Różowa orchidea

Jak hodować orchidee?
OlaSOlaS - specjalista Tipy.pl

Orchidea to jeden z najpiękniejszych kwiatów, różnorodne kształty i barwy, od których można dostać zawrotu głowy. Teraz w punktach przedstawię jak dbać o tą roślinę, żeby mogła pachnieć i zachwycać wyglądem jak najdłużej.
1

Podłoże – powinna nim być kilkucentymetrowa warstwa drobnych kawałków kory.

2

Światło – nie jest to najważniejsza rzecz której potrzebuje orchidea. Kwiat może stać w cieniu, na wschodnim lub zachodnim parapecie oraz w głębi jasnych pomieszczeń. Jeżeli jednak roślina umieszczona jest przy północno-wschodnim oknie w zimie to należy ją doświetlać (np. żarówką energooszczędną po 4-5 godzin dziennie). Południowe okno zaś daje roślinie za dużo światła i czasem należy ją cieniować. Od silnego słońca pojawiają się czarne plamki.

3

Temperatura – odpowiednia latem będzie pokojowa, nocą zalecane jest kilka stopni mniej niż w dzień. Zimą zatem najlepszy jest chłód od 15 stopni C – do 18 stopni C. Pamiętajmy, aby nie wietrzyć podczas mrozów gdyż doprowadzi to do opadania kwiatów i pąków, więdnięcia liści a nawet zwiędnięcia/zamarcia rośliny.

4

Wilgotność powietrza – minimalna to 60%, którą zapewnimy umieszczając je na tacach z warstwą keramzytu zalanego do połowy wodą. Pamiętajmy że doniczki nie mogą stać w wodzie. Można też roślinę rano spryskiwać wodą destylowaną, gdyż taka z kranu się nie nadaje.

5

Podlewanie storczyków wykonuje się dopiero wtedy, gdy korzenie i kora obeschną, bo pamiętajmy że storczyki magazynują wodę w rozszerzonych częściach podstawy pędu (pseudobulwach). Zazwyczaj czynność tą powtarzany co 7 – 10 dni. Najlepszym sposobem jest zanurzenie pojemnika po brzegi na 15 – 60 minut w wodzie, a następnie odsączenie jej nadmiaru. Do „podlewania” najlepsza jest deszczówka, zebrana z półgodzinnych opadów lub po prostu woda destylowana. Jeżeli nie ma możliwości i musimy dać wodę z kranu to zadbaj by była ona przegotowana i odstana.

6

Nawożenie storczyków stosujemy poprzez zakup specjalnych nawozów i stosujemy zgodnie z informacją producenta. Częstotliwość nawożenia jest różna, można to robić raz na miesiąc, a można przy każdym skończonym podlewaniu.

7

Storczykom należy się spoczynek. Do powtórnego kwitnienia możemy je pobudzić, trzymając 4 – 6 tygodni w chłodnym pomieszczeniu bez podlewania i nawożenia.

8

Przesadzanie storczyków stosuje się, aby zapobiec zasoleniu i zbijaniu się podłoża. Storczyki podlewane wodą z kranu powinny mieć zmienione podłoże co rok a te które podlewane są deszczówką co 2 – 3 lata. W sklepach ogrodniczych dostępne są specjalne mieszanki do storczyków, jak i też polecana mielona kora. Pamiętajmy o doniczkach i tym że otwory odpływowe powinny być duże. Po przesadzeniu nie podlewany przez 7 – 10 dni.

9

Przycinanie storczyków zazwyczaj odbywa się po przekwitnieniu gdy zamiera pęd lub żółknie to wtedy wycinamy go tuż przy podstawie. Uważaj! Nie uszkodź przy tym liści ani pseudobulwy. Nie śpiesz się, możesz nieprawidłowym ruchem uśpić pąki rośliny.

Strona 1 z 3

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (5)

* Pola wymagane

henck
11.10.2019
Czy moge prosic o wyjasienie co to jest keramzyt /warstwa keramzytu/ ?
Dziekuje, Henryk
Ewelina
12.11.2018
Witam. Dostałam piękny kwiat w doniczce orchidea chciałabym konkretnej informacji o hodowli kwiatów pozdrawiam
Malwinka
01.08.2016
♥♥♥ Uwielbiam malinki ♥♥♥
rysiek
12.11.2015
Przepraszam bardzo, ale co daje doświetlanie "żarówką" energooszczędną?
calina
04.03.2012
Witam:)Moja orchidea ma nowa odnóżke i nie wiem jak ją rozsadzić w 2 doniczki,zeby nie uszkodzić nowego pedu z liśćmi.Prosze o porade jak to zrobić?