie ponowić próbę zajścia w ciążę pod kontrolą dobrego lekarza.
Kasia29
17.04.2012
Szanowni Państwo,

Dzięki wsparciu z Gminy Wrocław, możemy rozpocząć zajęcia kolejnej
grupy psychoterapeutycznej dla rodziców doświadczonych śmiercią
dziecka w okresie ciąży lub okołoporodowym. Spotkania prowadzone sa
przed dwóch psychologów- mgr Idalię Mazurec certyfikowaną
psychoterapeutkę poznawczo- behawioralną i mgr Agnieszkę Nomejko w
trakcie specjalizacji z psychoterapii poznawczo- behawioralnej. Celem
zajęć jest przede wszystkim poradzenie sobie z:

-żałobą,

-lękiem przed kolejną ciążą,

-poczuciem winy,

-trudnościami w relacji z partnerem.

Udział jest bezpłatny.

Osoby zainteresowane zapraszamy do kontaku:

centrum@babyvita.com.pl