filtr polaryzacyjny

Jak używać filtra polaryzacyjnego?
Boorka - specjalista Tipy.pl

Podczas fotografowania krajobrazów, głównym celem jest uchwycenie pięknych kolorów natury, które poprawiają ogólny wygląd scenerii. Krajobrazy oferują nam szeroką gamę barw oraz naturalne źródło światła. Często niestety zostają one zatracone, dlatego jednym ze sposobów dostrojenia aparatu jest zastosowanie filtrów. W tym przypadku może to być filtr polaryzacyjny, który idealnie nadaje się do fotografowania krajobrazów, wodospadów i naturalnej scenerii.
1

Czym jest filtr polaryzacyjny? (Jeśli posiadasz wiedzę techniczną, możesz pominąć ten punkt).

Filtr polaryzacyjny jest to szkło zaprojektowane do blokowania niektórych promieni świetlnych przed dotarciem do czujnika aparatu. Spolaryzowane światło to takie, które jest odbite od powierzchni niemetalicznych, takich jak woda, szkło, niebo. Polaryzacja to własność niektórych rodzajów fal świetlnych, która opisuje kierunek ich drgań. Światło ukazuje polaryzację ze względu na fakt, iż kierunek drgań i kierunek rozchodzenia to dwie różne rzeczy.

Cząstki światła poruszają się w sposób przypadkowy i rozpraszają światło, co powoduje niepożądane odbicia, blask, przebarwienia itp. Filtr polaryzacyjny składa się z dwóch szkieł, z których przedni jest obracany, dla uzyskania pożądanych efektów, takich jak nasycenie kolorów, kontrast nieba i chmur oraz redukcja odblasków i odbić.

2

W jakim celu stosuje się filtry polaryzacyjne?

Filtr polaryzacyjny jest rzeczą niezbędną przy fotografii pejzażów, ponieważ ciężko jest zdobyć pożądany efekt przy użyciu tylko edycji obrazu. Filtr jest szczególnie niezbędny dla uwydatnienia kontrastu pomiędzy chmurami i błękitnym niebem. Istnieją dwa rodzaje filtrów polaryzacyjnych: liniowe i kołowe. Przy lustrzankach zaleca się jednak stosowanie filtra kołowego, który składa się z dwóch szklanych okrągłych szklanych elementów, gdzie tylny element filtra jest zaostrzony w kierunku przedniego elementu w obiektywie, natomiast przednia część może się swobodnie obracać od 0 do 90 stopni i dokonywać korekt. Obroty ponad 90 stopni powtarzają ten sam efekt jak pomiędzy kątami 0 i 90 stopni.

3

Kiedy stosować filtr polaryzacyjny?

Efekt filtru polaryzacyjnego najlepiej nadaje się do fotografowania krajobrazów oraz scen, które wymagają dodatkowego nasycenia, kontrastu i kontroli odblasków. Filtr jest niezbędny podczas fotografowania na zewnątrz.

4

Jak korzystać z filtra polaryzacyjnego?

Filtr polaryzacyjny jest najbardziej efektywny kiedy jego płaszczyzna jest równoległa do kierunku światła. Podczas użycia z innymi filtrami ma tendencję do winietowania, dlatego staraj się minimalizować łączenie z innymi filtrami. Jeśli jednak zajdzie taka potrzeba, pamiętaj użyć formatu RAW, dzięki czemu będzie łatwo usunąć niepożądany efekt podczas przeróbki.

5

Wskazówki dotyczące korzystania z filtra polaryzacyjnego:

  • Liczba efektów jakie można uzyskać używając filtra polaryzacyjnego zależy od kierunku światła i koloru nieba.

  • W słoneczny dzień ustaw się bokiem do słońca i wybierz obiekt pod kątem prostym w stosunku do ramienia. W przypadku, gdy słońce jest wysoko na niebie, maksymalna polaryzacja wystąpi wzdłuż horyzontu, natomiast kiedy słońce jest niżej maksymalna polaryzacja wystąpi na wszystkich obszarach zarówno z przodu jak i z tyłu.

  • W pochmurny dzień filtr polaryzacyjny będzie miał minimalny lub zerowy efekt i nie używaj go jeśli Twoim celem jest fotografowanie tęczy.

  • Łączenie filtra polaryzacyjnego z innymi spowoduje efekt winietowania.

  • Filtr polaryzacyjny może nadać pewne efekty niedoświetlenia.

  • Unikaj używania filtra polaryzacyjnego podczas fotografowania nieba za pomocą obiektywu szerokokątnego, ponieważ może to spowodować wiele rozproszeń.

6

Kiedy nie używać filtra polaryzacyjnego?

Filtr polaryzacyjny jest idealny do stosowania na zewnątrz, dlatego należy unikać używania go w pomieszczeniach, ponieważ ma tendencje do wyrównywania ekspozycji, co jest niepożądane podczas fotografowania przy słabym oświetleniu lub w nocy. Poza tym ma tendencję do nasycania kolorów i kontrastu, co nie jest odpowiednie przy fotografiach portretowych.

Podczas fotografowania panoramy 360 efektem użycia polaryzatora jest niedopasowanie do wszystkich kątów, co stanie się widoczne w końcowym rezultacie.

7

Użytkowanie filtra polaryzacyjnego

Piękno i istota filtru polaryzacyjnego leży w prawidłowym użyciu. Aby osiągnąć pożądany efekt, polaryzatory należy regulować obracając filtr. Korzystanie z filtru nie jest tak proste jak jego montaż, ponieważ wymaga praktyki. Jednak dobrze wykonane zdjęcia przynoszą skutki jakich nie osiągniesz za pomocą innych środków, co więcej są one dostępne w różnych rozmiarach.

Strona 1 z 3

Powiązane porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

marek
14.05.2019
Fajny artykuł. Już filtr zamówiony i będę testował, jak przyjdzie.