Oczekiwanie na rozmowę kwalifikacyjną

Jak odpowiedzieć na pytanie o zarobki?
Boorka - specjalista Tipy.pl

Kiedy usłyszysz pytanie o swoje potencjalne zarobki, nigdy w pierwszej kolejności nie podawaj liczb. Prawidłową odpowiedzią na to pytanie, jest jej uniknięcie. Kandydat, który jako pierwszy podaje liczby, jest tak naprawdę na przegranej pozycji. Najlepiej jest kiedy to osoba przeprowadzająca wywiad udzieli informacji o zarobkach, ponieważ wtedy można skupić się na docieraniu do górnego poziomu oferowanych zarobków. Jednak pamiętaj o odpowiedzialności i nie przyjmuj górnego poziomu wynagrodzenia jeśli nie jesteś pewien swoich umiejętności. Na szczęście firma nigdy nie złoży oferty pracy bez oferty zarobków. Dlatego dobra passa jest po Twojej stronie, pamiętaj tylko, aby twardo stąpać po ziemi. Poniżej znajduje się lista pytań i odpowiedzi, które ułatwią Ci przejść przez etap wywiadu dotyczący oczekiwanych zarobków. Pamiętaj, że im więcej razy unikniesz odpowiedzi, tym mniejsze szanse na ponowne usłyszenie pytania o zarobki.
1
Jaki zakres wynagrodzenia Pana/Panią interesuje?

"Po pierwsze chciałbym/abym porozmawiać o wymaganiach i oczekiwaniach względem mnie, dzięki czemu zrozumiem na czym dokładnie będzie polegała moja praca". Jest to delikatny sposób na uniknięcie odpowiedzi.

2
Jakie były Pana/Pani obowiązki na ostatnim stanowisku pracy?

"To stanowisko nie jest dokładnie takie samo jak poprzednie. Dlatego chciałbym/abym omówić obowiązki, które miałyby mnie dotyczyć, a następnie ustalić sprawiedliwe wynagrodzenie za tę pracę". Ciężko jest znaleźć argumenty na słowa sprawiedliwe i obowiązki - dzięki takiej odpowiedzi zyskasz respekt osoby przeprowadzającej rekrutację.

3
Jakie są Pana/Pani oczekiwania względem wynagrodzenia?

"Przede wszystkim interesuje mnie znalezienie pracy, która będzie dla mnie odpowiednia. I jestem pewien/pewna, że proponowane przez Państwa wynagrodzenie będzie na poziomie wynagrodzenia oferowanego na podobnych stanowiskach na rynku pracy". Innymi słowami - szanuję siebie i wierzę w sprawiedliwość firmy.

4
Muszę wiedzieć jakie wynagrodzenie Pana/Panią interesuje, aby złożyć Panu/Pani ofertę. Czy mogę znać zakres wynagrodzenia?

"Byłbym wdzięczny/łabym wdzięczna jeśli mógłbym/łabym dostać ofertę w oparciu o Państwa budżet na to stanowisko". Jest to bardzo bezpośrednia odpowiedź. Użycie słowa "wdzięczny" sprawi, że lepiej wypadniesz w oczach osoby przeprowadzającej rozmowę kwalifikacyjną.

5
Dlaczego nie chce Pan/Pani podać swoich wymagań dotyczących wynagrodzenia?

"Sądzę, że to Pan/Pani ma dobre pojęcie o tym, jakie to stanowisko ma wpływ na funkcjonowanie firmy. I jest to informacja, którą chciałabym/łabym posiadać". Koniec bawienia się w kotka i myszkę. Bądż wytrwały i nie daj się podejść a wygrasz.

6
Powyższe wzorce w zupełności wystarczą, aby uniknąć odpowiedzi dotyczącej zarobków. Jeśli uważasz, że ukażesz w nich upartość, pomyśl jak się czuje osoba, która przeprowadza wywiad i zadaje wciąż to samo pytanie. Jeśli dasz się zwieść i odpowiesz na to pytanie, możesz okazać się kiepskim negocjatorem. Tak więc postaw na swoim i zrozum, że obie strony w tym wypadku są natarczywe. Wiedz, że badania pokazują, że jeśli naśladujesz zachowanie osoby przeprowadzającej wywiad, masz większe szanse na przyjęcie do pracy. Naturalnie, zwykle odnosi się to do poziomu głosu, poziomu entuzjazmu i języka ciała, ale kto powiedział, że nie zadziała to w przypadku taktyki negocjacji? Warto spróbować!
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

ewa
07.02.2013
????Takie kluczenie z odpowiedzią to krótka piłka do szybkiego zakończenia spotkania oraz tego,że potencjalny pracodawca już nie zadzwoni..Od razu podaje się kwotę,wcześniej warto powiedzieć, że analizowało się raporty płacowe itp.
Pracodawca
02.01.2013
Bzdura, bzdura i jeszcze raz bzdura w przypadku stanowisk administracyjnych/specjalistycznych. Ten kto to pisał nie ma pojęcia o prowadzeniu rekrutacji, ani o poszukiwaniu pracy.
Kwotę się podaje. Skąd ją wziąć? Po pierwsze darmowe raporty płacowe (dwa najpopularniejsze: www.wynagrodzenia.pl i gazetapraca), po drugie wiemy za ile możemy się zgodzić na pracę.
Opisane "propozycje" to najkrótsza ścieżka do nieotrzymania oferty pracy - skoro kandydat nie umie/nie chce udzielić odpowiedzi na tak prosto postawione pytanie.