rozmowa z dzieckiem

Jak rozsądnie ukarać dziecko za złe zachowanie?

muszka - specjalista Tipy.pl
Żadne dziecko nie rodzi się z zestawem wyłącznie odpowiednich zachowań. Podczas dorastania na drodze eksperymentów uczy się, co jest dobre, a co złe. Gdy zrobi coś niewłaściwego, konieczna jest natychmiastowa interwencja rodzica. Jednak jak ukarać dziecko, by pozwolić mu zrozumieć swój błąd i jednocześnie nie wyrządzić krzywdy? Poniżej przedstawię rozsądny system kar za złe zachowanie. Dzięki niemu wychowasz swoje dziecko na odpowiedzialnego człowieka.
1
Dziecko to bardzo delikatna istota, nie tylko pod względem fizycznym, ale także psychicznym. Należy o tym pamiętać stosując kary za złe zachowanie. Każda nałożona kara musi być wyjaśniona. Dziecko musi mieć pełną świadomość za co zostało ukarane, aby móc dzięki temu wyciągać wnioski na przyszłość i nie powtarzać swojego złego postępowania. Krótko mówiąc kary są po to, aby dziecko dostrzegało swój błąd i mogło się na nim uczyć.
2
Po drugie kara musi być adekwatna do czynu - tzn. nie możemy ukarać dziecka za nieumycie brudnego kubka zostawionego na stole karą miesięcznego szlabanu na komputer. Dlaczego? Przyczyna jest prosta - gdy kara nie jest adekwatna do czynu, to wtedy dziecku zaczyna zaburzać się skala jego „występku”. Dziecko widząc, że kara jest wysoka rozumuje, iż musiało zrobić coś naprawdę złego i będzie starało się już tego nie robić. Ta zasada obowiązuje również w drugą stronę - kiedy dziecko bardziej coś „przeskrobie”, należy mu dać większą karę (lecz niezbyt wygórowaną). Będzie to lekcja brania odpowiedzialności za swoje czyny, a także lekcja stopniowania szkodliwości złego postępowania w oczach dziecka.
3
Forma kary jest również bardzo ważna. Bardzo popularne są wszelkiego rodzaju szlabany, np. na komputer, telewizję lub innego rodzaju rozrywki. Najbardziej uciążliwa i ucząca będzie kara na ulubioną formę rozrywki dziecka - przykładowo dziecko, które nie będzie przez dwa tygodnie grało w swoją ulubioną grę za karę, na pewno następnym razem nie powtórzy złego zachowania, za które zostało ukarane. W formie karania i karcenia dziecka trzeba także zachować zdrowy rozsądek - trzeba pamiętać, iż przemoc w postaci bicia dziecka jest całkowicie niewskazana, a ponadto karalna! Poza tym dziecko bite przez swoich rodziców traci stopniowo do nich szacunek, a tego żaden rodzic na pewno nie chciałby doświadczyć.
4
Po każdym ukaraniu dziecka trzeba z nim porozmawiać - wytłumaczyć dlaczego dostało karę i powiedzieć, że jego czyn nie może się powtórzyć w przyszłości. Ponadto trzeba pamiętać, że rodzice są wzorem do naśladowania dla dzieci, więc gdy rodzic ukaże dziecko za bałagan w pokoju, a sam nie będzie dbał o porządek, to kara nie będzie skuteczna, ponieważ dziecko, obserwując zachowanie rodzica, pomimo kary będzie brało z niego przykład.
?

Wskazówki
* Pamiętaj, że rodzic powinien być nie tylko od nakładania kar, ale przede wszystkim musi być przyjacielem dla swojego dziecka!

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Złość u dzieci
bałagan wśród zabawek
dziecko

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

livo
02.11.2016
Ja mam synka Brajana ma 7 lat dobrze się uczy pomaga w obowiąskach domowych codzi na różne kółka sportowe i zajęcia poza lekcyjne w tym roku nie ma jeszcze żadnej oceny poniżej 5 w pierwszej klasie to łatwe .Mam tylko jeden problem pani postanowiła nałożyć na dzieci z klasy 1 przedmioty z klasy 4 niestety mus się uczyć powiedział mi że obowiązki które ma sprawiają mu przyjemność ostatnio był świadkiem jak tata jego kolegi zauważył bardzo popularną gre w śród młodzieży pokemony czy coś w tym stylu moj syn w to gra tata tamtego chłopca jest uprzedzony do gier na telefonach wiec zabrał chłopcu telefon przy moim synu ale kiedy chłopiec zaczął krzyczeć o zabranie telefony tata go uderzył w progu drzwi stała nojwyrażniej do tego właśnie służąca łytka która tata bije chłopca brajan usłyszał jak tata kolegi krzyczał ściągaj majtki gówniażu i zaczą go bić jeszcze na dodatek przy brajanie co zrobić mój syn jest przerażony