Niemowlak

Jak pielęgnować pępek po odpadnięciu?
OlaSOlaS - specjalista Tipy.pl

Większość rodziców uważa pielęgnację pępka niemowlaka za wyzwanie, ale tak naprawdę nie jest to takie trudne, wystarczy przestrzegać kilku prostych zasad.
1
Pępek niemowlaka
Pępek to nic innego jak kikutek - pozostałość po pępowinie, która dostarcza maluchowi pożywienia i tlenu. Stopniowo on zasycha i twardnieje zmieniając swój kolor z niebieskiego na czarny co trwa od 10 do 14 dni. W tym momencie po odpadnięciu kikuta należy starannie pielęgnować to miejsce.
2
Okolica pępka jest delikatna, pomarszczona i pełna zakamarków, gdzie gromadzi się brud co prowadzi do infekcji. Do oczyszczania najlepiej używać rozcieńczonego spirytusu:
- 2 miarki spirytusu spożywczego 98%
- 1 miarka przegotowanej wystudzonej wody
Składniki należy dokładnie wymieszać.
3
Przy przemywaniu należy kikutek delikatnie odchylić, aby dotrzeć do trudno dostępnych zakamarków. Rób to wacikiem kosmetycznym albo gazikiem nasączonym wcześniej rozcieńczonym alkoholem. Tę czynność należy powtarzać kilka razy dziennie, najlepiej przy każdej zmianie pieluchy. Dziecko często będzie płakało, ale to dlatego że wacik jest zimny.
4
Ważną rzeczą jest to, aby nie zakrywać pępka pieluszką. Powinien on mieć przez cały czas dostęp do powietrza. Zakładając pieluchę odwiń ją tak, aby nie zakryć pępka.
5
Pępuszka nie powinno się moczyć. Ale nie oznacza to, że zaszkodzi ochlapanie delikatne wodą. Najważniejszą jednak rzeczą jest osuszenie i staranne, delikatne przemycie rozcieńczonym spirytusem.
6
Niepokojące objawy:

● należy sprawdzać stan pępka podczas każdej zmiany pieluszki
● jeżeli zaczyna być zaczerwieniony, nieładnie pachnie, albo jak zaczyna wydzielać się z niego jakaś wydzielina, należy bardzo szybko skontaktować się z lekarzem.

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (3)

* Pola wymagane

bzzzz
22.09.2014
Kolejny durny poradnik przepierdolony na pałe z innego durnego poradnika przez jeszcze durniejszą osobę, nie mającej minimum wiedzy by udzielać się w tym temacie
MisPys
27.12.2013
Treść artykułu nie odpowiada na pytanie w tytule.
pani A
20.04.2013
Najlepiej jak pepka maluszka nie smarujemy niczym,po 6-14 dni sam odpadnie.oczywiscie nie mozemy go zamoczyc podczas kapieli.