czarno białe zdjęcie

Jak robić zdjęcia czarno białe?
Boorka - specjalista Tipy.pl

Potrzeba wiele doświadczeń i kreatywności, na wizualizację piękna w monochromie. Składa się na nią równie trudna technika. Poniżej znajduje się 10 wskazówek, które pomogą Ci uchwycić zdjęcia w kolorystyce czarno-białej i stworzyć odpowiedni nastrój.
1
Naucz się wyobrażać w czerni i bieli.

Podstawę jaką należy zdobyć podczas fotografowania zdjęć w czerni i bieli jest wizualizacja obrazów w tych kolorach. Tak więc, zanim weźmiesz aparat w rękę naucz się dostrzegać i podziwiać obrazy czarno-białe. Przejrzyj kilka galerii ze zdjęciami monochromatycznymi i poszukaj inspiracji oraz esencji, która przykuje Twoją uwagę. Pamiętaj, że ostateczne piękno czarno-białych fotografii polega na twórczym podejściu fotografa.

2
Rób zdjęcia w kolorze.

W przypadku fotografii czarno-białej zawsze lepiej jest robić w zdjęcia w kolorze i dokonać konwersji podczas procesu przeróbki. Informacje o kolorach pozwalają na wykorzystanie własnych technik i na dostosowanie wyników pod własne potrzeby. Dzięki temu będziesz w stanie obniżyć nasycenie niektórych kolorów. Możesz również przekształcić część obrazu na kolory czarny i biały. Oczywiście możesz zdziałać znacznie więcej, ponieważ to kreatywność jest jedynym limitem. Najlepsze fotografie czarno-białe to te, które wykorzystują moc kolorów. Konwersja podczas procesu przeróbki pozwala na mieszanie kolorów, zmienianie odcieni, obniżanie nasycenia kolorów i zastosowanie filtrów.

3
Używaj formatu RAW.

Pliki RAW zachowują większe i dokładniejsze informacje z zakresu tonów, tekstury, gradientów, przywracania cienia, i pozwalają na większą przeróbkę. Format RAW przynosi wiele korzyści. Jeśli używasz tego formatu, nie zaszkodzi nawet użyć trybu czarno-białego w aparacie. Dzięki temu będziesz w stanie zobaczyć bardzo dokładny obraz nawet na podglądzie. RAW nie jest fotografią, to dane obrazu, które muszą być przekonwertowane na zdjęcie podczas procesu przeróbki.

4
Użyj kolorowych filtrów dla czarno-białego filmu.

W czasach filmów do aparatów było trudnym i skomplikowanym, zaprezentowanie różnicy pomiędzy dwoma równie silnymi kolorami. Mogła ona być pokazana tylko przez stworzenie kontrastu pomiędzy tymi odcieniami. Jak w przypadku aparatów cyfrowych, aparaty analogowe nie oferują konwersji na czerń i biel po zrobionym zdjęciu. Tak więc kontrast musi zostać wytworzony za pomocą filtrów, które są tylko parzystym, kolorowym szkłem. I tak na przykład, filtr czerwony, pozwoli wejść większej ilości czerwonego światła do środka, dzięki czemu rozstaną rozjaśnione czerwone obiekty. W przypadku aparatów cyfrowych nie ma potrzeby korzystanie z filtrów jeśli używasz formatu RAW i konwertujesz podczas procesu przeróbki.

5
Używaj technik kompozytorskich.

Kompozycja to podstawowy element w świecie fotografii bezbarwnej, czy monochromatycznej. Podczas gdy kolorowe fotografie mówią językiem barw i wzbudzają zainteresowanie ze względu na kolorowe wizualizacje, istota zdjęć czarno-białych leży w subtelności, którą przedmiot lub scena są otoczone. Fotografie czarno-białe oddają emocje, wzbudzają zainteresowanie, dodają dramatyzmu, tworzą nastrój i przyciągają uwagę widza, za pomocą linii, wzorów, faktur oraz reguł trójpodziału i złotego podziału.

Przeczytaj również:

- Jak skomponować zdjęcie?

6
Uchwyć szczegóły.

Istota fotografii czarno-białej polega na uchwyceniu właściwości fizycznych obiektu w postaci faktury, kształtu, formy, tonu, co jest osiągalne tylko przy dobrym i głębokim oświetleniu. Lżejsze światło daje szerokie tony, natomiast mocniejsze poprawia kontrast. Kątowe oświetlenie podkreśla faktury i formy.

7
Jednolite tony.

Czarno-biała fotografia to sztuka zwrócenia uwagi widza na obraz, który przedstawia różne odcienie szarości. Dzieje się to dzięki szerokiemu zakresowi tonalnemu. Mimo, iż zdjęcia są monochromatyczne, leżące u ich podstawy piękno tkwi w skali szarości, począwszy od najniższej czerni, a skończywszy na najwyższej bieli.

8
Kontrast, nastrój i ton.

Kontrast to różnica pomiędzy podświetleniem, a cieniem. W przypadku fotografii czarno-białej kontrast odgrywa ważną rolę w przekazywaniu wiadomości i nadawaniu tonu. Wysoki wzmacnia atmosferę zdjęcia, słabszy ukazuje miękkość i mętność. Najlepszymi sposobami na wydobycie kontrastu są wodospady, plaże, odbicia, itd. z prawidłowym naświetleniem.

9
Wybierz obiekt, który ukaże emocje i stworzy nastrój.

Fotografie czarno-białe są idealne do ukazywania uczuć i emocji. Niektóre ślubne zdjęcia, portrety dzieci, czy krajobrazy są ukazane w kolorach czerni i bieli dla uchwycenia ponadczasowości. Scenerie zawierające element samotności, nostalgii, i elegancji również kwalifikują się do zdjęć w kolorze monochromatycznym.

10
Użyj naświetlenia dla poprawy efektów w czarno-białej fotografii.

Światło to integralny element w każdej dziedzinie fotografii. Dodaje ono dramatyzmu i głębi w obrazie. W fotografii czarno-białej, odcienie szarości zależą od kierunku i źródła światła.

Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane