Ciąża

Co szkodzi w ciąży?
OlaSOlaS - specjalista Tipy.pl

Gdy kobieta spodziewa się dziecka, ze wszystkich stron słyszy rady. Każdy mówi co jest dobre a co złe, lecz często się te rady wykluczają. My zrobiliśmy listę rzeczy zakazanych.
1
Unikaj komputera

Często słyszymy, że będąc w ciąży nie powinno się pracować przy komputerze. Jest to nieprawda. Promieniowanie elektromagnetyczne nie jest szkodliwe dla płodu (a przynajmniej nie jest to potwierdzone badaniami). Jednak kobieta w ciąży nie powinna przed komputerem spędzać więcej niż 4 godziny dziennie ze względu na obciążenie kręgosłupa i wzroku.

2
Zrezygnuj z alkoholu

Alkohol szkodzi rozwojowi płodu, powoduje zaburzenia, dlatego podczas całej ciąży powstrzymaj się od jego picia. Nie wiadomo jaka ilość alkoholu jest bezpieczna, więc nawet najmniejsza może spowodować ryzyko przedwczesnego porodu.

3
Nie jedz zbyt wiele

Nie powinno się jeść za dwoje, jedz normalnie plus dodatkowo 300 kalorii, ale dopiero około 4 miesiąca. Nie bądź łakomczuchem, ważne żeby odżywiać się regularnie, minimum 5 razy dziennie, ale mniejsze ilości. Potrzebować będziesz węglowodanów, żelaza, białka, wapnia i witaminy B6 – której dużo jest w bananach. W twoim menu powinno znaleźć się dużo warzyw, owoców, kasz, ryb morskich, roślin strączkowych, jogurtów i kefiru. A w drugą stronę należy ograniczyć ilość smażonych potraw – pamiętaj że wszystko można zastąpić potrawami gotowanymi na parze, w piekarniku, czy w wodzie.

4
Nie farbuj włosów

Nie należy farbować włosów, większość lekarzy odradza ten zabieg, gdyż amoniak znajdujący się w farbie jest szkodliwy. Nie jest wiadome jakie substancje przedostają się do krwi czy skóry głowy. Więc jeżeli nie ma pewności, nie warto ryzykować. Doradzane jest sięgnięcie po hennę lub ekologiczne farby.

5
Zapomnij o serach pleśniowych

Unikaj spożywania serów pleśniowych. W serach pleśniowych typu brie, gorgonzola, camembert, ser owczy znajdują się bakterie z rodziny listria. Przedostają się one przez łożysko do płodu, wywołując chorobę zakaźną listeriozę. Doprowadzić to może do przedwczesnego porodu, poronienia lub powikłań zdrowotnych dziecka.

6
Nie przemęczaj się podczas upałów

Unikaj wysiłku w czasie upału. Ćwiczenia oczywiście są wskazane jak najbardziej, jednak podczas upałów ciężarnym nie zaleca się jazdy konno i sportów zespołowych, w których łatwo o urazy.

7
Nie wybielaj zębów

Dentysta tak, ale profesjonalne wybielanie szkliwa nie. Podczas takiego zabiegu dentysta nakłada nadtlenek karbamidu na zęby, on może działać szkodliwie na płód. Bardzo podobnie jak działają promienie RTG więc unikaj zdjęć rentgenowskich zębów.

8
Ogranicz sól i tłuszcze nasycone

Unikaj gotowych dań i fast foodów. Dania gotowe takie jak zupy w proszku, kostki rosołowe, gotowe sosy, dipy i konserwy zawierają bardzo dużo soli, która powoduje nadciśnienie i zatrzymuje wodę w organizmie. A fast foody mają dużą ilość niezdrowych tłuszczów nasyconych (izomerów trans), które odkładają się w pępowinie i stanowią zagrożenie dla dziecka.

9
Wystrzegaj się antybiotyków

Uważaj na antybiotyki, jest duża gama leków, a także antybiotyków, które mogą być bezpieczne dla ciebie i dziecka. Jednak należy pamiętać, żeby przekazać informacje o ciąży lekarzowi prowadzącemu nawet w pierwszych miesiącach.

10
Ostrożnie z ziołami

Zioła - należy konsultować sięganie po nie z lekarzem. Herbata, syrop czy tabletki - niektóre ze składników w nich zawartych wpływają na kurczliwość macicy, powodując przekrwienie narządów miednicy mniejszej. Wszystko zależy czy substancje zawarte w roślinie przenikają do łożyska i czy mogą zagrozić płodowi. Niektóre rośliny są niewskazane w pierwszym trymestrze ciąży np. liście malin, ale przed porodem medycyna ludowa je zaleca bo zwiększają napięcie macicy. Szkodliwy wpływ na płód mają: żeń-szeń, mięta pieprzowa, dzięgiel litwor, cząber ogrodowy, tymianek pospolity, cynamonowiec i chmiel zwyczajny. Olejki eteryczne to główny problem tych roślin, mają one nie korzystne działanie. Z bezpiecznych ziół można wymienić rumianek, melisę, nagietek i imbir. Najbezpieczniej podczas ciąży nie zażywać żadnych tabletek ziołowych.

11
Uważaj na surowe mięso i jajka

Uważaj na potrawy z surowego mięsa.Tak samo niebezpieczne są surowe ryby, które powodują często toksoplazmozę, która może prowadzić do wady rozwojowej płodu. W tatarze podane są też surowe jajka, które mogą zawierać salmonellę – bakterię która powoduje ciężkie zatrucie pokarmowe. Najlepiej w czasie ciąży odłożyć na bok takie przysmaki.

12
Ogranicz kawę i colę

Kolejną rzeczą która szkodzi płodowi to kawa i cola, zawierają one kofeinę, która działa pobudzająco i podnosi ciśnienie krwi. Jak wiadomo jest to zagrożenie też dla twojego dziecka, w efekcie będzie niespokojne i powiadomi cie bolesnym gwałtownym kopnięciem. Jeżeli nie potrafisz całkowicie zrezygnować to postaraj się pić jedną kawę dziennie lecz bardzo słabą i mocno rozcieńczoną mlekiem.

13
Unikaj głośnych miejsc

Koncerty rockowe mogą być szokiem dla twojego dziecka. Malec często reaguje na to co dzieje się na zewnątrz, nie należy go niepotrzebnie narażać na stres i hałas. Mocne dźwięki mogą go wystraszyć i zacznie gwałtownie kopać. Gdy często będzie doświadczał takich atrakcji po narodzeniu może być bardziej płaczliwy, nerwowy i niespokojny.

14
Nie noś ciasnych ubrań

Noszenie za ciasnych, uciskających ubrań powoduje spłycanie oddechu. Rajstopy, spodnie wąskie w pasie, obcisła bielizna – odpuść ją na czas ciąży. Zmień na luźne sukienki, spodnie z elastycznym pasem na brzuchu, dziecko będzie czuło się swobodniej.

15
Unikaj jacuzzi

Głównie ze względu na temperaturę unikaj jacuzzi, zwykle przekracza ona 37 stopni C, a przegrzanie organizmu powoduje spadek ciśnienia. Kolejnym minusem są bakterie które lubią się rozmnażać w ciepłej wodzie, powodują one niebezpieczne infekcje dróg rodnych.

16
Nie leż na prawym boku

Śpij najlepiej na lewym boku, przestrzegaj tego zwłaszcza w drugiej połowie ciąży. Leżąc na prawym boku możesz naciskać na aortę dziecka, utrudni to dopływ powietrza. Unikaj też gwałtownego wstawania z łóżka, najpierw na bok, potem nogi, a po chwili wstań.

Strona 1 z 5

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane