Kompozycja zdjęcia

Jak skomponować zdjęcie?
Boorka - specjalista Tipy.pl

Dużo może się wydarzyć pomiędzy ujrzeniem obiektu, a uzyskaniem rezultatu. Jest to niezwykle trudne od opisania i zrozumienia. Na szczęście zaawansowanie technologiczne wzięło ten ciężar na siebie. Jednak jest nadal sporo rzeczy, które fotograf musi wykonać samodzielnie, ponieważ istnieje różnica pomiędzy człowiekiem, a maszyną. Kompozycja jest jedną z takich rzeczy. Chociaż dzisiejsze aparaty mogą łapać ostrość i efektywnie naświetlać, a niektóre mogą nawet rozpoznawać twarz, to tylko ludzkie oko jest w stanie dokonać wizualizacji rezultatu i dostrzec efekty. Kompozycja jest efektywnym rozmieszczeniem efektów wizualnych w kadrze, który wzbudzi reakcję emocjonalną. Istnieje wiele elementów, które mogą przyczynić się do efektownej kompozycji, takie jak kolor, faktura, linie, kształty, światło i wiele innych. Ponadto poniżej znajduje się kilka wskazówek dotyczących rozmieszczenia tych elementów.
1
reguła trójpodziału

Reguła trójpodziału (zasada trzech)

Jednym z najbardziej istotnych elementów wykorzystywanych do tworzenia wspaniałych fotografii jest kompozycja, którą możesz osiągnąć za pomocą zasady trójpodziału, która polega na uchwyceniu elementów w 1/3 obrazu. Owy obraz możesz podzielić na części względem linii pionowych, poziomych lub ukośnych.

2
Złoty podział
Złoty podział.

Możesz stworzyć estetyczną i miłą dla oka kompozycję postępując zgodnie ze złotą zasadą, która polega na ułożeniu poszczególnych elementów fotografii poza punktami centralnymi, umieszczając je w stosunku 1:1.61803399. Złoty podział stosowany jest najczęściej podczas fotografowania sceny składającej się z dwóch głównych, kontrastujących ze sobą rzeczy (np. morze i niebo, łąka i niebo).

3
Linie w fotografii
Linie przykuwające uwagę widza.

Fotografowanie linii jako podmiotów nadaje elegancji, siły i władzy. Dzięki temu przykują uwagę widza. Odgrywają również ważną rolę w połączeniu z przedmiotem i dodają harmonii.

4
Wzory w fotografii
Wzory.

Wzory przyozdabiają kompozycję i przyciągają wzrok widza. Pomagają w tworzeniu efektów, a tym samym zwiększając dynamizm obrazu. Są idealnym rozwiązaniem w przypadku fotografii kolorów, odcieni, tonów, linii, zakrętów i tekstur.

5
Perspektywa fotografii
Perspektywa.

Perspektywa zawsze dodaje ciekawego elementu do fotografii. Jest twórcza, jest innym punktem widzenia. Dodaje głębi do fotografii, wprowadzając trzeci wymiar do obrazu. Możesz włączyć do perspektywy elementy zawarte w pierwszym planie, przedstawiając zbieżne linie oraz eksperymentując z różnymi kątami fotografowania, które pomagają odkrywać wymiary i dynamikę obiektu.

6
Kadrowanie
Naturalne kadrowanie.

Naturalne kadrowanie uwydatnia obiekt, który będzie w punkcie zainteresowania widza. Uzupełnieniem kadrowania będzie perspektywa.

7
Życie
Elementy nadające życie.

Pamiętaj, że zawsze możesz wprowadzić trochę życia i dynamiki do obrazu fotografując spontanicznie pewne zachowania, dzieci, zwierzęta, magię świateł, ruch i niewyraźne tło.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane