książka

Jak znaleźć książkę w Internecie?

Historia pisma nie jest co prawda tak długa jak historia ludzkości, czy nawet mowy. Jednak dla naszej kultury ma ona ogromne znaczenie. Nikt nie zaprzeczy, iż żyjemy w kulturze pisma. Dzieje się tak dlatego, gdyż nasza pamięć i wiedza mieści się właśnie w piśmie, a raczej w dziełach wykonanych za jego pomocą. Stąd książka pełni w naszej kulturze szczególną rolę. Ten, kto czyta książki jest automatycznie uznawany za człowieka mądrego. Książka niesie więc ze sobą potężny mit. Jednak ma też praktyczne zastosowanie. Czytać można dla przyjemności i z obowiązku. Z tego względu albo kupujemy albo wypożyczamy. Czasem jednak nie ma ani pieniędzy, ani czasu i co wtedy zrobić? Obecnie w dobie Internetu, możemy znaleźć dygitalizowane książki w sieci. Jak to zrobić?
P

* komputer
* Internet
* drukarka (opcjonalnie)

1
Najpierw musimy znać dokładny tytuł książki i najlepiej jeszcze jej autora. Następnie wpiszmy pełne wyrażenie w wyszukiwarce. Czasem od razu wyskoczy nam proponowana książka w dygitalizowanym formacie. Jeżeli nie wyskoczy nam nic od razu, możemy wpisać format, w którym może być dostępna książka. Najbardziej popularny to oczywiście PDF, czyli format do programu ADOBE READER. Możemy również spróbować formatu DOC. czyli DOCUMENT - jest to plik do programu WORD.
2
Jeżeli nie znajdziemy danej książki przez wyszukiwarkę możemy zajrzeć na strony internetowe, które zajmują się udostępnianiem plików. W Polsce najbardziej popularne jest chomikuj.pl czyli tzw. chomik. Aby korzystać z wymiany plików najlepiej założyć konto ("wyhodować własnego chomika"), jednak niektórzy użytkownicy pozwalają ściągać na koszt własnego transferu. Każdy użytkownik chomikuj ma bowiem limit transferu w wysokości 50 MB. Limit można zwiększyć wysyłając odpowiedniego sms-a.
Na samym chomiku wyszukiwarka jest zarezerwowana dla osób, które wykupią dodatkowy transfer. Możesz jednak znaleźć odpowiedniego chomika, wpisując w wyszukiwarkę internetową "tytuł, autora + chomikuj". Wyszukiwarka pokaże Ci, czy dana książka znajduje się na serwerze.
3
Jeżeli książek nie ma również na portalu, skąd możesz je pobrać, nie jest to jeszcze koniec poszukiwań. Obecnie coraz więcej placówek tworzy biblioteki internetowe. Tam również możemy poszukać. Warto w tym celu wejść na wirtualną platformę Biblioteki Narodowej. Należy ona do zespołu polskich bibliotek, gdzie może nam się udać znaleźć poszukiwaną pozycję. Oprócz tego jest wiele innych inicjatyw jak chociażby "otwórz książkę". Na tej stronie również zostały i będą zamieszczane pozycje, które można pobrać.

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane